Meta tvingas be om lov för att samla in användardata inom EU

Permalänk
Melding Plague

Meta tvingas be om lov för att samla in användardata inom EU

Efter att ha kämpat i fem år tvingas nu Facebook och Instagram be om lov från användare i Europa för att samla in data och visa riktade annonser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha, det blir ett "NEJ!" från mig!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Vad gäller den redan insamlade datan om jag väljer "Nej"?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gör samma med Microsoft nu, eller vänta, det kanske räknas att få frågan varje gång en uppdatering körs. Undrar om Meta kommer köra samma taktik med att fråga varje gång man loggar in om man inte har sagt "ja"?

Kör iofs varken något från Meta eller Microsoft.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Bra! Fortsätt med Google!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Bra! Fortsätt med Google!

Går redan att stänga av riktad reklam hos Google. Har funnits länge och jag har haft det avstängt i många år nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför hade de undantag i GDPR för detta innan?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Som man brukar säga "Om tjänsten är gratis är du produkten."

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pamudas:

Vad gäller den redan insamlade datan om jag väljer "Nej"?

Det får du nog be dem ta bort manuellt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nej tack 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det får du nog be dem ta bort manuellt.

Eller så kanske den faller under gdprs purge-regler och rensas ut. (Officiellt iaf)

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Joppis:

Varför hade de undantag i GDPR för detta innan?

Om jag förstått det rätt har Meta kunnat hävda att användardata har varit essentiellt för deras verksamhet, vilket gjort det till en gråzon.

Permalänk
Medlem

Oj får man ett val? Ja då blir det så klart ett f*cking nej.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det hela rätt så är väl detta att beakta som en rejäl jävla pungspark på Herr Zś affärsmodell i grunden?

Faan va jag älskar att världen verkar vaknat upp senaste åren gällande den personliga integriteten online.
Vågar man hoppas att detta blir "början på slutet" för hela konceptet att erbjuda tjänster "gratis" och sen livnära sig på insamlande och processande av användardata?
Förmodligen inte, men man kan väl drömma?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Blir säkert så att så länge man inte accepterar så får man inte använda tjänsten.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Blir säkert så att så länge man inte accepterar så får man inte använda tjänsten.

Om jag inte minns fel så är det inte tillåtet enligt EU regler. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men har för mig att jag läst det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

2010 avslutade jag mitt Facebook konto, jag var noga med att gå igenom FB exakta steg som dom hade, till exempel att konfirmera att ALL min data kommer tas bort och inte kan återskapas. Vill minnas att jag tyckte dom var väldigt tjatiga och kom väl ihåg att dom vill verkligen veta att man verkligen är säker på att avsluta FB och radera allt. Men jag gjorde det och fick ett bekrätelse mail.

Runt 2013 var det lite jobbigt att inte ha ett FB konto, droppen var bland annat min sommarstuge servitut förening som bara kommunicerade via FB villket jag stångades med ett tag men gav upp.

Jag hade kvar mitt gammla FB lösen och testade logga in, inga problem! allt var kvar precis som inget hade hänt.

Att FB/Meta skall följa några lagar om hur data sparas är en vacker saga. Rosa enhörningar som lever på månen är lika troligt.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om jag inte minns fel så är det inte tillåtet enligt EU regler. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men har för mig att jag läst det

Så är det, finns även regelverk som reglerar att det skall vara lika enkelt att tacka nej som ja.... Något som vissa större aktörer hamnat i blåsväder kring senaste tiden.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

2010 avslutade jag mitt Facebook konto, jag var noga med att gå igenom FB exakta steg som dom hade, till exempel att konfirmera att ALL min data kommer tas bort och inte kan återskapas. Vill minnas att jag tyckte dom var väldigt tjatiga och kom väl ihåg att dom vill verkligen veta att man verkligen är säker på att avsluta FB och radera allt. Men jag gjorde det och fick ett bekrätelse mail.

Runt 2013 var det lite jobbigt att inte ha ett FB konto, droppen var bland annat min sommarstuge servitut förening som bara kommunicerade via FB villket jag stångades med ett tag men gav upp.

Jag hade kvar mitt gammla FB lösen och testade logga in, inga problem! allt var kvar precis som inget hade hänt.

