Trådat nätverk från Fiberkopplingen via Routern till olika PCs

Permalänk
Medlem

Trådat nätverk från Fiberkopplingen via Routern till olika PCs

Då det var besvärligt att komma åt att dra nätverkskabel i vårt radhus och fibern kommer in i hallen långt ifrån allt så kör vi idag trådlöst via routern med mer rejäla antennförsedda trådlösa nätverkskort till de stationära datorerna. Det fungerar generellt sett rätt bra och går snabbt att ladda hem, spela, streama osv. 1000 mbit in från fibern.

Men nu när vi ändå har kommit fram till att vi vill dra kabel från neder till övervåning och borra upp ett hål så känns det lika bra att lösa nätverket i samma veva.

Jag är inte helt insatt i nätverk däremot och innan det börjar borras vill jag säkra att jag inte har missat något rent tankemässigt. Kan jag dra en ensam nätverkskabel från routern ca 20-30 meter via kabellist och hål i golvet för att därefter splitta den med en switch till två olika PCs? Tappar man prestanda och funktionalitet här och i så fall vad bör jag göra annorlunda?

Någon speciell nätverkskabel som bör användas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zybeer:

Då det var besvärligt att komma åt att dra nätverkskabel i vårt radhus och fibern kommer in i hallen långt ifrån allt så kör vi idag trådlöst via routern med mer rejäla antennförsedda trådlösa nätverkskort till de stationära datorerna. Det fungerar generellt sett rätt bra och går snabbt att ladda hem, spela, streama osv. 1000 mbit in från fibern.

Men nu när vi ändå har kommit fram till att vi vill dra kabel från neder till övervåning och borra upp ett hål så känns det lika bra att lösa nätverket i samma veva.

Jag är inte helt insatt i nätverk däremot och innan det börjar borras vill jag säkra att jag inte har missat något rent tankemässigt. Kan jag dra en ensam nätverkskabel från routern ca 20-30 meter via kabellist och hål i golvet för att därefter splitta den med en switch till två olika PCs? Tappar man prestanda och funktionalitet här och i så fall vad bör jag göra annorlunda?

Någon speciell nätverkskabel som bör användas?

Ja det är så man brukare göra, den prestanda tu tappar är att länken mellan switch och router försörjer 2 datorer som delar på kapaciteten men det är ju väldigt sällan ett verkligt problem.
Du bör använda cat6 eller bättre installationskabel( inte patchkabel) och sätta vägguttag i ändarna på alla fasta installationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På övervåningen tycker jag att det kan vara lämpligt med en router med WIFI som sätts upp som en AP. De två datorerna kopplas till routern. Samtidigt har man fått en god förutsättning för telefoner/paddor mm att köras snabbt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar! Då går jag vidare med dragning av cat6 kabel och splittar med en switch per våning.