En av tre svenskar använder annonsblockerare

Permalänk
Medlem

Självklart hade jag kört det på youtube om jag inte hade premium. Nuförtiden så ska skaparna ha reklam från själva youtube och även redigera in reklam i själva klippet, ibland utan tidsstämpel.
Nej det är inte ”stöld” som vissa försöker påstå.

Permalänk

Jag kör självklart Firefox med uBlock Origin på alla datorer och mobilen!
F Reklam!
Och sidor som ligger in spärrar för adblockers blacklistar jag!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Kör Firefox med Adblock+, uBlock, no script, ghostery samt Minerblock.

No Script blockar allt som standard och sedan får man tillåts varje enskilt skript för sig, antingen tillfälligt eller tills man avaktiverar undantaget. Är väldigt effektivt, men kräver en del pyssel/micklande för att hitta vad som behöver vara aktivt för att sidan ska fungera och vad som bara är spårare/reklam. Kan bli en del problem på webbutiker om man inte lyckas avblockera skript för kassasystem och etc.

Permalänk
Medlem

uBlock origin med tweakade filterlistor, Privacy Badger samt Mullvads DNS-blockering kommer man långt på 👍

Vet att jag shillade Mullvad i en annan tråd, men är det snack om spårning på internet så är det lätt hänt.

Permalänk
Medlem

Firefox som första sista och enda webbläsare + Ublock origin, facebook contanier, ghostery och DuckDuckGo privacy essentials.

I Android-luren är det Firefox focus som webbläsare, men jag använder i princip aldrig telefon till att "surfa".

Ska försöka sätta mig in i och få igång Pi-hole hemma till hösten eftersom ungarnas paddor är sprängfyllda med skit o de trycker hej vilt på allting....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Röstade "Ja, men endast inbyggda funktioner i webbläsaren eller operativsystemet.", fast det känns lite som att det implicerar att jag använder dom bara för att dom finns som inbyggda, vilket inte är fallet. Om det inte fanns så hade jag använt annat.

Permalänk
Medlem

För femton år sen ungefär var det ett kortföretag som plockade fram en betaltjänst som gjorde köparen helt annonym, mottagaren fick bara ett kvittonr köparen likaså ex du köper ett värdebevis via banken som funkar som bitcoin du har en unik identitet som ett alterego det blev en supersucce det blev sålt till Alphbeth (Goggle) och heter idag Gogglepay skillnaden är att dina uppgifter ägs av dem. Vad jag vet om historien är att de fick ett erbjudande man inte kan säga nej till och Goggle själv var inte direkt drivande i (erbjudandet) utan säkerhetstjänster runtom i världen, bankers uppgifter är hårt skyddade medan betaltjänster typ Swish/paytjänster inte är det. Jag har nolltolerans mot reklam av en enkel anledning min Dator/telefon och padda betalar jag med egna pengar de är också ett arbetsredskap om jag skulle tillåta reklam på alla plattformar jag använder och tillåta reklam från källor jag behöver skulle mitt liv bli otroligt inneffektivt och information jag behöver skulle bli inbäddat i skit jag inte vill ha, nu kan man tycka att jag inte supporta Sweclockers men det gör jag, jag tar imot nyhetsbrev via min mejl från er inget hindrar er att från att skicka mig justa rabetter via Inet eller andra samanbetspartner som ni har OBEROANDE sammanbete med, men jag likson ni måste också kunna lita på att ni skyddar mig och min adress (min läcktes av er för några år sen) reklam måste vara ett kontrakt med tre vinnare annonsören/leverantören/mottagaren just nu tar alla för givet att jag som mottagare ska gå på't.

