Byta från 1080TI till 7800XT

Permalänk
Medlem

Byta från 1080TI till 7800XT

Hej,

Varit helnöjd med min 1080TI som jag haft stort sett sen den släpptes. Nu börjar tiden (FPS) dock rinna ut i nyare spel. Vågar man hoppa på ett AMD kort, närmare bestämt 7800XT, när allt har varit frid och fröjd i flera år?
Har AMD korten varit stabila senaste åren? Har lite dålig koll.

Tack på förhand!
/P

Visa signatur

Hyfsat bra gaiming rigg med rätt så stor skärm + dyr mus och grymma lurar. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_K:

Hej,

Varit helnöjd med min 1080TI som jag haft stort sett sen den släpptes. Nu börjar tiden (FPS) dock rinna ut i nyare spel. Vågar man hoppa på ett AMD kort, närmare bestämt 7800XT, när allt har varit frid och fröjd i flera år?
Har AMD korten varit stabila senaste åren? Har lite dålig koll.

Tack på förhand!
/P

De har haft små fel och en del kvarstående problem som drabbar vissa användare (Svart skärm och samsung oled)
Annars är väl deras drivers okej.

Du blir säkert nöjd med 7800 xt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem med 6000 serien. 7000 serien har haft lite mer strul. Linus pratade om problem med 7800XT. Detta lär vara bara för det är nytt och det lär lösas ganska snart med nya drivrutiner.

Men inte hört andra pratat om att det är problem med kortet.

Alltid lite riskabelt att köpa helt nytt. Finns 6000 serie kort för bra priser ibland som kan vara lika bra som 7800XT. Men jag skulle inte vara orolig. Har haft många AMD kort genom åren och även Nvidia och inte haft strul med AMD.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ja, absolut! Som alltid beror det på vilka titlar du spelar då prestanda kan skilja sig ganska markant från titeln till titeln inkl. vilken upplösning du tänkt spela i.

Är Ray Tracing viktigt för dig bör du dock välja Nvidia. AMD börjar komma ikapp men är fortfarande en bra bit efter.

För uppskalning, dvs FSR/DLSS så är det en smakfråga och beroende på titel. DLSS verkar dock generellt mer utbrett i dagsläget så är detta intressant, läs tester!

Permalänk
Medlem

Ok, låter lovande.
Finns det andra AMD kort kring samma prestanda/peng som 7800?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_K:

Ok, låter lovande.
Finns det andra AMD kort kring samma prestanda/peng som 7800?

Det är 6800 xt eller 6950xt som är i samma prestanda eller 7700xt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Ja, absolut! Som alltid beror det på vilka titlar du spelar då prestanda kan skilja sig ganska markant från titeln till titeln inkl. vilken upplösning du tänkt spela i.

Är Ray Tracing viktigt för dig bör du dock välja Nvidia. AMD börjar komma ikapp men är fortfarande en bra bit efter.

För uppskalning, dvs FSR/DLSS så är det en smakfråga och beroende på titel. DLSS verkar dock generellt mer utbrett i dagsläget så är detta intressant, läs tester!

Kör i 3440 x 1440. Det verkar vara sweetspot för 7800. Sen verkar ju fsr3 rätt så lovande, om det stämmer vad AMD säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_K:

Kör i 3440 x 1440. Det verkar vara sweetspot för 7800. Sen verkar ju fsr3 rätt så lovande, om det stämmer vad AMD säger.

Absolut bra kort för en upplösningen! Du skriver "om det stämmer vad AMD säger" och däri ligger pudelns kärna, iaf för mig.

Skulle inte lita ett skvatt på vad AMD säger på förhand utan avvakta release och tester om detta är en viktig funktion för dig!

AMD bundlar också Starfield med utvalda kort just nu vilket kan vara värt en slant bara det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Absolut bra kort för en upplösningen! Du skriver "om det stämmer vad AMD säger" och däri ligger pudelns kärna, iaf för mig.

Skulle inte lita ett skvatt på vad AMD säger på förhand utan avvakta release och tester om detta är en viktig funktion för dig!

AMD bundlar också Starfield med utvalda kort just nu vilket kan vara värt en slant bara det!

Innan du skriver kanske du skulle kolla testerna som kom ut igår och se om det som "AMD" säger stämmer...

Ja, detta kort kommer att funka helt OK i denna upplösning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Innan du skriver kanske du skulle kolla testerna som kom ut igår och se om det som "AMD" säger stämmer...

Ja, detta kort kommer att funka helt OK i denna upplösning.

Tester av FSR 3 menar du? Jag har läst och tittat på recensionerna av kortet i fråga men mig veterligen är inte FSR 3 släppt ännu men länka gärna oberoende / externa tester (ej demos) av FSR 3 om jag missat det!

Permalänk
Medlem

6900xt och 6950xt är väl närmast i prestanda med 3-5% bättre än 7800xt i dagsläget. 6800xt 7-8% långsammare. 6950xt har funnits ute för 6200 kr tidigare, kanske kommer ut till liknande nu när 7800xt är släppt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Tester av FSR 3 menar du? Jag har läst och tittat på recensionerna av kortet i fråga men mig veterligen är inte FSR 3 släppt ännu men länka gärna oberoende / externa tester (ej demos) av FSR 3 om jag missat det!

Sorry, tänkte du menade kortet, så läser som en...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Sorry, tänkte du menade kortet, så läser som en...

Helt lugnt! 🥳