CD Projekt Red biffar upp The Witcher 4-teamet

Permalänk
Melding Plague

CD Projekt Red biffar upp The Witcher 4-teamet

Två tredjedelar av studion jobbar nu på uppföljaren till The Witcher 3: Wild Hunt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Googlade runt tidigare idag om eventuella uppdateringar kring nästa Witcher och nu kommer denna nyhet, härligt sammanträffande

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spännande att se vad de kan göra med Unreal 5. Spelet är väl klart lagom till Nvidia RTX 8000-serien

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om storyn är lika bra/bättre som i Witcher 3 kan detta bli ett av dom bästa spelen någonsin.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vågar inte hypa upp mig för mycket efter hur launchen av Cyberpunk gick, men fan om man inte blir lite upphetsad.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vågar inte hypa upp mig för mycket efter hur launchen av Cyberpunk gick, men fan om man inte blir lite upphetsad.

Det finns ju en risk att de gör samma sak igen eftersom det fortfarande var oerhört lönsamt, de finns liksom inget riktigt ekonomiskt incitament att inte göra om det.

Men jag håller ändå tummarna, Witcher 3 var helt klart en av mina absoluta favoriter. Men jag lär vänta någon dag efter släpp och se hur det står sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vågar inte hypa upp mig för mycket efter hur launchen av Cyberpunk gick, men fan om man inte blir lite upphetsad.

Witcher 3 var ju heller inte så jättebra på release, det är lite CDPRs grej att lösa problemen post-launch och vid det här laget är ju både Witcher 3 och C2077 två toppenspel men vore självklart trevligt om de kunde ha kommit lite längre redan från början den här gången.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tycker CP2077 har betydligt mer potential än vad de lämnade spelet i, känns som att det verkligen är ett spel nu som är redo för flera expansions.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Intressant att de byter spelmotor från REDengine. Blir en stor omställning, men kanske underlättar utvecklingen av spelet i längden? Speciellt optimeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Intressant att de byter spelmotor från REDengine. Blir en stor omställning, men kanske underlättar utvecklingen av spelet i längden? Speciellt optimeringen.

Görs det rätt har det enorm potential.
Rent för många som använder en grafikmotor långt efter bäst före datum. Tex Bethesda 😅

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Witcher 3 var ju heller inte så jättebra på release, det är lite CDPRs grej att lösa problemen post-launch och vid det här laget är ju både Witcher 3 och C2077 två toppenspel men vore självklart trevligt om de kunde ha kommit lite längre redan från början den här gången.

Jag har från mycket goda källor att det är inte vad CD Project vill men pengarna styr(investerare).

Det gällde Cyberpunk med, det var inte redo men när annat än spelglädje styr blir det resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har från mycket goda källor att det är inte vad CD Project vill men pengarna styr(investerare).

Det gällde Cyberpunk med, det var inte redo men när annat än spelglädje styr blir det resultatet.

Ja det är väll därför många äldre spel är väldigt bra. Av spelare för spelare. Idag är det företag så stora att de högst upp knappt vet vad ett spel är och på stora företag lyssnar man sällan på vad de som jobbar vill.

MEN det kan ju bli bra för det...ett par år efter launch...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

HTTP Error 403?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ska bli super kul 🤩

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog har de flesta som gjort Witcher spelen lämnat studion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det är väll därför många äldre spel är väldigt bra. Av spelare för spelare. Idag är det företag så stora att de högst upp knappt vet vad ett spel är och på stora företag lyssnar man sällan på vad de som jobbar vill.

MEN det kan ju bli bra för det...ett par år efter launch...

Eller Indie, där görs spelen fortfarande med kärlek.

Permalänk
Medlem

Min take. Tycker CDPR har en superhit med Cyberpunk och även om jag spelat massa Witcher också så känns ändå Cyberpunk som något mycket fräshare. Det finns redan tusentals fantasy RPG, medans Cyberpunk genren är mycket, mycket mer outforskad. Main storyn är dessutom väldigt mycket bättre i Cyberpunk än Witcher 3, men det skall bli intressant att se vad dom får till med Witcher 4.

Om jag fick bestämma hade jag hellre tagit mer Cyberpunk iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eller Indie, där görs spelen fortfarande med kärlek.

Ja det stämmer bra. Indie är lite som det var förr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tråkigt nog har de flesta som gjort Witcher spelen lämnat studion.

Jo, en del drama-kanaler på Youtube vill ju att det skall låta så... Vissa lämnade projektet som alltid händer men faktiskt så har en del av dem kommit tillbaka! Andra jobbade på Cyberpunk men har nu gått tillbaka till nästa Witcher. Över lag verkar det snarare som att CDPR har ovanligt många gamla rävar som jobbat med dem nästan sen start.

Skrivet av Lussarn:

Min take. Tycker CDPR har en superhit med Cyberpunk och även om jag spelat massa Witcher också så känns ändå Cyberpunk som något mycket fräshare. Det finns redan tusentals fantasy RPG, medans Cyberpunk genren är mycket, mycket mer outforskad. Main storyn är dessutom väldigt mycket bättre i Cyberpunk än Witcher 3, men det skall bli intressant att se vad dom får till med Witcher 4.