Permalänk
Medlem

Adblock till youtube hade varit bra för iPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Funkar MWByter browser guard bra, tycker du?
Bara nyfiken- kör själv malwarebytes legit här hemma men har inte aktiverat det tillägget. Tidigare testat lite olika såna program, och upplevt dem för "intrusive". As in; om jag prompt Vill surfa nånstans som inte 'anses säkert' så bör det tillåtas o inte bli tvär-nej, imo

Den blockar filer/sidor men ger dig möjlighet att ladda ner/besöka ändå på egen risk, om du väljer det på websidan som visas vid en blockering.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Sötast

Adblock överallt.
När swec körde på guilt trip via cookies så hade jag faktiskt adblock avstängt för just sweclockers ett längre tag.
Bytte dock dator i samband med att det togs bort och har sedan dess inte orkat göra undantag :shrug:

Om dagen kommer då swec inte överlever utan de intäkter mina reklamer kunde generat så ös upp en patreon så kan jag betala en 20a i månaden utan problem

Besöker swec för hur underbart det är, inte för att få en dos av reklam-strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Adblock överallt.
När swec körde på guilt trip via cookies så hade jag faktiskt adblock avstängt för just sweclockers ett längre tag.
Bytte dock dator i samband med att det togs bort och har sedan dess inte orkat göra undantag :shrug:

Om dagen kommer då swec inte överlever utan de intäkter mina reklamer kunde generat så ös upp en patreon så kan jag betala en 20a i månaden utan problem

Besöker swec för hur underbart det är, inte för att få en dos av reklam-strålning.

Jag har adblock avstängt på sweclockers. Tycker inte det är någon reklam som stör..

Permalänk
Medlem

Reklam stör mig sällan, blir mest irriterad på att samma reklam visas om och om igen.
Däremot något som verkligen är irriterande är alla chat robotar som poppar up på sidor med sitt "kan jag hjälpa dig?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag har adblock avstängt på sweclockers. Tycker inte det är någon reklam som stör..
<Uppladdad bildlänk>

Det där överensstämmer inte med min upplevelse av SweClockers på datorn med adblock avstängd.

Permalänk

Jag använder Adblock Plus och Ghostery, funkar kanon oftast

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Det borde i debatt och diskussioner kanske göras lite tydligare skillnad på "annonser" och "spårning".
"Annonser" är det som frenetiskt pockar på din uppmärksamhet för att lyfta sig över annonsbruset de själva skapar.
"Spårning" är det som är integritetskränkande, som att ha 200 paparazzi som filmar ditt hem kontinuerligt för att sedan kunna sälja det de fångat. Fast med tillägget att så fort du är ute och rör dig, måste du dessutom dra alla paparazzi efter dig i små vagnar medan de filmar allt.

"Spårning" borde gå att komma åt lagstiftningsmässigt som en form av hemfridsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag har adblock avstängt på sweclockers. Tycker inte det är någon reklam som stör..
<Uppladdad bildlänk>

Du måste stänga av Förbättrad spårningsskydd för att det ska visas i Firefox, se bild

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blockerar i regel all reklam. Det är sen gammalt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kör annonsblockere i webbläsaren på alla datorer, samt Brave på telefonen. Stänger av den på Swec och några få valda sidor där reklamen är acceptabel.

För YouTube kör jag YouTube Premium för att slippa reklamen när jag använder appen på Nvidia Shield TV eller telefonen, vilket är den klara majoriteten av användandet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Adblock till youtube hade varit bra för iPhone

Vinegar funkar om man kör youtube från websidan i stället för app. Fungerar naturligtvis även på iPadOS.

Permalänk
Medlem

Ja, problemet för mig blev till slut att jag ville undvika spårning och spioneri, även rent invasiv reklam som bara flyger upp i ansiktet på en eller försöker lura en att klicka fel.

Tråkigt att tolarabel reklam också försvinner men annonsörerna grävde sin egna grav. Förstår att man inte tjänar särskilt mycket på banners och klicks men när alternativet är att jag spåras, databasläggs och säljs utan någon aning om var informationen hamnar ja... då blir det Pi-hole och adblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det där överensstämmer inte med min upplevelse av SweClockers på datorn med adblock avstängd.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av jnsson:

Du måste stänga av Förbättrad spårningsskydd för att det ska visas i Firefox, se bild
<Uppladdad bildlänk>

Jag är fullt medveten att det är reklam på sweclockers.
Till höger om abp ikonen så ser ni noscript.
Om man inte tillåter script från tveksamma källor så visas ingen reklam.

