Studera till elkonstruktör - Laptop till diverse CAD program.

Permalänk

Studera till elkonstruktör - Laptop till diverse CAD program.

Hej. Ska till hösten börja studera till elkonstruktör. Behöver införskaffa mig en Windows laptop. Tänkte om det finns någon här som kanske har vetskap om ungefär hur kraftfull laptop man behöver till CAD program och även kanske har tips på nån prisvärd isåfall 😊

Permalänk

Min erfarenhet av elkonstruktion inom automation är att det är mest 2D-cad och inte behöver särskilt stark dator. Rita scheman hur allt ska kopplas som sen skrivs ut på papper osv. Men det kanske är annorlunda idag. Mina erfarenheter är ca 20 år gamla

Om det ska till mer 3d Cad. PCB design som ska integreras i i Cad-modeller osv, kan det vara gott med ett dedikerat grafik i datorn, men det är lite beroende på komplexiteten och vilken mjukvara som används.

Finns det en lista på vilka program ni kommer använda?
För om dedikerat grafikkort inte behövs, kan vinningar göras med både storlek, vikt och pris på laptoppen.

Jag jobbar med 3Dcad fast på produktdesignsidan och min 17'' jobbdator väger 3 kg, nätadaptern ca 0.5kg och kalaset kostade ca 50K.

Om du också tänker spela på datorn kan det vara värt att titta på spelinriktade laptops. De har ofta grafikkort men är ofta lite mindre än workstation-släp-tops. Dells XPS-serie t.ex.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Elkonstruktör här. Det krävs en rätt bra dator nu för tiden, 3d samordning, ljusberäkningar bland annat som gör att det är bra med lite mer kraft i datorn. Dock när jag studerade så lärde man sig bara att rita i Autocad med väldigt simpla el ritningar så då räcker det med mindre.

Men, en speldator klarar allt det som CAD och 3DCAD klarar och lite till.

Men behöver du verkligen en dator till CADen? Skolan tillhandahåller inte sånt, på CAD kurserna? Jobb(praktik/LIA) står för dator på plats i normala fall iaf.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av BananaFace:

Elkonstruktör här. Det krävs en rätt bra dator nu för tiden, 3d samordning, ljusberäkningar bland annat som gör att det är bra med lite mer kraft i datorn. Dock när jag studerade så lärde man sig bara att rita i Autocad med väldigt simpla el ritningar så då räcker det med mindre.

Men, en speldator klarar allt det som CAD och 3DCAD klarar och lite till.

Men behöver du verkligen en dator till CADen? Skolan tillhandahåller inte sånt, på CAD kurserna? Jobb(praktik/LIA) står för dator på plats i normala fall iaf.

Det är lite oklart, men enligt kursledaren så ska jag ha en dator som klarar av CAD program, mer har jag inte fått reda på.. Men har en stationär speldator idag så tänker att jag kanske byter ut den mot en bärbar så har jag ifall det behövs för 3D CAD