Att FB/Meta skall följa några lagar om hur data sparas är en vacker saga. Rosa enhörningar som lever på månen är lika troligt.

Det är jobbigt när föreningar bara kör Facebook och när man säger att man inte använder det framstår man som lika konstig som om man bodde i skogen med foliehatt på huvudet och levde på bara blåbär.

Var en gång jag tog dottern till fotbollsträning och vi var de enda där. Jag hade inte fått någon info men de svarade att de skrev på
Facebook och var lika förvånade om hur man kunde missa det som att man skulle missa att en atombomb släpptes över Gotland.

På tiden att man kan tacka nej till att ge ut sin data. Däremot lär de komma undan det på något sätt ändå.

Edit: jag berättade nyheten för min fru som använder Facebook men hon svarade bara att hon inte bryr sig om att de samlar data. Det är väl tyvärr så 99% av befolkningen tycker numera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Dom kommer fråga tills man säger "Ja". Sen frågar man inte längre...

Permalänk

Självklart ja då jag inte bryr mig om de samlar min data och ser hellre reklam med någon typ av relevans.

Permalänk
Medlem

Stäng ner meta istället helt.

Permalänk
Medlem

Så man får alltså upp förfrågan "Vill du acceptera våra kakor?" och man väljer "Neka alla, bekräfta" så dyker detta fenomen upp varje gång man stängt av webbläsaren/fliken/appen och startar om det. Tack, men nej tack. Redan ett helvete med en jänkarsida där jag får samma fråga om och om och om igen när jag en gång redan sagt "FU" till den!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Så man får alltså upp förfrågan "Vill du acceptera våra kakor?" och man väljer "Neka alla, bekräfta" så dyker detta fenomen upp varje gång man stängt av webbläsaren/fliken/appen och startar om det. Tack, men nej tack. Redan ett helvete med en jänkarsida där jag får samma fråga om och om och om igen när jag en gång redan sagt "FU" till den!

Använd en webbläsare som kan svara åt dig. (T.ex. Brave)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Använd en webbläsare som kan svara åt dig. (T.ex. Brave)

Mycket underbar funktion, finns även i FireFox.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Så man får alltså upp förfrågan "Vill du acceptera våra kakor?" och man väljer "Neka alla, bekräfta" så dyker detta fenomen upp varje gång man stängt av webbläsaren/fliken/appen och startar om det. Tack, men nej tack. Redan ett helvete med en jänkarsida där jag får samma fråga om och om och om igen när jag en gång redan sagt "FU" till den!

Hur ska sidan an veta vad du svarar om du nekar den att spara information om dina val?

Visserligen behöver sidor inte fråga efter "essential" kakor men likt förbaskat ska varenda sidjävel informera eller fråga mig om någon skit. SVT av alla företag kör med samma skit som du beskriver.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur ska sidan an veta vad du svarar om du nekar den att spara information om dina val?

Det är ju precis därför det är så bra att automatisera detta, på sin höjd hinner man se denna ruta blinka förbi i ögonvrån en kort sekund när webbläsaren automatiskt svarar "dra åt helvete med era kakor o skit" varje gång denna förfrågning kommer upp, oavsett vilken sida du besöker.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur ska sidan an veta vad du svarar om du nekar den att spara information om dina val?

Visserligen behöver sidor inte fråga efter "essential" kakor men likt förbaskat ska varenda sidjävel informera eller fråga mig om någon skit. SVT av alla företag kör med samma skit som du beskriver.

Jag har sagt nej hos SVT och får inte frågan varje gång. Har fått det en gång per dator.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har sagt nej hos SVT och får inte frågan varje gång. Har fått det en gång per dator.

Hmm. Säger du det kanske jag råkar blockera kakor från svt.

Amerikanska bolag är kanske mer försiktiga helt enkelt. Vi som haft med deras myndigheter att göra vet att det är säkrast att hålla sig långt ifrån där man tror gränsen går för rätt som de är tolkas reglerna annorlunda. De sidorna kanske helt enkelt applicerar det tänket på eu.

Hursomhelst finns finns ju filter för att slippa kaknotiserna (tills google förstör internet dvs).

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?