Allvarlig sårbarhet upptäckt i smarta TV-apparater från LG

Permalänk
Melding Plague

Allvarlig sårbarhet upptäckt i smarta TV-apparater från LG

Fler än 90 000 enheter med WebOS är i riskzonen för fjärrattacker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gäller vad det verkar bara fyra modeller men man bör se över det ändå.

LG43UM7000PLA running webOS 4.9.7 - 5.30.40
OLED55CXPUA running webOS 5.5.0 - 04.50.51
OLED48C1PUB running webOS 6.3.3-442 (kisscurl-kinglake) - 03.36.50
OLED55A23LA running webOS 7.3.1-43 (mullet-mebin) - 03.33.85

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Gäller vad det verkar bara fyra modeller men man bör se över det ändå.

LG43UM7000PLA running webOS 4.9.7 - 5.30.40
OLED55CXPUA running webOS 5.5.0 - 04.50.51
OLED48C1PUB running webOS 6.3.3-442 (kisscurl-kinglake) - 03.36.50
OLED55A23LA running webOS 7.3.1-43 (mullet-mebin) - 03.33.85

Skulle inte lita på den tolkningen, de har ju knappast haft hela LGs sortiment att testa på utan rapporterar bara vad de funnit på exempel från olika generationer av apparater med olika WebOS-version.
Dvs, stor risk att det gäller fler apparater

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skulle inte lita på den tolkningen, de har ju knappast haft hela LGs sortiment att testa på utan rapporterar bara vad de funnit på exempel från olika generationer av apparater med olika WebOS-version.
Dvs, stor risk att det gäller fler apparater

Därav att man bör se över det ändå för säkerhets skull.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bitdefender menar att de genom Shodan-sökningar kommit fram till att 91 000 enheter potentiellt är i farozonen.

Detta är väl det mest chockerande, att det tydligen finns 91000 WebOS TV-apparater med rätt versioner kopplade *direkt* mot Internet (till skillnad från ett internt nätverk, bakom brandvägg).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anders190:

Gäller vad det verkar bara fyra modeller men man bör se över det ändå.

LG43UM7000PLA running webOS 4.9.7 - 5.30.40
OLED55CXPUA running webOS 5.5.0 - 04.50.51
OLED48C1PUB running webOS 6.3.3-442 (kisscurl-kinglake) - 03.36.50
OLED55A23LA running webOS 7.3.1-43 (mullet-mebin) - 03.33.85

Skrivet av evil penguin:

Skulle inte lita på den tolkningen, de har ju knappast haft hela LGs sortiment att testa på utan rapporterar bara vad de funnit på exempel från olika generationer av apparater med olika WebOS-version.
Dvs, stor risk att det gäller fler apparater

Mm, skulle bli förvånad om det bara är en så väldigt specifik uppsättning modeller som är sårbara. Variationen inom listan uppfattar jag snarare som att sårbarheterna är generella och inte knutna till en viss produkt eller serie.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

The potential attacks hinge on the ability to create arbitrary accounts on the device using a service that runs on ports 3000/3001, which is available for smartphone connectivity, using a PIN.

Bitdefender explains that although the vulnerable LG WebOS service is supposed to be used only in local area networks (LAN) settings, Shodan internet scans show 91,000 exposed devices that are potentially vulnerable to the flaws.

Betyder detta att det är relativt lugnt så länge TV:n är bakom en router och varken port 3000 eller 3001 är forwardad, eller missförstår jag?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Alla bör uppdatera alla apparater oavsett märke. Men brukar tvapparater som default inte uppdatera sig själv?
Såklart denna uppdatering ej fungerar om man ej har nätverksanslutet tvn, men då utsätts den ej heller för samma risker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

The potential attacks hinge on the ability to create arbitrary accounts on the device using a service that runs on ports 3000/3001, which is available for smartphone connectivity, using a PIN.

Bitdefender explains that although the vulnerable LG WebOS service is supposed to be used only in local area networks (LAN) settings, Shodan internet scans show 91,000 exposed devices that are potentially vulnerable to the flaws.

Betyder detta att det är relativt lugnt så länge TV:n är bakom en router och varken port 3000 eller 3001 är forwardad, eller missförstår jag?

