Konstanta krascher, kasst nättagg och/eller annat fel?

Permalänk
Medlem

Konstanta krascher, kasst nättagg och/eller annat fel?

Hejsan!

Sitter här hemma och får lite panik över den här eländesburken som konstant kraschar... och jag förstår inte varför...
En tanke är att det är mitt nätagg, tror det har ganska prick 10 år på nacken och har hänt att det någon gång när jag försökt starta datorn bara kommer klickande ljud från just nätagget... men sen har det startat utan problem länge efter det. Problemet är att datorn inte verkar vilja hålla sig "vaken"

När datorn kraschar är det nästan aldrig en BSOD, utan bara dör helt direkt. Som att man drar ut sladden typ
Har lite svårt att tyda loggboken men "Kernel-Power ID 41 kategori 63" är vanligt förekommande efter dessa krascher, likaså WHEA-logger ID 1

Jag har testat stänga av OC, inte hjälpt, installerat om GPU drivrutiner, windows update osv, allting jag kan tänka mig ska vara uppdaterat är uppdaterat, sfc /scannow och chkdsk /f körda utan upptäckta fel.

Lite osäker på jag ska göra för att komma vidare, känns som att en W11 reinstall är nästa steg?

Edit: Min PSU är ett EVGA 1200W

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Det är nätagget.

Datorer bryter så av två anledningar, temperatur eller nätagg. Kan iofs vara om du har in AIO kylare där pumpen dött med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är nätagget.

Datorer bryter så av två anledningar, temperatur eller nätagg. Kan iofs vara om du har in AIO kylare där pumpen dött med.

Tack för svaret!
Skönt att veta det är något som går att åtgärda relativt enkelt iaf

Nix inte pumpen till vattenkylningsgrejerna, det har jag bra koll på =D temperaturerna är väldigt ok

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9