Bygga Gamingburk, budget ca 25k

Permalänk

Bygga Gamingburk, budget ca 25k

Jag har sparat ihop lite pengar och funderar på att bygga en ny dator. Används främst till gaming, samt musikproduktion men det borde inte påverka vad jag letar efter.

Budget: Siktar på omkring ~25,000kr men kan gå upp i 30,000kr som min absoluta max gräns.

Accessorier såsom mus/tangentbord/etc har jag redan. Skärmen jag använder är en XB271HU, 144hz med G-Sync.
Även om jag har G-Sync så har jag inga problem med att lämna Nvidia i det förflutna - har ingen preferens över huvudtaget.

Detta är min nuvarande burk som jag är helt villig att strippa delar ifrån för att bygga en ny:

Fractal Design Define C
MSI B450 TOMAHAWK, Socket-AM4
AMD Ryzen 7 2700X Processor
MSI GEFORCE GTX 1080 TI GAMING
Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
2x Samsung SSD 860 EVO SSD 500gb
1x Samsung SSD 860 EVO SSD 250gb

Hårddiskar behöver jag alltså inte inkluderat i ett nytt bygge.
Min PSU är det fel på (låter som en jetmotor vid minsta belastning) så den behöver jag ersätta.
Chassi, moderkort och RAM-minnen vet jag inte hur pass det går att behålla.

Tack så jättemycket i förhand för hjälp. Utöver att jag vet hur man bygger ihop den när jag väl har delarna, har jag mer eller mindre 0 koll.

Permalänk

Min brorsa slängde ihop ett bygge åt mig. Förlsag?

https://www.inet.se/datorbygge/b1405128/forslag-1

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna uppgradera till en 5800X3D som är den snabbaste processorn för spel på AM4 socketen. Ny PSU och billig DDR4 RAM lämnar kvar mycket budget åt GPU så en RTX 4090 ligger till och med inom budget.

En 4090 är otroligt overkill för 1440p så om du inte planerar på en 4k skärm kanske en 4070ti eller 7900xtx är mer passande men det är den bästa GPU man kan skaffa.

AM5 bygge med en av de bästa processorerna till spel men kanske inte så relevant om du inte kör CPU intensiva spel.

Permalänk

Jag spelar definitivt CPU intensiva spel, och vill definitivt sikta på att framtidssäkra datorn någolunda utifall jag vill uppgradera skräm i framtiden och så. Bra tips, tack!

Permalänk

Jag tror att 4090 är å ta i, ett 7900xtx verkar mer rimligt - så långt har jag åtminstone kommit.

Edit:
Men då kanske jag satsar på ett 7900xtx och 7800X3D som grund och bygger omkring de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiggleBlizzard:

Jag tror att 4090 är å ta i, ett 7900xtx verkar mer rimligt - så långt har jag åtminstone kommit.

Edit:
Men då kanske jag satsar på ett 7900xtx och 7800X3D som grund och bygger omkring de?

Tycker det är klokt, du kommer få mycket prestanda av dem två komponenterna. En 850W PSU kommer räcka bra till men jag undrar om datorlådan kan tillföra tillräckligt med luft för att kyla grafikkortet effektivt. På Inet står det att den kan dra upp till 370W. Vet inte om den kommer throttla men den lär gå varm utan en låda med meshfront. Kanske andra har mer koll på detta?

Vet inte om du tänker uppgradera själv eller lämna in den nånstans men jag kan länka till en video guide som jag själv använt för att bygga min egna dator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av DreamNox:

Tycker det är klokt, du kommer få mycket prestanda av dem två komponenterna. En 850W PSU kommer räcka bra till men jag undrar om datorlådan kan tillföra tillräckligt med luft för att kyla grafikkortet effektivt. På Inet står det att den kan dra upp till 370W. Vet inte om den kommer throttla men den lär gå varm utan en låda med meshfront. Kanske andra har mer koll på detta?

Vet inte om du tänker uppgradera själv eller lämna in den nånstans men jag kan länka till en video guide som jag själv använt för att bygga min egna dator.

Tänker bygga ihop den själv, gjort det tidigare och har personer omkring mig som kan hjälpa mig med det.

Min brorsa satte ihop ett nytt bygge

Edit: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI istället, spara lite pengar på det?

Edit 2: Försöker slänga ihop bygget på INET, men vet inte vilket moderkort+raminne+chassi kombo jag ska köra på, annars tänker jag att ovanstående bygget ser bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiggleBlizzard:

Tänker bygga ihop den själv, gjort det tidigare och har personer omkring mig som kan hjälpa mig med det.

