Ny TV. får ej bild med htpc'n (ingen anslutning)

Permalänk
Medlem

Ny TV. får ej bild med htpc'n (ingen anslutning)

Hej!

Visste inte i vilken forumdel jag skulle lägga detta i eftersom det spänner över flera enheter, men jag prövar här.

Har precis kopplat in min nya Samsung TV. En Samsung 65" neo qled

Jag har alla mina enheter kopplade till min Denon-förstärkare (som innan med min gamla TV) och sedan en hdmi från förstärkaren till hdmi3 på TV'n. Alla andra enheter (Apple TV, Xbox och digitalbox) funkar precis som det ska, förutom just htpc'n. Htpcn är en Intel nuc 8 med windows 10. Kopplar jag htpc'n direkt till hdmi1 på TV funkar det men då som sagt inte när den går via förstärkaren. Hade som sagt inga problem med den gamla TV'n. Har naturligtvis kontrollerat så att hdmi-kabeln sitter ordentligt.

Några idéer om vad som kan vara fel?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Bildexpert 📺

När det bråkar på det där sättet kan det spela roll för vilken ordning man startar allting. Informationen om att det finns en skärm i andra änden når inte till HTPC:n vid rätt tillfälle. Samsung:s TV har alltid varit bråkiga(re) med detta. Artikeln om Samsungs TV som PC-skärm skulle eventuellt kunna ge idéer: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Annars finns det alltid vägar runt det hela, till exempel att köra NUC:n direkt till TV:n och ljudet via ARC eller optiskt tillbaka till Denon-stärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När det bråkar på det där sättet kan det spela roll för vilken ordning man startar allting. Informationen om att det finns en skärm i andra änden når inte till HTPC:n vid rätt tillfälle. Samsung:s TV har alltid varit bråkiga(re) med detta. Artikeln om Samsungs TV som PC-skärm skulle eventuellt kunna ge idéer: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Annars finns det alltid vägar runt det hela, till exempel att köra NUC:n direkt till TV:n och ljudet via ARC eller optiskt tillbaka till Denon-stärkaren.

Är lite konfunderad på hur jag ska få ljudet till förstärkaren från min nuc om jag kopplar den till typ hdmi1 på tv'n. Det finns ingen optisk ut från min nuc. Ska mixtra lite i helgen då jag har mer tid att experimentera. Jag kan inte koppla alla enheter jag har till tv'n eftersom det inte finns tillräckligt antal hdmi-portar på tv'n.

Är det möjligt att styra ljudet till min förstärkare även om min nuc är kopplad till hdmi1 på tv'n samtidigt som alla andra enheter är kopplade till hdmi på förstärkaren? Just nu är förstärkaren är kopplad från "hdmi (out) Monitor Arc" till tvn's hdmi3 (arc). Förstärkaren är för övrigt en Denon avr-x1000. Kanske en nyare förstärkare skulle lösa problemet? Känns dock som ett lotteri att köpa annan förstärkare för den sakens skull...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Bildexpert 📺

Ljud ut borde gå att lösa via något extern usb-ljudkort, eller en audio-extractor du sätter på HDMI:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljud ut borde gå att lösa via något extern usb-ljudkort, eller en audio-extractor du sätter på HDMI:n.

Nåt sånt här du menar?:
https://noerdic.se/collections/extractor/products/hdmi-switch...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, något åt det hållet. Men kolla med butiken om det fungerar i ditt scenario, dvs du vill endast få ut ljudet via egen HDMI-kabel till förstärkaren och bilden direkt till TV:n.

Permalänk
Medlem

Jag har under dagen prövat med flera olika hdmi-kablar och testat alla inställningar jag kan komma på utan att lösa detta. Uppdaterat drivrutiner för grafikkortet, testat med olika upplösningar. TV:n klagar ibland på att upplösningen inte stöds, ibland att den inte ser nån enhet, och ibland att det bara är svart utan felmeddelande.

Jag har dock fått det att funka med att koppla min NUC direct till TV:n och kopplat en optisk kabel från TV:n till förstärkaren. Tyvärr får jag då bara max ut stereo. Frågan är då om jag får ut mer än stereo om jag köper en audio-extractor?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Samsung's tv är väl kända för att vara rätt kinkiga när det gäller vad man matar dom med.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eazy:

Jag har dock fått det att funka med att koppla min NUC direct till TV:n och kopplat en optisk kabel från TV:n till förstärkaren. Tyvärr får jag då bara max ut stereo. Frågan är då om jag får ut mer än stereo om jag köper en audio-extractor?

