Thermia i Home Assistant

Permalänk
Medlem

Thermia i Home Assistant

Tjena!

Kollar på en Thermia Calibra för att byta vår 22 år gamla värmepump. Den har ju smart-funktioner, men jag hittar inte så mycket om den integrerar mot HA. Någon som har en och som vet?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Officiell jultomte
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Det var en bra start, den hade jag inte sett! Men frågor återstår.

Verkar ju finnas Thermia Online eller Modbus som alternativ för styrning. Vad är för/nack-delar för respektive?

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det var en bra start, den hade jag inte sett! Men frågor återstår.

Verkar ju finnas Thermia Online eller Modbus som alternativ för styrning. Vad är för/nack-delar för respektive?

Jag kör Thermia Online på vår g2 pump, det fungerar utmärkt med HA.
ett tipps om du ändå ska pula med pumpen, sätt en inomhus termostat i ett av rummen ni brukar vara i.
Normaltsett styrs pumpen av utomhustemperaturen dvs du kan ha väldigt varmt inne men pumpen jobbar ändå för det är kallt ut.
bara denna lilla förändring minskade vår förburning med 20-30% och pumpen jobbar aldrig i onödan på natten längre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag kör Thermia Online på vår g2 pump, det fungerar utmärkt med HA.
ett tipps om du ändå ska pula med pumpen, sätt en inomhus termostat i ett av rummen ni brukar vara i.
Normaltsett styrs pumpen av utomhustemperaturen dvs du kan ha väldigt varmt inne men pumpen jobbar ändå för det är kallt ut.
bara denna lilla förändring minskade vår förburning med 20-30% och pumpen jobbar aldrig i onödan på natten längre.

Jo jag har fått pilla med ”kurvan” och rumbör på befintliga pumpen, så har lite koll på hur det funkar. Går det att köra en fristående termostat och sedan styra värmen via Thermia online, eller måste man ha Thermias egen termostat (så är det med befintliga).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo jag har fått pilla med ”kurvan” och rumbör på befintliga pumpen, så har lite koll på hur det funkar. Går det att köra en fristående termostat och sedan styra värmen via Thermia online, eller måste man ha Thermias egen termostat (så är det med befintliga).

Det bör du kunna göra, jag har dock inte testat det, men ser inte att du inte skulle kunna göra det då du kan styra värmen på den i ha. Måste du verkligen använda deras thermostat? Den dom satte hos ska vara 3part då dom inte fick tag i thermias vertion (hmm for nog lossa och kolla vad den heter)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Det bör du kunna göra, jag har dock inte testat det, men ser inte att du inte skulle kunna göra det då du kan styra värmen på den i ha. Måste du verkligen använda deras thermostat? Den dom satte hos ska vara 3part då dom inte fick tag i thermias vertion (hmm for nog lossa och kolla vad den heter)

Ja, för att förtydliga. Till nuvarande måste det alltså kopplas en termostat med kabel. Jag frågade förvisso aldrig om det finns eftermarknads-alternativ, det var endast Thermias egna som var på tal. Priset var inte speciellt blodigt egentligen, vill minnas att den låg på 1500:-.

Det jag tänker mig är om det går att använda t.ex. en Zigbee-termometer som referens för inomhustemp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ja, för att förtydliga. Till nuvarande måste det alltså kopplas en termostat med kabel. Jag frågade förvisso aldrig om det finns eftermarknads-alternativ, det var endast Thermias egna som var på tal. Priset var inte speciellt blodigt egentligen, vill minnas att den låg på 1500:-.

Det jag tänker mig är om det går att använda t.ex. en Zigbee-termometer som referens för inomhustemp.

ser väl främst tre sätt som skulle kunna vara möjliga men för 1500kr är det knappast värt det.
du kommer dessutom tjäna in dom väldigt fort om du får samma effekt som för oss.
Ja den sensorn vi använder kör kabel,
är det kabel dragningen du tänker på räcker det gått med telekabel dvs du kan lägga den bakom list.

Alternativen jag kan tänka mig är:

termostat med Torr kontakter som ansluts med kabel, tex fibaro implant eller qubino thermostat 2 osv
du ansluter den inbyggda termostaten på enheten och via kabel styr pannan med torr kontakterna.
Detta är nog det alternativ jag själv skulle testat om jag inte köpt en färdigt produkt.

termostat som som går trådlöst och via HA aktiverar torr kontakter vid pump.
denna är nog svårast att få till.

termostat som går trådlöst men det enda den gör är att aktivera scener som sänka pumpen/slå av pumpen via ha och thermia connect
dvs du tappar lite funktion, för istället för att pumpen automatiskt anpassar sig för inomhus tempen blir det att du sänker själva temperaturen på pannan med scener. (förmodligen lättaste sättet men kräver Thermia online)
tex skulle du ha en scen som sätter pannan i off läge om temp inne är x, sjunker den till y så sätts den i kompressor läge, och om temperatur inne är x och ute är z så sätts den i automatiskt läge så tillsats kan aktiveras.

Med andra ord, du lär endast spara mellanskildanden och det kommer inte vara många hundra + att du troligen måste kalibrera sensorerna för det stämmer nästan aldrig på dessa termostater, och detta är bara om det fungerar. (väldigt stort OM)
som exempel, av alla enheter jag köpt med sensor prob är det bara Heltun som visat korrekt temp direkt alla andra har man fått lägga en jäkla tid på att kalibrera och då måste controllern stödja det osv, inte jätte kul)

Visa signatur