Ja, så tolkar jag det också.
Så länge som ingen annan kan ta sig in på LAN:et via Wi-Fi, VPN eller liknande då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som äger en LG-TV inköpt mellan 2018 och 2022 bör särskilt kontrollera att TV:n är uppdaterad med den senaste versionen av WebOS

Ni om några, borde väl veta att man aldrig säger "senaste versionen". Det kan ju innebära precis vilken version som helst.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Alltså, när ska folk lära sig att inte använda smart funktionerna i TV'n? har haft min "smart" LG TV med WebOS sen 2016 och den har ännu inte varit uppkopplad mot wi-fi... använder en Chromecast istället.

Det är slött och begränsande och telefonen bär jag med mig till TV'n och finns inte den nära tillhands brukar det ligga en iPad vid tv'n.

Min våta dröm är att någon tillverkare börjar släppa riktiga TV's igen utan "smart" trams och fancy inbyggt ljud och bara säljer en ruskigt bra panel så kan man komplettera sin setup med en soundbar, 5.1 system och en appleTV, chromecast e.tc. istället för att betala för massa inbyggt de flesta aldrig använder.

Kanske en väldigt stor Datorskärm? har för mig att Samsung släppte detta för 10+ år sen typ en 46 tums skärm?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså, när ska folk lära sig att inte använda smart funktionerna i TV'n? har haft min "smart" LG TV med WebOS sen 2016 och den har ännu inte varit uppkopplad mot wi-fi... använder en Chromecast istället.

Det är slött och begränsande och telefonen bär jag med mig till TV'n och finns inte den nära tillhands brukar det ligga en iPad vid tv'n.

Min våta dröm är att någon tillverkare börjar släppa riktiga TV's igen utan "smart" trams och fancy inbyggt ljud och bara säljer en ruskigt bra panel så kan man komplettera sin setup med en soundbar, 5.1 system och en appleTV, chromecast e.tc. istället för att betala för massa inbyggt de flesta aldrig använder.

Kanske en väldigt stor Datorskärm? har för mig att Samsung släppte detta för 10+ år sen typ en 46 tums skärm?

Trist dock om man inte får ta del av buggfixar eller andra typer av förbättringar som kan komma av uppdateringar. Men du kanske uppdaterar tv:n på annat sätt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

The potential attacks hinge on the ability to create arbitrary accounts on the device using a service that runs on ports 3000/3001, which is available for smartphone connectivity, using a PIN.

Bitdefender explains that although the vulnerable LG WebOS service is supposed to be used only in local area networks (LAN) settings, Shodan internet scans show 91,000 exposed devices that are potentially vulnerable to the flaws.

Betyder detta att det är relativt lugnt så länge TV:n är bakom en router och varken port 3000 eller 3001 är forwardad, eller missförstår jag?

Ja, det låter som att det tar udden av det hela. Minskar ju sannolikheten att någon skurk kommer ha möjlighet att ansluta...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså, när ska folk lära sig att inte använda smart funktionerna i TV'n?

Din chromecast kan väl också drabbas? Så länge något är uppkopplat mot nätet är det sårbart, inget unikt för smart-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Gäller vad det verkar bara fyra modeller men man bör se över det ändå.

LG43UM7000PLA running webOS 4.9.7 - 5.30.40
OLED55CXPUA running webOS 5.5.0 - 04.50.51
OLED48C1PUB running webOS 6.3.3-442 (kisscurl-kinglake) - 03.36.50
OLED55A23LA running webOS 7.3.1-43 (mullet-mebin) - 03.33.85

Går det att köra Crysis på dom?

Vad skulle man egentligen hacka en TV med? Mining?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Din chromecast kan väl också drabbas? Så länge något är uppkopplat mot nätet är det sårbart, inget unikt för smart-TV.

Givetvis kan den det men känns generellt som Google har bättre koll på sina grejer än vad LG har.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Trist dock om man inte får ta del av buggfixar eller andra typer av förbättringar som kan komma av uppdateringar. Men du kanske uppdaterar tv:n på annat sätt?

Vad för förbättringar kan man få genom mjukvara på en TV? bättre ljusstyrka? snabbare uppstart när man trycker igång den? nej en TV ska vara offline räcker att allt annat är uppkopplat.

skulle hellre sett att tillverkarna erbjuder firmware flash genom USB om det tvunget måste bugfixas efter lansering.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fick någon uppdatering här i veckorna till våran 65C9, gissar att det var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går det att köra Crysis på dom?

