Återvänt till Minecraft, Märkligt ospelbar prestanda med shaders
Så. Jag har återvänt till att pula med Minecraft efter många års paus och stött på ett knepigt fel.
Sist jag spelade körde jag i 1080p med mitt GTX1070 kort på en I7 4970k (tror jag) med 24Gb DDR3. (Windows10, Java Edition)
Körde med Texturepacks, Optifine och Shaderpack (SEUS) och låg generellt sett mellan 50-60 FPS med den shadern efter att tweakat den så det var spelbart. (GPU usage låg över 90% vid spelande då) Använde detta som launch argument:
"-Xmx2G -XX:+UnlockExperimentalVMOptions -XX:+UseG1GC -XX:G1NewSizePercent=20 -XX:G1ReservePercent=20 -XX:MaxGCPauseMillis=50 -XX:G1HeapRegionSize=32M"
Systemet har uppgraderats till att köras på en Ryzen 5600x med 32GB ram (Forfarande Windows 10, (nyinstallerat vid byte) Java)
Fortfarande samma 1070 kort.
Kör jag utan Shaderpack så ligger det på 60 fps (cappat ingame, V-Sync Off) GPU usage ligger på ca 20%
Men aktiverar jag Shaderpacks nu så stendör frameraten och hamnar runt 7-20 på samma område och GPU usage mellan 20-30% bara.
Det kvittar hur jag pillar med inställningarna för att skala ner ögongodiset och resolutionscale.
På CPU sidan så bollas det runt lite och en core är välanvänd med upp till 95% ibland (Med och utan shaderpack)
Temps är 52 grader på GPU och 63 på CPU, Ramminne är knappt 15Gb ledigt, och Vram ligger på 6200Mb usage med Shaderpack igång.
Jag märkte att Grafikklockan inte klockade upp sig från ca 1000Mhz och testade ändra i Nvidia panelen för Minecraft så det klockar upp till 1671Mhz, men ingen skillnad alls.
Har testat flera olika shaderpacks (även Optifines medföljade) men det är samma problem med alla.
Provade även att ta bort inställningsfilerna och köra på default utan annat resultat.
Länkar settingsfilerna på pastebin:
Minecraft-Options
Optifine-Optifine