Permalänk

Värdering begagnad dator

Tjenare!

Efter säkert 6-7 år utan speldator är jag sugen på lite gaming igen! Kollar på begagnade datorer men jag har ju inte längre någon koll på delar eller vilka priser som är rimliga eller ej. Söker därför lite hjälp här.

Vad är rimligt att ge för en dator med specs enl nedan?
i5 9600kf
Rtx 2070
16GB DDR4 3200 mhz
500GB m.2 SSD + 1 TB HDD
Övriga specs oklara men ser ut att vara en vattenkyld CPU-kylare från Corsair på bilderna iaf.

Tacksam för svar som kan hjälpa mig att undvika en dålig affär!

Permalänk
Medlem

3500 kr cirka skulle jag säga. I princip bara grafikkortet som har ett värde. 4000 kr då för att du får ett chassi, PSU och CPU-kylning.

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

3500 kr cirka skulle jag säga. I princip bara grafikkortet som har ett värde. 4000 kr då för att du får ett chassi, PSU och CPU-kylning.

Tack. Typiskt att det ska vara så svårt att hitta rimligt prissatta begagnade datorer. Säljaren ville ha 6500 för den. Andra försöker sälja sämre datorer för 8-10k.

Snart börjar jag kolla på nytt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Tack. Typiskt att det ska vara så svårt att hitta rimligt prissatta begagnade datorer. Säljaren ville ha 6500 för den. Andra försöker sälja sämre datorer för 8-10k.

Snart börjar jag kolla på nytt istället.

Allt är i princip dyrt på Facebook, Tradera, Blocket etc Här kan du dock göra ok köp på marknaden då det är ett flertal som köper och säljer här. Datorn du nämnde kanske man kan betala 5 000 kr för utan att skämmas men inte mer än så för begagnade grejer med ringa värde.

Jag tror det rimligaste man kan göra är att köpa delar här på marknadsplatsen och sen kollar man av diverse fyndhörnor på Webhallen, Inet etc och kompletterar därifrån med fynd man kan göra för de delar man inte lyckats köpa vettigt begagnat och sen bygger man ihop sin egen dator av delarna.

Permalänk
Medlem

Runt 5000 skulle jag max säga att den är värd så länge det inte är en färdigbyggd OEM-dator.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en ny dator för det priset:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Tack för svar och förslag. Har börjat leta (och köpt en del) delar här på SweC marknad istället. Nu återstår bara att hitta en rimligt prissatt GPU.

Har köpt en Ryzen 9 3900XT, förslag på lämplig begagnad GPU till det? Kikat på RTX 2070/2070S hittills. 3060Ti kanske kan vara aktuell också?

Hur snabb GPU kan jag ha innan CPUn börja flaska i spel? Förstår att det skiljer sig mycket från spel till spel men på ett ungefär vad är rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Tack för svar och förslag. Har börjat leta (och köpt en del) delar här på SweC marknad istället. Nu återstår bara att hitta en rimligt prissatt GPU.

Har köpt en Ryzen 9 3900XT, förslag på lämplig begagnad GPU till det? Kikat på RTX 2070/2070S hittills. 3060Ti kanske kan vara aktuell också?

Hur snabb GPU kan jag ha innan CPUn börja flaska i spel? Förstår att det skiljer sig mycket från spel till spel men på ett ungefär vad är rimligt?

CPU:n kommer inte vara en flaskhals för din del. Ju starkare grafikkort, desto mindre viktig är din CPU, särskilt i högre upplösningar.
Den stora frågan är såklart vilka spel du är intresserad av.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

CPU:n kommer inte vara en flaskhals för din del. Ju starkare grafikkort, desto mindre viktig är din CPU, särskilt i högre upplösningar.
Den stora frågan är såklart vilka spel du är intresserad av.

Aha, nej det är inte så GPU-krävande spel jag är sugen på till att börja med. CS 2 och Cities Skylines 2 framförallt, tanken är mest att jag ska kunna ha den i några år och även spela lite nyare/mer GPU-krävande spel om jag får lust. Men kanske är bättre att köpa något billigt begagnat till att börja med och uppgradera när/om GPU-priserna blir lite vettigare.

Jag är nog sist i världen att gnälla över det men helt sjukt egentligen, när jag byggde dator sist fick man nästan ett high end-kort för vad budgetmodell er går för idag.

Permalänk

Börjar nästan ge upp begagnad GPU, ett nytt RX 7600 för 3400 kr från inet kanske ändå inte är så dumt att köra ihop med Ryzen 9 3900XT eller vad tror ni som kan?

Presterar inte jättelångt ifrån RTX 4060 om min snabba research stämmer? RTX 4060 är väl lite bättre men ligger ju ofta på runt 3k begagnat.