Uppgift Projekt där man ska ställa in nätverk så att det kan använda IPv6.

Permalänk
Inaktiv

Okej jag ska testa det sen när lärarn har behövt Test av Projekt via rpi:n som jag använder( efter att den har godkänts).

Nån som har ett exempel på skript eller kod med modprobe och ip tunnel kommandona som man kan ha i /e/n/i? Nån som vet hur man installerar gogoc eller dess motsvarighet eller ersättning i distros som är baserade på Ubuntu 22.04?

Permalänk
Inaktiv

Ditt skript funkade aldrig och aldrig ens när jag lade till det i ubuntu 22.04:s grafiska app Start up applications.
Nån som vill och kan skriva hur man nu år 2023 kan installera gogoc (programmet stod med i lärarns pdf och hjälpte mig på rpi:n och det även utan att jag ens behövde göra en conf-fil vid ett tillfälle) via denna länk: https://github.com/evi1c/gogoc
Jag har försökt själv och det blev fel. Se nedan. Jag använder ubuntu 22.04.

nm11@nm11-ThinkPad-T440s:~/Downloads/gogoc-master/gogoc-tsp$ sudo g++ linux all
/usr/bin/ld: cannot find linux: file format not recognized
/usr/bin/ld: cannot find all: file format not recognized
collect2: error: ld returned 1 exit status
nm11@nm11-ThinkPad-T440s:~/Downloads/gogoc-master/gogoc-tsp$

Permalänk
Medlem

Steg 1 är att läsa installations manualen

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

Det gjorde jag, den hette INSTALL, och det blev fel när jag installerade trots att jag hade make, g++ och annat installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

Det gjorde jag, den hette INSTALL, och det blev fel när jag installerade trots att jag hade make, g++ och annat installerat.

hur fick du fram från INSTALL att du ska använda kommandot?:

nm11@anon349222-ThinkPad-T440s:~/Downloads/gogoc-master/gogoc-tsp$ sudo g++ linux all

Jag tycker att det framgår tydligt att du ska köra:

make all

och sen ska du ha en körbar fil i bin mappen, förutsatt att alla dependencies är installerade.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Inaktiv

Det funkade inte /bin/sh. Jag installerade build-essential, open-ssl och har språket för gogoc (vad jag vet iaf) go-lang installerat. Terminalen och terminalens installationsprocess matade bara ut en massa felmeddelanden, vilket får mig att tänka att gogoc är ett för utdaterat och gammalt paket och program för ubuntu distros som är version 22.04. Stämmer det tror du? Skicka gärna lösning om ni lyckas att installera det.

Permalänk
Medlem

Ok, det verkar inte vara någon vidare utveckling på gogoc om man tittar i repot.

Har du kommit vidare med NetworkManager?
Jag testade själv på en throw-away maskin och det fungerar.

När du konfigurerat renderer: NetworkManager i din netplan konfiguration:

network: version: 2 renderer: NetworkManager ethernets: enp0s25: dhcp4: true dhcp6: false

Kör sudo netplan apply

Kör nmcli d och se att du har connected devices

vagrant@jammy:~$ nmcli d DEVICE TYPE STATE CONNECTION eth0 ethernet connected netplan-eth0 lo loopback unmanaged --

Då kan du skapa tunneln med network manager

vagrant@jammy:~$ sudo nmcli connection add type ip-tunnel con-name sit1 ifname sit1 mode sit \ remote 216.66.80.90 -- ipv4.method disabled ipv6.method manual \ ipv6.address 2001:470:27:c4e::2/64 ipv6.gateway 2001:470:27:c4e::1 \ ip-tunnel.ttl 64

vagrant@jammy:~$ nmcli d DEVICE TYPE STATE CONNECTION eth0 ethernet connected netplan-eth0 sit1 iptunnel connected sit1 sit0 iptunnel unmanaged -- lo loopback unmanaged --

Tunneln kommer tillbaka efter omstart, Instruktionerna kommer från den första googlesvaret på sökningen "NetworkManager he ipv6"

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Inaktiv

Ok ska testa det nån gång. Smart googling tycker jag av dig, att inte skriva och eller and och att använda tunnelbroker hurriacne electrobandet egna förkortning. Jag ska tänka på sånt när jag internetsöker sen.