Jag har inte koll på extern USB-ljudkort, men det torde finnas alternativ där som kan mata ut en bitström så att du får ut säg DD- och DTS-ljud i 5.1 via en toslink.

Eller då en HDMI Audio extractor som plockar ljudet på separat kabel som dras till förstärkaren.

eARC/ARC är ytterligare en väg.

Kanske redan har skrivit dessa förslag men jag svarar i så många trådar samtidigt med ofta snarlika frågor.

Permalänk
Medlem

Upptäckte ytterligare ett problem. Har en Arris IP-TV-box från Telenor. Varje gång man slår på TV:n så ställer sig TV:n till lägsta upplösningen (520p eller nått sånt) för TV-boxen. Går jag in i inställningsmenyn till TV-boxen så är det ställt till 1080p (vilket är max upplösning för boxen) och jag måste då välja en annan upplösning och sedan välja 1080p igen för att det ska slå igenom.

Vad är det för skit-tv jag köpt egentligen, eller vart är tekniken på väg?? Ska jag behöva byta ut alla enheter så att det passar TV:n? Börja bli less på det här.... Tänker att det skulle vara kul att köpa ny TV, men det känns inte så.

Jag funderar på om det skulle hjälpa att köpa en annan förstärkare om det nu löser alla mina problem. Hifi-klubben tillåter att man testar en förstärkare i 60 dagar, men jag får naturligtvis betala returfrakten och det lär ju kosta en del eftersom en förstärkare väger en del.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

När det kommer till optisk kabel så är det enbart stereo eller Dolby Digital samt DTS som stöds. 99% av spel till PC har inget stöd för DD eller DTS. Ljud från spel på PC är normalt PCM och det går bara att skicka 2.0 PCM via toslink.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eazy generellt rapporterar en TV den inkommande signalen från källan. Så om TV:n meddelar 576p/i är det för att den får 576p/i från boxen. Men det kan vara så att boxen reagerar likadant som datorn, den försöker först köra 1080p men det är något med kommunikationen som inte stämmer till 100% och den backar då tillbaka till 576i/p som är funktionellt med en riktigt gammal TV.

Kolla om förstärkaren du har har en uppdatering. Kanske många år gammal nu, men det skadar inte. Liknande problem har lösts den vägen förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har dock fått det att funka med att koppla min NUC direct till TV:n och kopplat en optisk kabel från TV:n till förstärkaren. Tyvärr får jag då bara max ut stereo. Frågan är då om jag får ut mer än stereo om jag köper en audio-extractor?

Både TV och förstärkare stödjer ju enligt tidigare inlägg ARC? Använd det, bör fungera med åtminstone flerkanals PCM och Dolby Digital (men troligtvis inte DTS då de flesta TV-apparater brukar sakna stöd för att skicka det vidare, och definitivt inte Atmos eller TrueHD om förstärkaren är gammal och saknar eARC). Se till att TVn är inställd på passthrough, bitstream eller vad nu Samsung valt att kalla det.

Skrivet av Eazy:

Just nu är förstärkaren är kopplad från "hdmi (out) Monitor Arc" till tvn's hdmi3 (arc).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här är en lösning, men jag hade lite problem med en (mycket) äldre TV som inte alltid fattade att saker var anslutna, det löste sig när jag satte en HDMI-switch mellan spelaren och TVn. En automatisk, men den tog någon sekund att koppla och det räckte. Vad den nu gjorde vet jag inte, det var en "dum" switch som inte ändrade signalen något, switchen som länkas ovan verkar mer avancerad.

Den TVn mådde för övrigt bäst om HDMI1 användes, tror det var enda ingången som ansågs ok för dator.

Det kan alltså vara värt att sätta någon annan enhet eller switch mellan om man har en liggande, har använt liknande "knep" för att koppla in en raspberry Pi som trilskades, men det är en helt annan historia.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Förstärkaren är för övrigt en Denon avr-x1000. Kanske en nyare förstärkare skulle lösa problemet?

