Prioritera processor eller ram?

Permalänk

Prioritera processor eller ram?

Min tjej behöver en ny laptop då hon ska börja plugga och vi båda har rätt dålig koll!
Velar mellan två olika Lenovo Ideapad med antingen
AMD Ryzen 3 3250u med 8gb DDR4 ram
eller
AMD Athlon Silver 7120u med 8gb DDR5 ram?

Vad väger tyngst, ram eller processor? Athlon verkar vara nyare generation dessutom?
De kostar lika mycket bör kanske tilläggas.

Länk:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Permalänk
Medlem

Köp alltid Ryzen över Athlon. Det är både högre klock och 4 trådar istället för 2.

Permalänk

Tack! Rakt och tydligt 8-)

Permalänk
Medlem

Båda är gamla. 3250U är till skillnad mot namnet antyder en första generationens Zen. Bara 2 kärnor med 4 trådar.

7120u är till skillnad mot 7 i början en Zen 2 vilket tvåan på plats 3 visar (missvisande ja)

Så den är lite nyare men fortfarande gammal jämfört med de senaste.

Den har dessutom bara 2 kärnor med 2 trådar.

Jag köpte en med 4 kärnor och 8 trådar 7320U för 4299kr för en månad sen. Så jag tycker de alternativen är båda dåliga.

Jag skulle inte välja något med mindre än 4 kärnor även för studier. Min är också tänkt för studier.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Båda är gamla. 3250U är till skillnad mot namnet antyder en första generationens Zen. Bara 2 kärnor med 4 trådar.

7120u är till skillnad mot 7 i början en Zen 2 vilket tvåan på plats 3 visar (missvisande ja)

Så den är lite nyare men fortfarande gammal jämfört med de senaste.

Den har dessutom bara 2 kärnor med 2 trådar.

Jag köpte en med 4 kärnor och 8 trådar 7320U för 4299kr för en månad sen. Så jag tycker de alternativen är båda dåliga.

Jag skulle inte välja något med mindre än 4 kärnor även för studier. Min är också tänkt för studier.

Aha tack! Får man fråga vad det var för en du köpte?

Permalänk
Viking
Skrivet av villiammm:

https://www.inet.se/produkt/1978506/microsoft-surface-laptop-...

Edit: problemet är lagringen om man köper denna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Tack! Hon var rätt sugen på att slippa ha HDMI-adapter.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-IdeaPad-1-14AMN7-...

Är denna vettigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av villiammm:

Lenovo Ideapad 1. Ryzen 7320U, 8GB RAM 128GB SSD. Absolut ingen monsterdator men för priset är den ok. Går aldrig över 70 grader och är väldigt tyst. 9 timmars batteritid och liten och smidig. Däremot är skärmen inte så bra. Upplösningen är ok men det är en TN panel vilket ger sämre färger och betrakningsvinklar mot en IPS panel.

Svårt att hitta bra billiga laptops just nu verkar det som. Fanns fler under 5000kr för en månad sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villiammm:

Tack! Hon var rätt sugen på att slippa ha HDMI-adapter.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-IdeaPad-1-14AMN7-...

Är denna vettigare?

Jag skulle hellre ta den Microsoft som
Länkades till på inet. Är 6 Kärnor med 12 trådar så en kraftfull maskin och bra byggkvalite på MS Surface.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag skulle hellre ta den Microsoft som
Länkades till på inet. Är 6 Kärnor med 12 trådar så en kraftfull maskin och bra byggkvalite på MS Surface.

Får nog bli den ändå då - känns prisvärt!
Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Viking
Skrivet av villiammm:

Får nog bli den ändå då - känns prisvärt!
Tack så mycket för hjälpen!

Hur mycket lagring kommer behövas? 128GB är väldigt lite, så räkna med att uppgradera till mer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Hur mycket lagring kommer behövas? 128GB är väldigt lite, så räkna med att uppgradera till mer.

Ah ja tack! Har en extern hårddisk till det största där det nog får dumpas av grejer efterhand.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en laptop med 16GB ram. Vill du program ska öppnas snabbt och du vill kunna ha många flikar uppe i Chrome samtidigt så behövs mycket ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villiammm:

Min tjej behöver en ny laptop då hon ska börja plugga och vi båda har rätt dålig koll!
Velar mellan två olika Lenovo Ideapad med antingen
AMD Ryzen 3 3250u med 8gb DDR4 ram
eller
AMD Athlon Silver 7120u med 8gb DDR5 ram?

Vad väger tyngst, ram eller processor? Athlon verkar vara nyare generation dessutom?
De kostar lika mycket bör kanske tilläggas.

Länk:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Vad skall hon studera?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag skulle ta en laptop med 16GB ram. Vill du program ska öppnas snabbt och du vill kunna ha många flikar uppe i Chrome samtidigt så behövs mycket ram.

När jag letade ville jag ha 16GB men allt var så dyrt tyckte jag. Ska man bara läsa text och se videos, ha Teams möten och skriva Word så behövs inte så mycket.

Men man är begränsad i antal tabbar man har uppe ja. Men finns lättare webbläsare än Chrome och man behöver oftast inte mer än 2-4 tabbar uppe tycker jag.

Men ser att Komplett har flera med 16GB för runt 6500-7000kr på rea. Det är rätt bra. För mig billigaste med 16GB jag såg när jag köpte kostade 8000kr.

Bästa är att fråga skolan vad som krävs. Jag frågade och de svarade att det räckte med vad som helst som klarar av Teams, word och en webbläsare för video. Men vissa utbildningar kan ju krävs mer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leestander:

Vad skall hon studera?

Hon ska studera biblioteks- och informationsvetenskap aka plugga till bibliotekarie.
Så känns väl mest som att det är officeprogrammen, lite möten och en del tabbar. Men hon tenderar ju att maxa flikarna dock!

Är där någon märkbar skillnad på ddr5 och ddr4?