Installera 2 port nätverksuttag i vägg

Permalänk
Medlem

Installera 2 port nätverksuttag i vägg

Jag återanvänder ett coaxialkabelrör för tv/radio där jag istället dragit igenom 2 st nätverkskablar. Jag ska istället inställera ett nätverksuttag med 2 st portar i väggen och det jag undrar är hur man bäst går tillväga.
Nu är det ett överlapp på 40 cm men problemet jag ser är om man klipper dem så pass korta som man behöver så blir det dels svårt att komma åt och koppla varje ledare men samtidigt med för stort överlapp av kabel så kan det bli tajt att få in det till väggen.

Så vad är bäst? Klippa av dem så dem håller samma längd och dra tillbaka dem ifrån andra hållet så pass mkt som behövs? Eller hur gör ni? Man vill ju ha lite spelrum och utrymme om man sabbar någon ledare.

Permalänk
Medlem

Jag brukar försöka göra en liten snurra med kabel som jag trycker mot den bakre delen av dosan med hjälp av den ram som jag ska montera.

Edit: Alltså ha för lång kabel och lägg det längs dosans väggar runt runt sista biten trycker du bara in.

Permalänk
Medlem

Jag skulle montera en utanpåliggande, eller det som ser ut som ett utanpåliggande uttag. Då slipper man problemet med kabeln och har mer plats i brunnen om man behöver ändra något. Om det inte ser störande ut så skulle jag göra så.

Det finns distanseringar (eller vad dom nu heter) och massa annat att köpa, precis som tillbehör till vanliga dosor där man har 230v.

Har man helt infällt är det oftast mycket lite kabel kvar i brunnen, det kan bli jobbigt om man måste komma åt och göra något i framtiden.

Permalänk
Medlem

Du nämner att du ev kan dra tillbaka kabeln, så har du plats i andra änden av röret så hade jag terminerat uttaget och sen backat kabeln till andra ändan och sparat lite sling där.