Tänkte lästa Yh inom programmering till hösten och har nyligen blivit 44 år. Läste denna artikel som säger att man inte går jobb efter 35. Är det så ? Tänkte mig jobb på ett konsultbolag.
https://www.forskning.se/2023/12/06/programmerare-over-35-kan...
Har du börjat plugga än? Om inte, gör det. Jag pluggar nu, hade endast en grundkurs i programmering 1 innan jag började YH, men jag märkte att jag tyckte detta var enormt roligt så jag sitter 4-8 timmar i skolan, och sen 2-3 timmar på kvällarna hemma, minst 5 dagar i veckan, hellre mer men har familj också. Jag är 40 och tar examen i maj 2025.
Jag har fått en LIA-plats där jag på intervjun fick intrycket att det var min personlighet som avgjorde det, samt min arbetslivserfarenhet. Jag behövde inte visa upp några skills eller så, men vi pratade lite lätt om olika teknologier och ramverk osv så det förstod att jag inte var helt bakom flötet. Men när jag nämnde att jag höll på med lite egna projekt, om än extremt enkla (pga min ringa erfarenhet och kunskap än så länge) så lös de upp och jag fick den enda LIA-platsen på företaget av över 70 sökande. Detta pga min vilja att utvecklas och intresse av detta, enligt det glada mailet jag fick dagen efter.
Jag anser mig väl som top 3 i klassen rent kunskapsmässigt utan att spela på stora trumman, men till saken hör att när vi började utbildningen så var det väldigt många som i stort sett aldrig sett kod innan. De (vi) har dock lärt sig grunderna i språket, syntax, lite databas-modellering och versionshantering mm, och alla utom en har fått LIA-plats (trots att det varit extremt svårt att få LIA-plats iår verkar det som). Personen som inte fått LIA är väldigt duktigt relativt sett till att gå en YH, men personen har extrema problem att arbeta i grupp, och är väldigt fåordig, vilket troligtvis fällde personen under sina flertalet intervjuer (har han själv sagt, ska tilläggas).