Discord - blev jag hackad?

Permalänk
Medlem

Discord - blev jag hackad?

Hej!
Jag laddade ned discord på min dator och skapade en ny användare. När jag skulle verifiera den nya användaren via epost i min mail såg det konstigt ut men jag tryckte ändå vidare på fortsätt. Jag kom då in i discord men blev direkt utslängd. När jag skulle logga in igen fungerade inte mitt lösenord. Så jag begärde ett nytt. Verifieringsmailet jag då fick hänvisade till ett helt annat användarnamn och det var då jag misstänkte att jag blivit hackad. Hur som helst så inaktiverades min nya användare av discord pga otillåten aktivitet/användning. Jag tog bort den nedladdade appen, ändrade lösenord på mailadressen som jag använde till att registrera mig och scannade datorn mot virus.

Nu är jag ändå orolig. Kan jag göra något mer? Finns det risk att jag fortfarande är hackad och hur tar jag isf reda på det?

Någon som stött på något liknande? Eller någon som kan lugna mig?

Mvh/Krångel

Permalänk
Medlem

Om du har kontroll över mailen kan du väl bara återställa kontot? Om det har blivit avstängt så kan du skaffa ett nytt, men kan vara bökigt att hitta tillbaka till alla servrar

Permalänk
Medlem

Jag har kontroll på mailen i och med att jag bytte lösenord. Vad innebär att återställa kontot?

Permalänk
Skrivet av Krångel:

Jag har kontroll på mailen i och med att jag bytte lösenord. Vad innebär att återställa kontot?

Var någonstans laddade nu ner discord-appen? Tror inte du blivit hackad. Det vore en chans på miljonen att de skulle hacka dig så fort du registrerade dig.

Permalänk
Medlem

Jag googlade fram discord och laddade ned från, vad jag trodde, var deras hemsida. "Installera för windows" stod det.

När jag skulle verifiera att jag ville registrera en användare via ett mail till min mailadress så såg det konstigt ut. Massor av text med luddigt syfte...och sen en fråga "vill du fortsätta ändå". Där jag dessvärre tryckte på fortsätt...

Men då kanske det inte är någon större katastrof då? I och med att datorn verkar fungera bra och jag har bytt lösenord till min mailadress?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns massa du kan göra för att kontrollera hur det ligger till. Du kan kolla var du laddade ner klienten i din historik. Du kan kolla om mailet finns kvar i en papperskorg. Du kan skriva ut vilka felmeddelande du får.

Jag hade gått igenom detta för att vara säker på om jag hade gjort något dumt eller inte.

Och jag hoppas att du nu avinstallerat den Discordklient som du misstänker är hackad?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krångel:

Jag googlade fram discord och laddade ned från, vad jag trodde, var deras hemsida. "Installera för windows" stod det.

När jag skulle verifiera att jag ville registrera en användare via ett mail till min mailadress så såg det konstigt ut. Massor av text med luddigt syfte...och sen en fråga "vill du fortsätta ändå". Där jag dessvärre tryckte på fortsätt...

Men då kanske det inte är någon större katastrof då? I och med att datorn verkar fungera bra och jag har bytt lösenord till min mailadress?

Om det inte var från discord.com eller discordapp.com så har du laddat ner malware.

Gå ALLTID till källan, ladda inte ner saker från random sidor.

Antagligen var de bara ute efter att sno ditt konto, men svårt att veta om de även installerade andra virus samtidigt.