Permalänk
Medlem

Vcore på thunderbird.

Hejsan, jag har en 1,2 thunderbird som ligger på 52 grader idle. Har satt in två 80-fläktar i den, en fram som insug och en baktill som utblås men det verkar inte hjälpa. Har även bytt kylpasta till AS3. Läste nånstans om att Vcoren kan vara problemet. Mitt nätagg matar vcore med 1.81 V (fast den är inställd på att den ska få 1,75 tror jag), kan det vara det som är problemet? och vad ska jag sätta för värde istället?

Permalänk
Medlem

har en 1.4 och den pendlar mellan 1.79 och 1.81. 55 idle med nån usel alu fläns med 5500 rpm fläkt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Byt kylfläns kanske?

Permalänk
Medlem

Gjorde det förut.. verkar ju inte heller fungera.

Permalänk

jag har en t-bird 1500+ o kör oklockat i 1.62 V...
(överklockad kör jag på 1.88)

funkar skitbra o skilljer ca 10 grader i temp mellan OC o orig.

ställ in volt i bios lr mobot (vet du säkert själv) till så lågt du kan....värsta som kan hända är ju att den inte går igång...då ställer du bara upp den lite!
men jag kan tänka mig att du kan sänka till ca : 1.65 V

Permalänk
Medlem

Ok, får testa det imorrn då. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel Moby_Dick, men inte använde väl åskfåglarna sig av AMD:s nya ratingsystem? det var väl först med palominokärnan som de kom?

Permalänk
Medlem

Sänkte så att nätagget ger proppen 1.76 fast det står att det ska ge 1,70. Fungerar bra hittills iaf, får se om jag sänker lite mer sen kanske. Har inte kollat temp än btw.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
rätta mig om jag har fel Moby_Dick, men inte använde väl åskfåglarna sig av AMD:s nya ratingsystem? det var väl först med palominokärnan som de kom?

Japp, det stämmer även om det nu finns Thunderbirds som går i 1500+-hastighet vilket är 1333 MHz (om jag kommer ihåg rätt).

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Medlem

sista thunderbirden var 1.4.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

är den stabil ?
för jag körde min TB 1200 & den hade en IDLE temp på 52c &58c full
den var fan i mig rockstable körde den i 2år med en standard Coolermaster fläkt
nu hamnar den i min server som jag håller på att vänta ut delar till (som kommer efterhand)

THOSE SMALL AMD SUCKERS GET REAL DAMN HOT

de pallar max 95c men de får sämre prestanda långt innan dess så det märker du ex bvlåskärmar osv

Permalänk
Medlem

min var stabil i 65, fast nu är hdn knas (en sten skulle funka bättre).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hm, mja, den tenderar att hänga sig när jag spelar Raven Shield. Förra gången kollade jag tempen direkt efter att den hade hängt sig och då var den uppe i 64 grader :|.

Permalänk
Medlem

T-bird 1400MHz blir mycket varm, speciellt om man klockar den till ca 1600MHz....

kylpasta ett måste, bra chassiventilation, bra fläns, bra fläkt....

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"