Problem vid aktivering Windows 11 och Microsoft vill inte riktigt hjälpa till

Permalänk
Medlem

Problem vid aktivering Windows 11 och Microsoft vill inte riktigt hjälpa till

Hallå,

jag har uppgraderat lite hårdvara (moderkort/cpu/ram/ssd/kylare)... typ det mesta. Den gamla hårdvaran kördes med Windows 10 pro vars licens sedan länge är kopplat till mitt Microsoft konto (och härstammar från en gammal Windows 7 Ultimate retail licens). Senast jag bytte moderkort/cpu/ram/ssd/kylare var runt 2019 och utfördes med den nuvarande digitala licensen utan några större problem.

På den nya hårdvaran installerade jag Windows 11 pro (via sticka, Windows hämtat från Microsoft, MediaCreationTool jada jada). Installerade utan nätverk eftersom det saknades fungerande drivare för nätverkskort/wifi på stickan. Efter det försökte jag "avregistrera" den gamla burken med Win10 enligt konstens (webbens) alla regler från mitt Microsoft konto. Men när jag loggar in med Microsoft kontot på den nya Win11 maskinen så går det ej att aktivera Windows.

Jag har försökt med alla instruktioner som Microsoft Support sidorna föreslår (bl a med valet "Jag ändrade nyligen maskinvara på den här enheten") som nås via System > Aktivering > Felsök där jag inte ens får fram en lista med "enheter som är kopplade till ditt Microsoft-konto". Loggar jag in på mitt Microsoft konto via webben så kunde jag där se den nya maskinen, men som sagt, ingenting dök upp i listan av valbara maskiner för aktivering.

Jag provade att dra igång den gamla hårdvaran på nytt och där fungerade det både med att uppgradera win10 > win11 och även clean install av win11, inga problem att aktivera windows där, skedde så fort jag loggade in med mitt microsoft konto. Men på den nya hårdvaran fungerar det ej. Och än en gång, det är retail version av windows.

Så vad mer göra än att ringa Microsoft supporten och där blir det ganska snabbt stopp. Där säger supporten att jag inte kan uppgradera från Windows 7 till Windows 11 (jag kanske gjorde misstaget att beskriva min upgraderingsväg (win7 > win10 > koppla win10 till mitt Microsoft konto som resulterade i en digital licens). Men supporten snöar in totalt på att det från början fanns en produkt nyckel för Windows 7 med i spelet (måååånga år sen den användes senast). Jag ser det som att när jag valde att koppla min licens till mitt Microsoft konto en gång i tiden så blev det en digital licens (för win10) och borde då total bortse från sitt ursprung i Windows 7 och kopplingar till produkt nycklar.

Microsoft Support säger att jag måste köpa en ny licens. Är det någon annan här som har hamnat i samma situation? Kanske även hittat en lösning?

mvh
/J

Permalänk
Medlem

Bytte på två datorer ganska nyligen ena gick som det skulle men andra bråkade vilket beskrivs här nedan.

Samma sak hände mig här om veckan, skulle flytta en licens loggade in med MS konto och fick felkod om att köpa ny licens.
Höll på där ca en vecka och provade att aktivera då och då, men så en dag hoppa det igång och det blev aktiverat.

Har ingen aning om varför eller hur det tog så lång tid, men det löste sig tillslut vara nära på att köpa en ny licens...hade jag bara tur kanske.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ja, man får väl se, jag fortsätter att prova. Det som irriterar mig är att support killen så totalt snöade in sig på Windows 7 produkt nyckel och att man inte kan uppgradera från windows 7 till 11. Jag anser att jag sedan flera år sitter på en digital licens av Windows 10 (har inte sett några som helst referenser till Win 7 på den digitala nyckeln). Det var som att tala med en vägg....

Permalänk
Medlem

Har råkat ut exakt för samma problem, har dock inte ringt support ännu, nu undrar jag om jag ens vågar.

Jag har bytt moderkort i ett försök att diagnosticera ett fel som visade sig vara min Ryzen 5950x som var paj. Reklamerade och fick en ny igår, och nu kan jag heller inte aktivera Windows 11, trots att den identifieras som en Windows 10 licens i systemet.

Ursprungligen är min nyckel en Windows 8 Pro nyckel som jag upgraderade till 10, och sedan 11.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem. Har en gammal licens som uppgraderats till Windows 10/11. När jag bytte moderkort innan jul kunde jag inte aktivera. Jag ringde supporten som säger att Microsoft har dragit tillbaka licenser som man uppgraderat.

Hittade en artikel om detta: https://www.theverge.com/2023/11/15/23958751/microsoft-window...

Permalänk
Medlem

Var likadant för mig. Inget funkade. Gav upp tillslut och köpte en ny (billig) nyckel.

Permalänk
Medlem

Yep! Samma problem här.. bytte inte ens hårdvara. Satt på ett aktiverat win 10 (från gammal win 7 nyckel) och har nu oaktiverat win11. Känns snopet

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Fick samma problem på nästa dator. Denna gång efter en BIOS uppdatering…

Har hört att denna kan hjälpa: https://github.com/massgravel/Microsoft-Activation-Scripts