Min brorsa satte ihop ett nytt bygge
https://komponentkoll.se/bild/VUWhr.png

Edit: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI istället, spara lite pengar på det?

Edit 2: Försöker slänga ihop bygget på INET, men vet inte vilket moderkort+raminne+chassi kombo jag ska köra på, annars tänker jag att ovanstående bygget ser bra ut?

Ser bra ut, har själv Tomahawk och fungerar som den ska så det kan jag rekommendera. RAM så kan du gå med 6000MHz och CL30 då det inte skiljer sig i pris mycket med de långsammare stickorna. Lägger till ett bygge som referens om du vill spara pengar men det är upp till dig om du vill lägga mer på vissa komponenter.

Välj gärna det chassi du tycker är snyggast men mitt tips är att leta efter dem med meshfront och kommer med alla fläktar redan i då det ofta sparar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiggleBlizzard:

Tänker bygga ihop den själv, gjort det tidigare och har personer omkring mig som kan hjälpa mig med det.

Min brorsa satte ihop ett nytt bygge
https://komponentkoll.se/bild/VUWhr.png

Edit: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI istället, spara lite pengar på det?

Edit 2: Försöker slänga ihop bygget på INET, men vet inte vilket moderkort+raminne+chassi kombo jag ska köra på, annars tänker jag att ovanstående bygget ser bra ut?

Ta så billigt moderkort som möjligt som har allt du behöver.
Overkill dyrt nätagg samt Kingston Renegade SSD har nästan dubbel hållbarhet för samma pris.
Skulle kört på fullstora Torrent då compact versionen är mycket känsligare för längd på grafikkort.
Kylaren är också overkill och dubbelt så dyr som den i min build.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Ta så billigt moderkort som möjligt som har allt du behöver.
Overkill dyrt nätagg samt Kingston Renegade SSD har nästan dubbel hållbarhet för samma pris.
Skulle kört på fullstora Torrent då compact versionen är mycket känsligare för längd på grafikkort.
Kylaren är också overkill och dubbelt så dyr som den i min build.

Okej, nätagget antar jag att jag kan gå ner i men jag har haft dåliga erfarenheter med tidigare nätagg och hörde att det var lite bättre kvalitét samt längre garanti på detta. Men yes, kan köpa Kingston Renegade - är det m.2? Och fullstort chassi också, och kan köpa kylaren som du har postat. Nån rekommendation på moderkort?

Permalänk

Gjorde några småjusteringar på Dreamnox bygge.

Bytte ramet till flare serien istället eftersom den är gjord för AMD Expo (riptide är intel).
Bytte till ett snäppet vassare PSU som är väldigt bra för priset. ( https://cultists.network/140/psu-tier-list/ )

Bytte också moderkort till ett snäppet billigare, dock kan du ju hålla dig till tomohawk om du vill kunna ha fler en två m2 ssd senare. Bytte också M2 till ett med lite bättre prestanda och livslängd.(dock funkar P3 bra med, bara jag som har bra erfarenhet av WD och Samsung. Samsung 970 evo är inte dålig den heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiggleBlizzard:

Min brorsa satte ihop ett nytt bygge

Angående Torrent Compact. Riktigt bra chassi för luft kylning. Dock så är ovansida blockerad av PSU och i fronten sitter de stora fläktarna. Så inte optimalt ifall du någon gång tänkte använda en AIO. Lådan är även ganska bred.

Med det sagt, riktigt fint chassi.

Spelling
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att maximera befintliga systemet. Spara par tusenlappar men förlorar inte så mycket i spelprestanda i högre upplösning.

Jämförelse 5800x3d och 7800x3d. https://www.youtube.com/watch?v=Evj1tX8yFUU

Andra komponenter och från andra butiker kan du få ned priset. Nöjd med nyvarande CPU-kylaren? Då behövs inte en ny köpas. Moderkortet stödjer max PCI Express 3 så egentligen behövs ingen snabb disk. Valde snabbt ram för kostade inte mycket mer.

Fick inte dela-funktionen på Inet.se att fungera så det blev så här.

AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB
4 149 kr

Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 Renegade
1 090 kr

PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Red Devil OC
15 499 kr

be quiet! Pure Power 12 M 1000W GOLD
2 049 kr

WD Black SN770 2TB Gen 4
1 349 kr

Summa:
24 136 kr