Samsung T5 1TB SSD Ger Felkod i Windows 10 [LÖST]

Permalänk
Medlem

Samsung T5 1TB SSD Ger Felkod i Windows 10 [LÖST]

Hej,

Jag höll på att ta en backup på två mappar på min Samsung T5 1TB SSD och fick denna felkod:

Från vad jag förstår av felkoden så kan det vara problem med åldern på SSD:n eller slitage. Jag kan öppna vissa av de problematiska bildfilerna via File Explorer men kan inte flytta dem från SSD:n i fråga till en annan disk för backup.

Min SSD är i detta fall lösenordskyddad m.h.a. "Samsung Portable SSD Software".

Vad kan jag bäst göra för att felsöka utan att riskera informationen på SSD:n? I slutändan vill jag kunna kopiera över informationen på SSD:n till en annan disk.

EDIT: Fick detta från "chkdsk":

C:\WINDOWS\system32>chkdsk e: /f The type of the file system is exFAT. Volume Serial Number is 08CC-EE07 Windows is verifying files and folders... Volume label is Samsung_T5. File and folder verification is complete. Windows has scanned the file system and found no problems. No further action is required. 976728192 KB total disk space. 187547392 KB in 14385 files. 104192 KB in 814 indexes. 0 KB in bad sectors. 1152 KB in use by the system. 789075456 KB available on disk. 131072 bytes in each allocation unit. 7630689 total allocation units on disk. 6164652 allocation units available on disk. C:\WINDOWS\system32>

Kan dock fortfarande inte kopiera över mapparna i fråga.

Permalänk
Medlem

Kan du ta bort lösenordsskyddet och sen försöka kopiera.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kan du ta bort lösenordsskyddet och sen försöka kopiera.

Tog bort lösenordsskyddet och fick fortfarande detta fel:

Permalänk
Medlem

Har du använt disken i en Mac, eftersom den har filsystemet exFAT? Jag brukar ibland använda det filsystemet när jag använder samma disk för större filer till både Windows och Mac. Har du tillgång till en Mac så du kan prova där?
Har du kollat om det finns en nyare firmware till disken med hjälp av Samsung Magician?
Brukar inte påverka filerna när man uppdaterar firmware på Samsung-diskar, men kanske bäst att googla om det först.
Jag har iallafall inte haft några som helst problem när jag uppdaterat mina Samsung-diskar som jag haft/har som OS-diskar.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du använt disken i en Mac, eftersom den har filsystemet exFAT? Har du tillgång till en Mac så du kan prova där?
Har du kollat om det finns en nyare firmware till disken med hjälp av Samsung Magician?
Brukar inte påverka filerna när man uppdaterar firmware på Samsung-diskar, men kanske bäst att googla om det först.
Jag har iallafall inte haft några som helst problem när jag uppdaterat mina Samsung-diskar som jag haft/har som OS-diskar.

Jag har aldrig använt den med en Mac.

Permalänk
Medlem

En del hävdar att det kan bli sådana problem när man använder sig av exFAT, men jag har aldrig haft det.
Jag brukar ibland använda det filsystemet när jag använder samma disk för filer över 4GB till både Windows och Mac.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

En del hävdar att det kan bli sådana problem när man använder sig av exFAT, men jag har aldrig haft det.
Jag brukar ibland använda det filsystemet när jag använder samma disk för filer över 4GB till både Windows och Mac.

Ser detta i Magician:

Jag kan köra "Short SMART Self-test" med detta resultat:

SMART Self-Test,2023-03-24 Model Name,Samsung Portable SSD T5 Serial Number,S4B1NV0MC33184X Result,Log #1,Option,SHORT ,,Status,Successfully completed{0} ,,Power on hours,21906 ,,Failing LBA,0

Dock kan jag inte köra "Extended SMART Self-test" utan att Magician avbryter testet.

Permalänk
Medlem

prova att kopiera med linux, tex. ubuntu installations-iso startad på USB-sticka och sedan prova att kopiera filerna

ibland kan windows rättighetsmaskineri vara så krångligt att luska ut i vad som felar att det är enklare att köra en OS som inte bryr sig om olika rättigheter eller tex. att det är något konstigt med filnamnen som spärrar i just windows.