Om jag fick bestämma hade jag hellre tagit mer Cyberpunk iallafall.

Det trevliga är ju att de faktiskt även jobbar med nästa Cyberpunk, kallat Orion på bilden. Många av det gamla teamet håller på och flytta till Boston och bygger upp en ny studio där just för nästa Cyberpunk. Antagligen för att lättare kunna rekrytera nytt blod och även folk som är vana vid UE5.

https://cyberpunk.fandom.com/wiki/Orion

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Intressant att de byter spelmotor från REDengine. Blir en stor omställning, men kanske underlättar utvecklingen av spelet i längden? Speciellt optimeringen.

Lättare att hitta folk som redan har erfarenhet av unreal än deras egna hemmabygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Tycker CP2077 har betydligt mer potential än vad de lämnade spelet i, känns som att det verkligen är ett spel nu som är redo för flera expansions.

Håller med! Så mycket bra ändringar som gjordes kring patch 2.0 och hur man la till en rad nya sätt att spela på och så stannar vi vid en expansion (som förvisso var riktigt bra). Verkligen synd!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är 1 April idag och med tanke på hur CP2077 blev så får man ta det som ett skämt........

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Vilka story-drivna spel är lika bra som Witcher 3 och Cyberpunk 2077? Jag gillade de nyaste Tomb Raider-spelen, Mafia- och Max Payne-serien innan jag upptäckte Witcher 3 och de har ju skapliga storys emellanåt men jämfört med CPDR's mästerverk är de ju extremt linjära.

Jag gissar att RDR2 kan mäta sig och spar det för en regnig dag, men vad finns det annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vilka story-drivna spel är lika bra som Witcher 3 och Cyberpunk 2077? Jag gillade de nyaste Tomb Raider-spelen, Mafia- och Max Payne-serien innan jag upptäckte Witcher 3 och de har ju skapliga storys emellanåt men jämfört med CPDR's mästerverk är de ju extremt linjära.

Jag gissar att RDR2 kan mäta sig och spar det för en regnig dag, men vad finns det annars?

Kan bara säga Baldurs Gate 3 som en som bara spelar story-drivna spel. Förvisso behöver man lära sig det turbaserade fightingsystemet om man inte spelat sånt förut, som jag, men det grundläggande gick ganska snabbt efter att ha tittat på lite youtubes (spelar i story mode så här i början)
Och ja, RDR2 förstås.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Vilka story-drivna spel är lika bra som Witcher 3 och Cyberpunk 2077? Jag gillade de nyaste Tomb Raider-spelen, Mafia- och Max Payne-serien innan jag upptäckte Witcher 3 och de har ju skapliga storys emellanåt men jämfört med CPDR's mästerverk är de ju extremt linjära.

Jag gissar att RDR2 kan mäta sig och spar det för en regnig dag, men vad finns det annars?

Horizon zero dawn & forbidden west är båda absolut värdig single player "story-drivna" spel tycker jag förutom RDR2.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle få tummen ur o spela The Witcher, inte spelat någon av dom... såg att 3an "complete edition" va på rea nu så kanske borde slå till. Bör jag spela de andra 2 innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vilka story-drivna spel är lika bra som Witcher 3 och Cyberpunk 2077? Jag gillade de nyaste Tomb Raider-spelen, Mafia- och Max Payne-serien innan jag upptäckte Witcher 3 och de har ju skapliga storys emellanåt men jämfört med CPDR's mästerverk är de ju extremt linjära.

Jag gissar att RDR2 kan mäta sig och spar det för en regnig dag, men vad finns det annars?

Uncharted-spelen, God of War, Alan Wake Yakuza/Like a dragon, The Last of Us mm.
Det finns massor

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns ju en risk att de gör samma sak igen eftersom det fortfarande var oerhört lönsamt, de finns liksom inget riktigt ekonomiskt incitament att inte göra om det.

Men jag håller ändå tummarna, Witcher 3 var helt klart en av mina absoluta favoriter. Men jag lär vänta någon dag efter släpp och se hur det står sig.

En annan faktor är ju även att innan internet var så tillgängligt så fanns det ingen möjlighet att patcha spel i efterhand, man satsade ordentligt på spel testning och buggfixande innan release eftersom man visste med sig att små misstag kunde göra hela spelet värdelöst.

Idag kan företagen lägga minimala resurser på tester och bara åtgärda det värsta, sen får köparna fylla i buggrapporter och skicka in för att spelet ska patchas under det kommande åren efter release.

Permalänk
Medlem

Min största farhåga är samarbetet med EGS

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Krilon:

Kanske skulle få tummen ur o spela The Witcher, inte spelat någon av dom... såg att 3an "complete edition" va på rea nu så kanske borde slå till. Bör jag spela de andra 2 innan?

Det behöver du inte. Jag körde 3:an direkt (skippade 1:an och 2:an) och det är det bästa spel jag någonsin kört. 10/10 can recommend.
Om du gillar spelet så finns det även 2 DLCs efter du är klar med main storyn, dem är minst lika bra som original storyn imo.