Jo förresten, den gamla förstärkaren stödjer inte ens 4K. Framgår inte i ditt första inlägg vilken generation av Apple TV och/eller Xbox du pratar om men är det inte gamla grejer cappade på 1080p skulle jag definitivt inte koppla dem genom förstärkaren då den kraftigt begränsar vad du kan få ut bildmässigt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pirum:

Vet inte om det här är en lösning, men jag hade lite problem med en (mycket) äldre TV som inte alltid fattade att saker var anslutna, det löste sig när jag satte en HDMI-switch mellan spelaren och TVn. En automatisk, men den tog någon sekund att koppla och det räckte. Vad den nu gjorde vet jag inte, det var en "dum" switch som inte ändrade signalen något, switchen som länkas ovan verkar mer avancerad.

Den TVn mådde för övrigt bäst om HDMI1 användes, tror det var enda ingången som ansågs ok för dator.

Det kan alltså vara värt att sätta någon annan enhet eller switch mellan om man har en liggande, har använt liknande "knep" för att koppla in en raspberry Pi som trilskades, men det är en helt annan historia.

En enkel switch kopplad så mellan en TV:n och övrig utrustning kommer tala om för bildkällorna vad switchen är programmerad till i sin EDID. Enheterna ser aldrig TV:n, bara det HDMI-switchen berättar är möjligt i fråga om bildsignal och funktioner. Alla handskakningar blir då enkla. Man kliver runt problemet med att (i ditt fall) en äldre TV inte reagerar helt rätt på moderna källor.

Nackdelen är att man är begränsad till vad switchen meddelar, vilket då kan göra att moderna funktioner inte är möjliga att aktivera. Vilket ju är sak samma för en gammal TV:n som ändå inte klarar moderna funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Eazy generellt rapporterar en TV den inkommande signalen från källan. Så om TV:n meddelar 576p/i är det för att den får 576p/i från boxen. Men det kan vara så att boxen reagerar likadant som datorn, den försöker först köra 1080p men det är något med kommunikationen som inte stämmer till 100% och den backar då tillbaka till 576i/p som är funktionellt med en riktigt gammal TV.

Kolla om förstärkaren du har har en uppdatering. Kanske många år gammal nu, men det skadar inte. Liknande problem har lösts den vägen förut.

Boxen är alltid på, d.v.s Den stängs aldrig av. Så om boxen tidigare var inställd på 1080p och inte stängs av mellan att tv:n stängs av och på så tänker jag att TV:n inte sköter sitt uppdrag. Min gamla TV hade inga problem med detta och det var också en Samsung-TV.

Förstärkaren är fullt uppdaterad och det finns inga uppdateringar till den längre. Lanseringsåret för den är 2013, så det kan jag förstå att det inte finns nån nyare.

Skrivet av Mayhem SWE:

Både TV och förstärkare stödjer ju enligt tidigare inlägg ARC? Använd det, bör fungera med åtminstone flerkanals PCM och Dolby Digital (men troligtvis inte DTS då de flesta TV-apparater brukar sakna stöd för att skicka det vidare, och definitivt inte Atmos eller TrueHD om förstärkaren är gammal och saknar eARC). Se till att TVn är inställd på passthrough, bitstream eller vad nu Samsung valt att kalla det.

Då behöver jag koppla alla enheter till TV:n istället för till förstärkaren. Problemet då är att jag har fler enheter än TV:n har hdmi-portar. Jag får i så fall utesluta någon enhet, men det känns bittert

Skrivet av Pirum:

Vet inte om det här är en lösning, men jag hade lite problem med en (mycket) äldre TV som inte alltid fattade att saker var anslutna, det löste sig när jag satte en HDMI-switch mellan spelaren och TVn. En automatisk, men den tog någon sekund att koppla och det räckte. Vad den nu gjorde vet jag inte, det var en "dum" switch som inte ändrade signalen något, switchen som länkas ovan verkar mer avancerad.

Den TVn mådde för övrigt bäst om HDMI1 användes, tror det var enda ingången som ansågs ok för dator.

Det kan alltså vara värt att sätta någon annan enhet eller switch mellan om man har en liggande, har använt liknande "knep" för att koppla in en raspberry Pi som trilskades, men det är en helt annan historia.