Är det riktigt viktigt med innehållet så prova att göra en diskimage av enheten innan att försöka reparera filystem etc. då chkdsk kan ställa till med mer elände än det reparerar i allt för många fall.

Kör man 'ddrescue' (i Linux) med 3 fil-argument när man gör diskimagen så överlever den om det stannar halvvägs om lagringen har skadade oläsbara sektorer och fortsätter på annan adress vid nästa försök (även efter datoromstart och att man startar ddrescue igen om man kör samma filparametrar i kommandoraden) och först när resten är läst så söker den tillbaka till området som hade problem med läsning och saxar in sig närmare till den eller några sektorer som det är problem med.

ddrescue klarar också lägen om du måste göra spänningsomstart av SSD:n om den har fryst av någon orsak. Många andra diskimage-program som tex macrium-reflect mfl. har inte med i kalkylen att disken man läser ifrån kan krångla och hanterar det på vettigt sätt med bra resume-funktion (inklusive full omstart av både disk och dator) och hoppar över de trubbliga bitarna och tar det sist först när resten av diskinnehållet är säkrat.

---

Vill du lagra data som håller länge över tiden så bör du göra kopior av datat även i exemplar på snurrdisk. Snurrdisk tillsammans med DVD+RW är media som håller datat intakt längst över tid (+10 år - förmodligen mycket längre), medans flashmedia är för lagring som kopplas in ofta och används.

En dator med SSD/NVMe som stått avställd och inte strömsatt på 2-3 år kan man inte förvänta att det fungerar felfritt - kanske inte ens startar upp... så är det med flashminnen idag, bra prestanda men usel för långtidslagring om det inte strömsätts då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

prova att kopiera med linux, tex. ubuntu installations-iso startad på USB-sticka och sedan prova att kopiera filerna

ibland kan windows rättighetsmaskineri vara så krångligt att luska ut i vad som felar att det är enklare att köra en OS som inte bryr sig om olika rättigheter eller tex. att det är något konstigt med filnamnen som spärrar i just windows.

Är det riktigt viktigt med innehållet så prova att göra en diskimage av enheten innan att försöka reparera filystem etc. då chkdsk kan ställa till med mer elände än det reparerar i allt för många fall.

Kör man 'ddrescue' (i Linux) med 3 fil-argument när man gör diskimagen så överlever den om det stannar halvvägs om lagringen har skadade oläsbara sektorer och fortsätter på annan adress vid nästa försök (även efter datoromstart och att man startar ddrescue igen om man kör samma filparametrar i kommandoraden) och först när resten är läst så söker den tillbaka till området som hade problem med läsning och saxar in sig närmare till den eller några sektorer som det är problem med.

ddrescue klarar också lägen om du måste göra spänningsomstart av SSD:n om den har fryst av någon orsak. Många andra diskimage-program som tex macrium-reflect mfl. har inte med i kalkylen att disken man läser ifrån kan krångla och hanterar det på vettigt sätt med bra resume-funktion (inklusive full omstart av både disk och dator) och hoppar över de trubbliga bitarna och tar det sist först när resten av diskinnehållet är säkrat.

---

Vill du lagra data som håller länge över tiden så bör du göra kopior av datat även i exemplar på snurrdisk. Snurrdisk tillsammans med DVD+RW är media som håller datat intakt längst över tid (+10 år - förmodligen mycket längre), medans flashmedia är för lagring som kopplas in ofta och används.

En dator med SSD/NVMe som stått avställd och inte strömsatt på 2-3 år kan man inte förvänta att det fungerar felfritt - kanske inte ens startar upp... så är det med flashminnen idag, bra prestanda men usel för långtidslagring om det inte strömsätts då och då.

Lyckades kopiera över datan till min Ubuntu-laptop och dess interna SSD. Håller nu på att flytta datan från laptopen till en extern HDD som fungerar bra och som sen kommer kopplas in till min Windows 10-desktop igen.

EDIT: Har nu kopplat in den externa HDD:n i desktop-datorn igen och pekat Jottacloud till mapparnas nya plats på sagda disk. Nu är de säkrare.