Ryzen 9 - Satt i mer RAM och ingen POST

Permalänk

Ryzen 9 - Satt i mer RAM och ingen POST

Hej alla maestros!
ASUS Prime B650 Plus
Ryzen 9 7900X
Kingston Fury 4800MHz 2x32Gb

Har köpt ett likadant kit med RAM moduler, så jag har numera 4x32Gb, men när jag trycker i dom 2 extra så blir det en svart skärm, datorn startar men som sagt ingen bild.
Hörde ngn tipsa om att sänka RAM hastigheten till 4000MHz, men vill höra med eliten här först om det finns andra tips!

Allt gott!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Vad jag kan minnas så kör am5 riktigt dåligt med 4 sticks.

Men testa att uppdatera bios och chipset.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Har du nollställt bios efter du satt i de nya minnena?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kolla moderkortets qvl lista för minnen också

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Ta ut minnena igen, funkar det?
Nollställ din bios fullständigt genom att ta ur batteriet en stund med strömsladden ur.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Stäng av XMP/DOCP/EXPO. Den utlovade hastigheten på ett kit med minnen gäller endast med enbart de stickor som kommer i förpackningen, du kan inte dubbla antalet och förvänta dig att fortfarande få samma hastighet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

AM5 klarar inte av att köra 4 stickor utan att klocka ner hastigheten rejält. Man får absolut inte ha XMP eller EXPO på tyvärr.

Permalänk

Tack alla... Minnena är utvalda av Inet då dom byggde dattan och tar jag ut de nya stickorna så funkar det igen. Men det är ju inte tanken!
Men va i helsefyr! Ska man behöva tappa i prestanda för att man använder slottarna som finns på kortet!! Det är ju faktiskt helt orimligt!

Visa signatur

+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Tack alla... Minnena är utvalda av Inet då dom byggde dattan och tar jag ut de nya stickorna så funkar det igen. Men det är ju inte tanken!
Men va i helsefyr! Ska man behöva tappa i prestanda för att man använder slottarna som finns på kortet!! Det är ju faktiskt helt orimligt!

helt orimligt blir det inte. Rent tekniskt sätt så kan man bara få utt dom utlåvade hastigehetrerna i dual channel för annars kan man inte trycka så mcyket minnne så snabbt. Men om du värkligen behöver ha 64 kan du väll reklamera dom du har över och sen spara upp till två 32gb

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

helt orimligt blir det inte. Rent tekniskt sätt så kan man bara få utt dom utlåvade hastigehetrerna i dual channel för annars kan man inte trycka så mcyket minnne så snabbt. Men om du värkligen behöver ha 64 kan du väll reklamera dom du har över och sen spara upp till två 32gb

Det är fortfarande dual channel med 4 stickor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av Daytone:

har inget att göra med dual channel då även 4 stickor kan paras ihop 2 och 2 till dual channel behöver inte äns va samma storlek på dem bara de är placerade så det blir samma totala mängd på varje kanal.

har mer att göra med att 4 stickor är mer tungdrivet än 2 stickor.

inte helt ovanligt att med 4 stickor att man får ösa på typ +0.01-0.03V extra för att de ska klara den specade XMP profilen med 4 stickor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är fortfarande dual channel med 4 stickor.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har inget att göra med dual channel då även 4 stickor kan paras ihop 2 och 2 till dual channel behöver inte äns va samma storlek på dem bara de är placerade så det blir samma totala mängd på varje kanal.

har mer att göra med att 4 stickor är mer tungdrivet än 2 stickor.

inte helt ovanligt att med 4 stickor att man får ösa på typ +0.01-0.03V extra för att de ska klara den specade XMP profilen med 4 stickor.

ok man lär sej något nytt varje dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det fungerar som på AM4 med DDR4 så betyder svart skärm att man är nära att få det stabilt. Är det längre ifrån brukar datorn starta om av sig själv och nollställa BIOS automatiskt efter några försök.

Nollställ BIOS (genom att ta ut batteriet i cirka 1 minut utan ström i systemet, rycka sladden eller brytaren på PSU funkar), så att dina första stickor kör i JEDEK-hastighet och sätt i de andra 2 och försök komma till BIOS, väl där kan du stegvis öka på hastigheten i takt med lite mer volt och bättre tajmings, så bör du kunna komma nära XMP/EXPO/DOCP även med 4 stickor.

Kommer du inte in till BIOS, testa dina nya stickor 1 och 1 utan de gamla i för att se att ingen är ett måndagsexemplar(trasiga) eller att BIOS helt enkelt behöver identifiera en eller 2 av dom enskilt.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk

Tack än en gång alla, jag sitter just nu i ett projekt med deadline så vågar inte mecka med det förrän det är klart nästa vecka.
Men jag bli mörkrädd att man ska behöva hålla på såhär 2023... och då skaffade jag min första PC dator i början av 90talet så har varit med ett tag

Visa signatur

+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Avstängd

Bör man inte köpa ett 4-pack om man vill ha fyra stickor.

Permalänk

Om det var riktat till mig så, det är det jag gjort fast i 2 omgångar... 4 likadana 32Gb moduler

Visa signatur

+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Om det var riktat till mig så, det är det jag gjort fast i 2 omgångar... 4 likadana 32Gb moduler

det är inte riktigt samma sak, 2ggr 2-pack är inte samma som 1ggr 4-pack som det ser ut nu.
Angående att kunna använda slottarna på moderkortet utan att tappa prestanda så har det varit standard länge att det inte är fallet; minnen som du noterat (dock betydligt värre med DDR5 än DDR4) och nog främst med PCIe-slots på konsument-plattformarna, där linorna från CPUn oftast bara räcker till en m.2 + GPU, använder du sedan fler slots (på t.ex ATX) så tappar du bandbredd på varje slot

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Specifikationerna för 2- eller 4-slots brukar stå i moderkortsmanualerna, men så var inte fallet för dina delar. Jag fick gå till AMDs sida för din processor för att hitta uppgifterna, under "Connectivity":
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-7900x
Som sagt; det har alltid varit så. Att driva två stickor per kanal är betydligt tyngre rent elektriskt, man får ta det lite lugnare.