Problem med extern hårddisk efter skadad sladd

Permalänk
Medlem

Problem med extern hårddisk efter skadad sladd

Jag har en extern hårddisk, WDBWLG0140HBK, som jag har använt med min Windows 10-dator i ungefär ett år och den har alltid fungerat bra. Nyligen upptäckte jag dock att sladden hade blivit skadad och gnistrade. Jag kasserade sladden och köpte istället Luxorparts Powersupply 7.2 W efter att ha fått ett tips från en datorbutik.

När jag kopplade in den nya sladden och slog på hårddisken vägrade dock datorn att hitta den. Jag har uppdaterat drivrutiner och dubbelkollat allt och även testat hårddisken på min bärbara dator, men den verkar inte vilja dyka upp.

Hårddisken själv verkar fungera som den ska. Lampan på framsidan lyser och det tickar tyst om den. När jag kopplar in USB-sladden så noterar datorn det med en signal, men inget mer händer. Jag misstänker att det är sladden som är problemet, men jag vet inte vad det kan vara.

Någon som har några idéer om vad jag kan göra för att få hårddisken att fungera igen?

https://www.westerndigital.com/products/external-drives/wd-el...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Permalänk
Medlem

Spontan gissning är att nya nätagget är för klent. Hör du om hårddisken går igång? Vad har du ställt in nya nätdelen på för spänning?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Adaptern du länkar till är för klen om den bara levererar 600mA. Om det är en 3,5" hdd behöver du en på 12V/2A

Den här bör fungera, förutsatt att det räcker med 12V samt att polariteten stämmer. Ta med disken till Kjell så hjälper de dig med rätt adapter

Switchad nätadapter 12 V (DC) 36 W
Nätadapter 12 V (DC) 3 A

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Edit: Hittade en billigare som är switchad och leverar 12V/3A

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Adaptern du länkar till är för klen om den bara levererar 600mA. Om det är en 3,5" hdd behöver du en på 12V/2A

Jag misstänkte att det var något sådant. Jag får skaffa en starkare sladd i så fall.
Tack för infon.

Permalänk
Medlem

Här är en bild på baksidan av din disk som visar att det ska vara 12V, så det som återstår att kontrollera är att det blir rätt polaritet och att kontakten passar i den externa disken som du har.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

De flesta externa 3.5" USB-diskar behöver en adapter som kan ge 12V och minst 1.5 och ofta 2 Ampere. plus-spänning på stiftet i externa disken (hålet i själva kontakten på sladden från nätaggregatet) och minus på yttre hylsan. du kan använda vilken 12V aggregat som helst som driver 3.5" externa USB-diskar även av annan tillverkare (tex. Seagate) - de köper ändå nätadaptern från samma leverantörer...

Denna anslutning är tämligen standardiserad men faran finns om man köper en 'universal adapter' att både spänning och polaritet blir fel - och då förstör du disken...