Tre gula varningstrianglar i Enhetshanteraren

Permalänk
Medlem

Tre gula varningstrianglar i Enhetshanteraren

Hej! Jag kör Windows 10 på ett Asrock Z270 Taichi moderkort. Nyligen blåste jag ur hela datorn och installerade om Windows 10. Nu har jag tre varningstrianglar i Enhetshanteraren. Något behöver tydligen installeras. Men vad?

Allt verkar fungera som det ska på datorn. Men något kanske behövs installeras för att den ska bli stabil och fungera så bra som möjligt.

Tacksam för tips!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thort:

Hej! Jag kör Windows 10 på ett Asrock Z270 Taichi moderkort. Nyligen blåste jag ur hela datorn och installerade om Windows 10. Nu har jag tre varningstrianglar i Enhetshanteraren. Något behöver tydligen installeras. Men vad?

<Uppladdad bildlänk>

Allt verkar fungera som det ska på datorn. Men något kanske behövs installeras för att den ska bli stabil och fungera så bra som möjligt.

Tacksam för tips!

Vad har du mer i datorn?
Tycker det ser ut som att du saknar drivrutiner för ett pcie-ljudkort. Kan vara enbart styrkretsdrivrutiner också, eller en kombination av enheter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har du mer i datorn?
Tycker det ser ut som att du saknar drivrutiner för ett pcie-ljudkort. Kan vara enbart styrkretsdrivrutiner också, eller en kombination av enheter.

Tack DavidtheDoom! Du har rätt. Jag har ett pcie-ljudkort. Ett Asus Xonar DX som jag inte använder. Jag hittade programvaran och drivrutinen till kortet. Jag installerade programmet och nu ser det bättre ut i Enhetshanteraren.

Nu återstår två varningstrianglar. Vad kan det vara som fattas?

Permalänk
Medlem

Du får kolla i listan här och se vad som behövs. Hittar inget specifikt så eventuellt får du testa dig fram.
Välj Windows 10 64bit:

https://www.asrock.com/MB/Intel/Z270%20Taichi/index.asp#Downl...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du får kolla i listan här och se vad som behövs. Hittar inget specifikt så eventuellt får du testa dig fram.
Välj Windows 10 64bit:

https://www.asrock.com/MB/Intel/Z270%20Taichi/index.asp#Downl...

Tack sp1k3n! Jag laddade ner och installerade ASMedia SATA3 driver. Nu återstår bara en enhet.

Vad kan det vara? Jag hittar inget på Asrocks supportsida att ladda ner som handlar om USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thort:

Tack sp1k3n! Jag laddade ner och installerade ASMedia SATA3 driver. Nu återstår bara en enhet.

<Uppladdad bildlänk>

Vad kan det vara? Jag hittar inget på Asrocks supportsida att ladda ner som handlar om USB.

Testat installera drivrutinera för chipset (INF driver ver:10.1.1.38), finns säkert nyare på intel.com
och Intel management engine driver?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för chipset på moderkortet kanske?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen grej inkopplad som kan (direkt eller indirekt) vara en serieportsadapter? Vet inte vad det skulle vara, men om du går igenom allt som är USB och tar bort tangentbord/mus, vad är kvar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thort:

Tack sp1k3n! Jag laddade ner och installerade ASMedia SATA3 driver. Nu återstår bara en enhet.

<Uppladdad bildlänk>

Vad kan det vara? Jag hittar inget på Asrocks supportsida att ladda ner som handlar om USB.

Högerklicka på den, välj egenskaper, under fliken Detaljer så finns det en dropdown meny, på engelska finns det en rad som heter "Device instance path", vet inte vad den heter på svenska. Kopiera värdet där och sök på Google.
Det ser liknande ut som "USB\VID_17CC&PID_1320&MI_04\8&12D46D0C&0&0004", om jag söker på det som finns mellan "\" så hittar jag vad det är för enhet jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har ingen grej inkopplad som kan (direkt eller indirekt) vara en serieportsadapter? Vet inte vad det skulle vara, men om du går igenom allt som är USB och tar bort tangentbord/mus, vad är kvar?

Tack Thomas! Den inbyggda hubben och kortläsaren i min skärm är kopplad till datorn med en USB-sladd. Jag drog ur sladden och varningstriangeln i Enhetshanteraren om USB Serial Port försvann.

Men hubben i skärmen fungerar. Jag har webbkameran kopplad dit. Kortläsaren fungerar också.

Jag har en Benq SW240 skärm. Jag hittar inga drivrutiner till hubben/kortläsaren på Benq:s hemsida.

Hur kan det komma sig att Enhetshanteraren listar hubben/kortläsaren med varningstriangel när den fungerar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thort:

Tack Thomas! Den inbyggda hubben och kortläsaren i min skärm är kopplad till datorn med en USB-sladd. Jag drog ur sladden och varningstriangeln i Enhetshanteraren om USB Serial Port försvann.

Men hubben i skärmen fungerar. Jag har webbkameran kopplad dit. Kortläsaren fungerar också.

Jag har en Benq SW240 skärm. Jag hittar inga drivrutiner till hubben/kortläsaren på Benq:s hemsida.

Hur kan det komma sig att Enhetshanteraren listar hubben/kortläsaren med varningstriangel när den fungerar?

Jag tror inte att det är kortläsaren som spökar utan sannolikt något annat som är i skärmen. Någon slags extrafunktion eller liknande. T ex så hade min förra skärm en makroknapp som hittades som en eget USB-enhet (som också bråkade och fick Windows att spela ny enhet-ljudet konstant).
Det är nog något i den stilen. Kollade snabbt i manualen och den verkar ju ha lite extrafunktioner; det kan vara nåt relaterat till färgprofiler/kalibrering eller liknande kanske?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag lyckades lösa problemet. Jag googlade på "Benq USB Serial Port" och hamnade på https://drivers.softpedia.com/get/Other-DRIVERS-TOOLS/FTDI/BenQ-FTDI-USB-Serial-Converter-Driver-2-12-28-64-bit.shtml. Där laddade jag ner drivrutinen.

Jag gick till Enhetshanteraren och högerklickade på den gula-triangelmärkta "USB Serial Port" Sedan valde jag "Uppdatera drivrutin" och installerade drivrutinen jag laddade ner.

Nu är alla gula trianglar borta från Enhetshanteraren.

Tack till alla som hjälpt mig!