Återvänt till Minecraft, Märkligt ospelbar prestanda med shaders

Permalänk
Medlem

Återvänt till Minecraft, Märkligt ospelbar prestanda med shaders

Så. Jag har återvänt till att pula med Minecraft efter många års paus och stött på ett knepigt fel.

Sist jag spelade körde jag i 1080p med mitt GTX1070 kort på en I7 4970k (tror jag) med 24Gb DDR3. (Windows10, Java Edition)
Körde med Texturepacks, Optifine och Shaderpack (SEUS) och låg generellt sett mellan 50-60 FPS med den shadern efter att tweakat den så det var spelbart. (GPU usage låg över 90% vid spelande då) Använde detta som launch argument:

"-Xmx2G -XX:+UnlockExperimentalVMOptions -XX:+UseG1GC -XX:G1NewSizePercent=20 -XX:G1ReservePercent=20 -XX:MaxGCPauseMillis=50 -XX:G1HeapRegionSize=32M"

Systemet har uppgraderats till att köras på en Ryzen 5600x med 32GB ram (Forfarande Windows 10, (nyinstallerat vid byte) Java)
Fortfarande samma 1070 kort.

Kör jag utan Shaderpack så ligger det på 60 fps (cappat ingame, V-Sync Off) GPU usage ligger på ca 20%
Men aktiverar jag Shaderpacks nu så stendör frameraten och hamnar runt 7-20 på samma område och GPU usage mellan 20-30% bara.
Det kvittar hur jag pillar med inställningarna för att skala ner ögongodiset och resolutionscale.

På CPU sidan så bollas det runt lite och en core är välanvänd med upp till 95% ibland (Med och utan shaderpack)
Temps är 52 grader på GPU och 63 på CPU, Ramminne är knappt 15Gb ledigt, och Vram ligger på 6200Mb usage med Shaderpack igång.

Jag märkte att Grafikklockan inte klockade upp sig från ca 1000Mhz och testade ändra i Nvidia panelen för Minecraft så det klockar upp till 1671Mhz, men ingen skillnad alls.

Har testat flera olika shaderpacks (även Optifines medföljade) men det är samma problem med alla.
Provade även att ta bort inställningsfilerna och köra på default utan annat resultat.
Länkar settingsfilerna på pastebin:
Minecraft-Options
Optifine-Optifine

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen aning om vad problemet kan vara, men du skulle kunna testa Iris istället för Optifine och se om det fungerar bättre. Jag gick själv över till Iris när Optifine var långsamma på att uppdatera, och tycker det fungerar väldigt bra. Den senaste versionen ska ha stöd för nästan alla Optifine-shaderpack.

Sen skulle jag rekommendera att ändra det första argumentet till t.ex. -Xmx8G istället för -Xmx2G, så att Minecraft använder mer RAM. Jag upplever i alla fall själv att Minecraft flyter på mycket bättre med tillgång till mer minne än standardvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har tyvärr ingen aning om vad problemet kan vara, men du skulle kunna testa Iris istället för Optifine och se om det fungerar bättre. Jag gick själv över till Iris när Optifine var långsamma på att uppdatera, och tycker det fungerar väldigt bra. Den senaste versionen ska ha stöd för nästan alla Optifine-shaderpack.

Sen skulle jag rekommendera att ändra det första argumentet till t.ex. -Xmx8G istället för -Xmx2G, så att Minecraft använder mer RAM. Jag upplever i alla fall själv att Minecraft flyter på mycket bättre med tillgång till mer minne än standardvärdet.

Du. Det har hänt lite på fronten sedan jag var ute verkar det.
Det lossnade direkt när jag testade Iris, Nu belastas GPUn \o/ Det var -nästan- spelbart i 4K med. Meen kör nog 1080p med lite mer ögongodis
Xmx8G missade jag att skriva att jag hade ändrat till, men Iris var någonting helt nytt.
Iris? Sodium?? Fabric??? Jag får gräva ner mig lite igen tror jag

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Du. Det har hänt lite på fronten sedan jag var ute verkar det.
Det lossnade direkt när jag testade Iris, Nu belastas GPUn \o/ Det var -nästan- spelbart i 4K med. Meen kör nog 1080p med lite mer ögongodis
Xmx8G missade jag att skriva att jag hade ändrat till, men Iris var någonting helt nytt.
Iris? Sodium?? Fabric??? Jag får gräva ner mig lite igen tror jag

Tusen tack för hjälpen!

Jo det har hänt mycket på render sidan i MC senaste åren

Är ett jävla flyt i spelet nu jämfört med förr pga Sodium, lithium mm

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.