Det här är så rörigt med alla utgifter och kostnader så jag måste se om någon kan bena ut det.
Jag köpte en produkt via Ebay och det behöver inte vara fel på något men vill ändå dubbelkolla.
Så här ser kvittot ut:
1 item
US $32.00
Shipping
US $36.00
VAT*
US $17.00
Order total
US $85.00
I förra veckan fick jag ett brev från Postnord där de vill ha:
Importmoms: 50 KR
Deklarationsavgift: 75 KR
Totalt 125 KR.
Jag chattade lite med Ebay och de förklarade att VAT och Customs charges är två lika saker och det kan jag väl förvisso förstå.
Men alla produkter man köper/vinner via Ebay kommer alltså via "checkouten" att lägga på ytterligare 25% (VAT) på priset?
Är det bara Ebay som har så? Eller är det för att jag är en svensk kund som handlar på amerikanska Ebay?
Tänker om jag lägger ett vinnande bud på Tradera på 1000 KR så behöver jag ju inte betala 1250 i kassan efteråt...
Och när Ebay-paketet senare kommer till Sverige så ska jag alltså betala ytterligare importmoms på allt enligt ovan?
Jag trodde (eller kanske hoppades) någonstans att VAT som betalas vid utcheckningen hos Ebay hade med momsen att göra så att jag slipper denna extraavgift i Sverige.
Men så är det alltså inte alls? Eller finns det vissa auktioner på Ebay som även innehåller denna avgift så man slipper extramomsen och deklarationsavgiften i Sverige?