Permalänk

Justering av en arbetsstol RH Logic 400

Hej forumvänner!

Nu har jag äntligen skaffat mig en ordentlig stol att sitta på. Det blev en RH Logic 400 som jag köpte begagnad av en privatperson. Det är massor att justera och det kommer ta tid att vänja sig.

Ett problem jag har är att stolen är väldigt hög tycker jag. Jag måste använda det lägsta läget för att fötterna ska nå ned till golvet och ändå är jag 188 cm lång. När jag har stolen inställd på det lägsta läget så går jag helt miste om luftfjädringen. Det blir stumt när jag sätter mig. Om jag höjer stoldynan lite så fjädrar den så fint men så kan jag ju inte sitta.

Jag funderar om den svarta cylindern som går ned i fotkrysset borde vara monterad så att hela stolen blir lägre. När jag jämför med produktbilder så verkar den svarta cylinder vara längre nedtryckt än vad min är.

Nedan en produktbild:

Nedan min stol:

Det är ca 65-70 mm mellan golvet och den svarta cylinderns nedre del.

Vet inte riktigt hur den svarta cylindern är fastsatt i fotkrysset eller om det är något som låter sig justeras. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att gasdämparen är utbytt mot en "generisk" som inte passar till 100%.

Din dämpare ser ut att vara konisk, och är troligen bara nedtryckt i fotkrysset.
Edit, dämparen är nog rak, innan koningen börjar.

Du kan lösa problemet genom att montera en kortare gasfjäder.

Exempel på generiska gasfjädrar, om de passar måste förstås kontrolleras.

https://www.amazon.se/OfficeWorld-Range-gasfjäder-kontorsstol...

Lösningsförslag och länk
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan vara så att gasdämparen är utbytt mot en "generisk" som inte passar till 100%.

Din dämpare ser ut att vara konisk, och är troligen bara nedtryckt i fotkrysset.
Edit, dämparen är nog rak, innan koningen börjar.

Du kan lösa problemet genom att montera en kortare gasfjäder.

Exempel på generiska gasfjädrar, om de passar måste förstås kontrolleras.

https://www.amazon.se/OfficeWorld-Range-gasfjäder-kontorsstol...

Stort tack för hjälpen! Du har varit mycket hjälpsam.

Jag lyckades få av min gamla fjäder och mätte upp den. Jag vet ju inte om det är originalfjädern eller vad det är som sitter på.

Min sitthöjd är ca 53 cm och om jag googlar lite får jag fram att standard sitthöjd är 41-53 cm men att den går att få med en annan "gas stem" som ger en sitthöjd på 48-61. Nu beror det ju naturligtvis lite på hur man mäter men den senare borde ju passa mig bra. Den fjädern som sitter på nu verkar ju vara lite tokig för min stol.

Jag har skickat en fråga till säljaren på Amazon så får vi se om dom svarar. Annars är jag inne på att den med längd 195 mm borde passa.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker om 195mm är rätt för dig,
den verkar vara konisk från start,
och kommer inte att gå så djupt ner i fotkrysset.

Försök jämföra och räkna på alla mått.
Och kolla även in andra säljare vid behov.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Jag är osäker om 195mm är rätt för dig,
den verkar vara konisk från start,
och kommer inte att gå så djupt ner i fotkrysset.

Försök jämföra och räkna på alla mått.
Och kolla även in andra säljare vid behov.

Du har nog rätt i det. Silverversionen av 195:an går djupare ner men den vill jag ju inte ha pga färgen.

Jag testar med den svarta 165:an så får vi se. Återkommer.

Permalänk

Återkommer som jag lovade för en uppföljning. Den svarta 165:an blev perfekt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Återkommer som jag lovade för en uppföljning. Den svarta 165:an blev perfekt för mig.

Toppen!

Visa signatur