Men jag blockerar inte reklam, jag skyddar bara mig själv från möjligtvis skadlig kod.

Hade de bara lagt in en reklambild så hade den visats för mig.
Jag hade sett det o direkt sprungit till affären o köpt va det nu kan va för skräp, som ett hjärndött får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag är fullt medveten att det är reklam på sweclockers.
Till höger om abp ikonen så ser ni noscript.
Om man inte tillåter script från tveksamma källor så visas ingen reklam.

Men jag blockerar inte reklam, jag skyddar bara mig själv från möjligtvis skadlig kod.

Hade de bara lagt in en reklambild så hade den visats för mig.
Jag hade sett det o direkt sprungit till affären o köpt va det nu kan va för skräp, som ett hjärndött får.

Även om du stänger av no script så kommer det inte komma någon reklam på Sweclockers så länge du har förbättrat spårningsskydd aktiverat i Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det inte är många som skulle kunna tänka sig betala för till exempel medlemskap här på sweclockers.

Är det så egentligen? Jag hade inga problem förr i tiden att betala för t.ex en bra tidning som datormagazin. Jag betalar nu också för youtube premium och tycker på det stora hela att det är värt det.
Sweclockers premium, ja kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Även om du stänger av no script så kommer det inte komma någon reklam på Sweclockers så länge du har förbättrat spårningsskydd aktiverat i Firefox

Har förbättrat spårningsskydd på 'standard' på en jobbdator. Inga tillägg.
Besökte swec = fullsmetat med reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har förbättrat spårningsskydd på 'standard' på en jobbdator. Inga tillägg.
Besökte swec = fullsmetat med reklam.

Testade precis, så fort jag slår på förbättrat spårningsskydd försvinner all reklam, och när jag slog av den igen så kom reklamen tillbaka. Har alla andra adblocking funktioner avstängda för SweClockers. Jag pratar dock om Firefox och inte någon annan webbläsare. Se själv på bilderna nedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag är fullt medveten att det är reklam på sweclockers.
Till höger om abp ikonen så ser ni noscript.
Om man inte tillåter script från tveksamma källor så visas ingen reklam.

Men jag blockerar inte reklam, jag skyddar bara mig själv från möjligtvis skadlig kod.

Hade de bara lagt in en reklambild så hade den visats för mig.
Jag hade sett det o direkt sprungit till affären o köpt va det nu kan va för skräp, som ett hjärndött får.

Så med andra ord så blockerar du reklam, oavsett syftet eller tillvägagångssättet. Vi behöver inte bli semantiska eller filosofiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så med andra ord så blockerar du reklam, oavsett syftet eller tillvägagångssättet. Vi behöver inte bli semantiska eller filosofiska.

Nej.
Att de väljer att använda script, spårning etc är inte mitt problem. Vill de lägga in en corsair logga i endast bildformat eller liknande så kommer den inte blockeras.
Typ som ett klistermärke på en f1 bil.

*
Första inlägget var mest på skämt o för att visa att de skjuter sig själva i foten genom sitt beteende..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testade precis, så fort jag slår på förbättrat spårningsskydd försvinner all reklam, och när jag slog av den igen så kom reklamen tillbaka. Har alla andra adblocking funktioner avstängda för SweClockers. Jag pratar dock om Firefox och inte någon annan webbläsare. Se själv på bilderna nedan
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Sätter jag förbättrat spårningsskydd på stikt så försvinner reklamen.

Ser att du har *anpassad*, så det är inte standard inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nej.
Att de väljer att använda script, spårning etc är inte mitt problem. Vill de lägga in en corsair logga i endast bildformat eller liknande så kommer den inte blockeras.
Typ som ett klistermärke på en f1 bil.

*
Första inlägget var mest på skämt o för att visa att de skjuter sig själva i foten genom sitt beteende..

Jag ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag ger upp.

Det var ingen tävling.
Jag fattar hur du menar. Men är det verkligen att använda en annonsblockerare, att bara inte inte vilja bli kartlagd & spårad?

"En av tre svenskar använder annonsblockerare"