Jag har en hdmi-switch liggandes. Kan ju ta och testa. Eftersom jag är lite (mycket) cynisk så gissar jag att det inte kommer funka.

Skrivet av Mayhem SWE:

Jo förresten, den gamla förstärkaren stödjer inte ens 4K. Framgår inte i ditt första inlägg vilken generation av Apple TV och/eller Xbox du pratar om men är det inte gamla grejer cappade på 1080p skulle jag definitivt inte koppla dem genom förstärkaren då den kraftigt begränsar vad du kan få ut bildmässigt…

Den enda enheten som klarar 4K är Apple-TV. Alla andra enheter inkl. Xboxen klarar bara 1080p. Är väl bara Netflix som har 4k av de tjänster jag abonnerar på och abonnemanget för det kostar väl extra? Eftersom det inte finns så mycket material för 4k så har jag tyckt att 4K är oviktigt och därav tyckt att min nuvarande förstärkare duger. Jag har bara 5.1-uppsättning av högtalare så Dolby Atmos är bortkastat det med. Men om en ny förstärkare löser mina problem, får det nog bli det. Frågan är vilken förstärkare jag ska köpa eftersom det verkar vara lite lotteri med vad man mata en Samsung-tv med.

Jag tycker det är ett jäkla slöseri med resurser att kasta ut en fullt fungerande förstärkare, som ljudmässigt duger för mina behov. Det är nog det jag är mest irriterad av i det hela.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Eftersom det inte finns så mycket material för 4k så har jag tyckt att 4K är oviktigt och därav tyckt att min nuvarande förstärkare duger.

Vad menar du med att det inte finns så mycket material för 4K? Allt modernt material som släppts sedan många år tillbaka är i 4K (samt många gamla filmer och serier) på både Blu-ray och streamingtjänster, en stor del av YouTube (sedan flera år tillbaka), TV-sändningar, etc.

Håller dock med dig om att det är tråkigt att behöva göra sig av med en fungerande pryl som fyller ens behov. ARC fungerar inte? Missade kanske ditt svar på den frågan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Boxen är alltid på, d.v.s Den stängs aldrig av. Så om boxen tidigare var inställd på 1080p och inte stängs av mellan att tv:n stängs av och på så tänker jag att TV:n inte sköter sitt uppdrag. Min gamla TV hade inga problem med detta och det var också en Samsung-TV.

Förstärkaren är fullt uppdaterad och det finns inga uppdateringar till den längre. Lanseringsåret för den är 2013, så det kan jag förstå att det inte finns nån nyare.

Då behöver jag koppla alla enheter till TV:n istället för till förstärkaren. Problemet då är att jag har fler enheter än TV:n har hdmi-portar. Jag får i så fall utesluta någon enhet, men det känns bittert

Jag har en hdmi-switch liggandes. Kan ju ta och testa. Eftersom jag är lite (mycket) cynisk så gissar jag att det inte kommer funka.

Den enda enheten som klarar 4K är Apple-TV. Alla andra enheter inkl. Xboxen klarar bara 1080p. Är väl bara Netflix som har 4k av de tjänster jag abonnerar på och abonnemanget för det kostar väl extra? Eftersom det inte finns så mycket material för 4k så har jag tyckt att 4K är oviktigt och därav tyckt att min nuvarande förstärkare duger. Jag har bara 5.1-uppsättning av högtalare så Dolby Atmos är bortkastat det med. Men om en ny förstärkare löser mina problem, får det nog bli det. Frågan är vilken förstärkare jag ska köpa eftersom det verkar vara lite lotteri med vad man mata en Samsung-tv med.

Jag tycker det är ett jäkla slöseri med resurser att kasta ut en fullt fungerande förstärkare, som ljudmässigt duger för mina behov. Det är nog det jag är mest irriterad av i det hela.

179 kr för 4K/Atmos. Finns en "Atmos bugg", som kan visa att filmen/serien har Atmos ljud, nästa man startar Netflix visas det att är 5.1/stereo ljud. Man får kolla på displayen på hemmabio recviern vad som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eazy: Att boxen aldrig stängs av har i sig själv ingen effekt på hur enheter handskakar utan det det sker på nytt varje gång signalen förändras, andra enheter i samma kedja stängs av/på eller liknande.

