Komponenter till 3080 Ti för gaming och VR

Permalänk
Medlem

Komponenter till 3080 Ti för gaming och VR

Tjenare! Tänkte att det är dags för mig att bygga min första dator, då min nuvarande är 13 år gammal (o endast nätagg som gått sönder hittills).

Det jag tänker mig är iaf 1440p gaming, 4k då det går, samt en hel del VR med mitt quest 2 via VD och kabel, därför ville jag inte gå AMD, hört att det krånglar med drivrutiner samt att 4070 är sämre för just VR än 3080 Ti pga lägre bandwidth.

Har skaffat mig ett Rog strix 3080 Ti oc. Då jag aldrig byggt en dator innan skulle jag uppskatta lite hjälp med mitt val av delar.
Tänker mig att DDR5 och AM5 borde vara bäst med tanke på att framtidssäkra?
Har en någorlunda tight budget och ingen aning om de delar jag valt är för klena eller om man kan pressa ner priset? Uppgraderar gärna om ett/två år istället för det bästa idag.
Moderkort är en djungel för mig så uppskattar hjälp där, vet att jag inte behöver wifi då min dator kommer vara kopplad med Ethernet.
Även själva caset är jag inte helt fast på, byter gärna om det finns bättre alternativ ifall det skulle vara några problem med det jag valt.

Här är delarna jag valt just nu iaf. Uppskattar feedback mycket!

Permalänk
Medlem

hej
här har du en liten optimiserad lista.

North chassit är snyggt. Men för detta är den lite för dyr. Så jag valde en med mycket rgb. Du hade ju valt lite rgb så antog att du gillade det.

Bytte till ett moderkort som kostar mindre och har wifi/blutooth. Även om du inte behöver det nu så kan det vara bra i framtiden. Sen sparar man knappt nå¨got på att gå uttan heller.

Valde också 6000mhz rgb ram. Det kostar 100kr mer och ger ändå mer preformance.

Asus nättag är renna skamen. Alla är ju bra. Men det är ju ingen som är på bra pris. Och om du använder denna länken så kan du få 200kr av https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Valde en bra 240mm kyllare. Du kan också gå med något som en deepcool ag620 om du vill luftkylla. Men då får du skippa rammet för den får inte plats.

Vad plokade du upp grafikortet för. Var den begagnad?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Verkar vara bra delar! Är väl varken för eller emot rgb, men skadar ju inte o ha tänker jag
Japp köpte kortet begagnat.

Permalänk
Medlem

Märkte att komplett har rea på ryzen 5 7600x nu för 2500. Funderar på vad som skulle va mest prisvärt iom rean eller om det är bättre att välja 7700 ändå. Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anjovo:

Märkte att komplett har rea på ryzen 5 7600x nu för 2500. Funderar på vad som skulle va mest prisvärt iom rean eller om det är bättre att välja 7700 ändå. Nån som vet?

den är väldigt bra för priset. Och om du vill sänka priset är det ett bra sätt. Sen för att du inte kör i 1080p så kommer du inte känna någon skillnad i gaming

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Okej, toppen! Tack för svar