Mic drar för mycket ström även med strömförsörjd USB-hubb.

Permalänk
Medlem

Mic drar för mycket ström även med strömförsörjd USB-hubb.

Hej. Jag har en gammal mikrofon, nämligen en AT2020USBi. Den är normalt använd för iPhone, och till det använder jag den mycket. Men när man väl ska få in den i datorn så går det ej. Det står att en USB-enhet använder för mycket ström. Jag ska börja streama och vill då använda denna kvalitativa mikrofon. Den borde funka med datorn då den ursprungligen kom med en USB-kabel till just datorn. Jag har försökt med en del saker. Först så har jag testat med flera datorer och alla har haft samma problem. Jag har testat att söka online men verkar inte finnas någon som har detta problemet. Och nu till sist har jag försökt att använda en extern Strömförsörjd USB-hubb. Men detta funkade inte heller. Nu tror jag att detta kan handla om att antingen mikrofonen inte funkar som den ska eller att kabeln inte funkar (den är specialgjord så går inte direkt att testa). Men vad tror ni? Alla tips skulle uppskattas.

MVH Daytone

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

microfonen kräver 5 Volt DC och 0,130 Watt vid drift vilket inte är jätte mycket men vad har du för USB version på datorerna du har prövat? kan annars vara motståndet som spökar 32 Ohm. på vissa datorer specielt laptops kan du behöva gå in i bios och sätta power delivery over USB till rätt nivå

syns micen i device manager eller under ljud instälningarna?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

microfonen kräver 5 Volt DC och 0,130 Watt vid drift vilket inte är jätte mycket men vad har du för USB version på datorerna du har prövat? kan annars vara motståndet som spökar 32 Ohm. på vissa datorer specielt laptops kan du behöva gå in i bios och sätta power delivery over USB till rätt nivå

syns micen i device manager eller under ljud instälningarna?

Hej tack för svar. Men nu har den slutat fungera ännu mer. Efter att ha testat att få igång den med datorn ett tag så har den nu även slutat fungera på iPhone. Det blåa ljuset på framsidan är igång som det ska och allt. Men när jag faktiskt försöker använda den så funkar den inte. Alltså den plockar inte upp något ljud utan den låter mobilens inbyggda mikrofon göra det. Sen så blinkar också lampan på mikrofonen. Jag har sökt lite om det men Audio Technicas hemsida suger.

På datorn har jag testat med alla olika möjliga USB-portar som finns. Testat till och med att använda en USB C som kom från en hubb med strömförsörjning. Jag kör en stationär dator och med tanke på att den inte funkar även med hubb så kan det verkligen vara att den inte får tillräckligt med ohm. Kanske borde testa.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

kabeln kan vara halv förstörd också

allt möjligt egentligen, hade liknande problem med en vanlig usb c kabel (laddare för mobil) när jag skulle ansluta till dator. Problemet bara kom upp en dag

Permalänk
Medlem

Låter ju mest som en eventuell kortis i usb-sladden. Prova med en annan ifall det blir bättre?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Ja, det kan nog vara USB-sladden. Det är trots allt micro-USB. Dock så tror jag att de har använt någon proprietär lösning då ingen annan kabel jag har testat funkar. Tror ni det är bara bäst att köpa en ny mic och i så fall vilken?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Ja, det kan nog vara USB-sladden. Det är trots allt micro-USB. Dock så tror jag att de har använt någon proprietär lösning då ingen annan kabel jag har testat funkar. Tror ni det är bara bäst att köpa en ny mic och i så fall vilken?

Kan vara glapp som du säger har du garanti kvar eller reklamation 3 år? om inte så kan det vara värt att ta isär eller skicka på reparation och byta usb porten, är man händig kan man modda och löda dit en usb kabel direkt på de interna terminalerna så slipper man i alla fall glapp.

angående ny mic så kanske en Earthworks SR117 kan vara något rekmomenderar inte USB micar men men sen har du också shure sm7dB.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daytone:

Det står i manualen att det är en micro hdmi kontakt på mikrofonen och det är ju en specialkabel i så fall och att hitta en ersättare som inte är en originalreservdel går nog inte.
Det kan naturligtvis även vara fel på ljudkortet i mikrofonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Kan vara glapp som du säger har du garanti kvar eller reklamation 3 år? om inte så kan det vara värt att ta isär eller skicka på reparation och byta usb porten, är man händig kan man modda och löda dit en usb kabel direkt på de interna terminalerna så slipper man i alla fall glapp.

angående ny mic så kanske en Earthworks SR117 kan vara något rekmomenderar inte USB micar men men sen har du också shure sm7dB.

Garanti har jag nog inte kvar och tack för tipset om mic. Blev så att jag gick med en elgato wave 3. Vet att xlr är mycket bättre men de jag hittade som var ett okej pris typ shure mv7 blev lite utanför min prisklass när man la till en xlr interface.

Skrivet av mrqaffe:

Det står i manualen att det är en micro hdmi kontakt på mikrofonen och det är ju en specialkabel i så fall och att hitta en ersättare som inte är en originalreservdel går nog inte.
Det kan naturligtvis även vara fel på ljudkortet i mikrofonen.

Okej det förklarar varför inga andra micro USB kablar funkade. Det finns en ersättare på AT hemsidan men den verkar endast vara för USB-A vilket inte direkt hjälper mej. Så det fick bli en ny. Köpte en Elgato wave 3 och får hoppas det blir bra.

Visa signatur