Hursomhelst: med en förstärkare som är 10 år äldre än TV:n blir det ofta problem eftersom förstärkaren på något sätt ska försöka baka ihop sin metadata om alla ljudformat med TV:ns metadata om allting annat. Då blir det inte klockrent när en krets från 2013 ska försöka hantera funktioner som inte existerade när kretsen präglades. Likt HDR, FRL, VRR, ALLM etc. utöver sådant som högre bandbredd.

I samsung-TV:n kan man hantera detta genom att INTE använda HDMI-inställningen "Utökad ingångssignal" eftersom TV:ns metadata då identifierar sig som något som kör 1080p/60 Hz eller 4K/30 Hz och den meddelar inget om moderna funktioner. Kruxet verkar vara att moderna prylar är mer proaktiva med varandra. Så min gissning är att PC:n via förstärkaren får information om moderna funktioner, likt att köra 4K/60 Hz och kanske även VRR och FRL. Då försöker PC:n med det och det studsar direkt i förstärkaren eftersom dess HDMI-kretsar inte kan något av detta. Anslut direkt till TV:n och det är inte längre några problem.

Man kan fortfarande behålla gamla förstärkare. Men de får bli delegerade till att enbart hantera ljudet. Enbart ta emot via ARC eller optiskt, där det senare faktiskt kan vara att föredra då man undviker handskakningsproblem. Alla andra enheter ansluter du direkt till TV:n och tar ljudet via TV:n eller direkt från enheten om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Då behöver jag koppla alla enheter till TV:n istället för till förstärkaren. Problemet då är att jag har fler enheter än TV:n har hdmi-portar. Jag får i så fall utesluta någon enhet, men det känns bittert

Den åtminstone för mig fullständigt uppenbara lösningen är att dela upp det så nyare enheter dvs de som har stöd för mer bild (4K, HDR, VRR, etc.) än vad förstärkaren klarar av (PC och Apple TV) direkt in i TVn och skicka ljudet tillbaka till via ARC, medan de äldre enheterna som ändå bara stödjer max 1080p kopplas till förstärkarens växel? Det bästa du kan göra av situationen utan att byta förstärkaren också.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite.
Jag köpte en ny förstärkare. Det blev en Denon AVR-X2800h. Nu fungerar min Intel NUC genom förstärkaren som det ska. Så problemet var då helt klart HDMI handskaknings-funktionen.
Har suttit hela dagen för att få ihop alla enheter som jag vill att det ska fungera. Har fått stänga av allt vad som heter HDMI-styrning, det vill säga funktionen att om jag starta/stänger av TV:n så startas/stängs av förstärkaren samtidigt. Att ställa in så att jag kan stänga av bara förstärkare och inte TV:n samtidigt verkar det det inte finnas en funktion för om man har HDMI-styrning påslaget. Därför har jag stängt av HDMI-styrning. Anledningen till detta är att jag vill spara ström. Finns inte så stor poäng att förstärkaren ska vara på och dra en massa ström om man kollar på t.ex. Rapport. Nu har jag en Logitech Harmony remote där jag har ställt in vilka enheter som ska vara påslagna i olika aktiviteter, så det löser sig på det sättet.

När det kommer till förstärkaren så är det väldigt många inställningar för ljudet och andra funktioner. Har någon tips på hur jag ska ställa in ljudet eller andra inställningar tar jag tacksamt emot det!

Min uppsättning är ett 5.1:
Frontar: XTZ Spirit 11
Center: JBL (Supergammal budget-skräp.)
Surround: Zachry INW-4. (sitter i tak bakom soffan)
Sub: Audio Pro evidence (första generationen, så rätt gammal men låter ok)
Jag har inte ställt in Audyssey med mikrofon än och vet inte om jag ska det. Är det bättre att mäta upp med avstånden istället och kolla nivåer med mikrofon?

Kanske borde denna tråd nu flyttas till ljud istället?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eazy:

Kanske borde denna tråd nu flyttas till ljud istället?

Skönt att du fann en lösning även om det krävde mer pengar.

Tråden kan nog vara kvar, det är ju ändå inget problem med själva ljudet du haft, utan problemet ligger i utbytet av metadata och handskakningar som förekommer med alla moderna skärmar.