Nej, säkert inte.

Skrivet av OldComputer:

Vad skulle man egentligen hacka en TV med? Mining?

Möjligen men lär vara för beräkningssvaga för att det ska vara rimligt...

Men förmodligen mer realistiska utfall:
* Får vara med i DDoS-botnät (dvs någon kan sälja nätverkskapaciteten till högstbjudande)
* Sno sparade kontouppgifter (återigen för att sälja)
* Hitta vidare in i något annat nätverk (om det finns något intressant: kanske lite ransomware / sälja)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad för förbättringar kan man få genom mjukvara på en TV? bättre ljusstyrka? snabbare uppstart när man trycker igång den? nej en TV ska vara offline räcker att allt annat är uppkopplat.

skulle hellre sett att tillverkarna erbjuder firmware flash genom USB om det tvunget måste bugfixas efter lansering.

Tack och lov så är det inte så längre. Skulle inte vilja byta bort bekvämligheten med inbyggda appar mot att koppla in tredjepartsstickor. Jag har en androidtelefon och det är fullt tillräckligt med Google i mitt liv.

Edit: Man kan via LGs hemsida ladda ner firmware och uppdatera sin TV via USB om man så vill.
Så länge man vet vilken TV-modell man har.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går det att köra Crysis på dom?

Vad skulle man egentligen hacka en TV med? Mining?

Ddos attack mha dem

Permalänk
Medlem

Jasså därför min gamla C9:a velat uppdatera sig senaste veckan. Men batterierna till kontrollen är slut så inte orkat byta 😅 (kör bara AppleTV)

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad för förbättringar kan man få genom mjukvara på en TV? ...

Större mängden av reklam (riktade reklam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta är väl det mest chockerande, att det tydligen finns 91000 WebOS TV-apparater med rätt versioner kopplade *direkt* mot Internet (till skillnad från ett internt nätverk, bakom brandvägg).

Asså vissa har verkligen för många ipv4 adresser om deras tv får en publik ipv4. Att ta tillbaka alla dessa kanske är lösningen istället för ipv6 så får vi lite säkrare internet på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad för förbättringar kan man få genom mjukvara på en TV? bättre ljusstyrka? snabbare uppstart när man trycker igång den? nej en TV ska vara offline räcker att allt annat är uppkopplat.

skulle hellre sett att tillverkarna erbjuder firmware flash genom USB om det tvunget måste bugfixas efter lansering.

Den mest välbehövliga jag fått till min Oled55C9 är G-sync stöd, men annars har det tillkommit en del bildförbättringar, buggfixar, stöd för nya appar och förbättringar av apparna.

Men det ska gå att uppdatera via usb också.

Jag tycker dock att apparna och webos fungerar mycket smidigare än chromecast, så mina chromecasts ligger bara och skräpar nuförtiden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad för förbättringar kan man få genom mjukvara på en TV? bättre ljusstyrka? snabbare uppstart när man trycker igång den? nej en TV ska vara offline räcker att allt annat är uppkopplat.

skulle hellre sett att tillverkarna erbjuder firmware flash genom USB om det tvunget måste bugfixas efter lansering.

Allså.. Du e inte ensam ha liknade åsikter. Men alla är inte "dator nördar" Flesta vet knappt vad en uppdatering är.

Få folk skaffa usb ladda ner firmware (var dom nu ska hitta dom nånstans)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Allså.. Du e inte ensam ha liknade åsikter. Men alla är inte "dator nördar" Flesta vet knappt vad en uppdatering är.

Få folk skaffa usb ladda ner firmware (var dom nu ska hitta dom nånstans)

https://www.lg.com/se/support/software-firmware 😄

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså, när ska folk lära sig att inte använda smart funktionerna i TV'n? har haft min "smart" LG TV med WebOS sen 2016 och den har ännu inte varit uppkopplad mot wi-fi... använder en Chromecast istället.

Det är slött och begränsande och telefonen bär jag med mig till TV'n och finns inte den nära tillhands brukar det ligga en iPad vid tv'n.

Min våta dröm är att någon tillverkare börjar släppa riktiga TV's igen utan "smart" trams och fancy inbyggt ljud och bara säljer en ruskigt bra panel så kan man komplettera sin setup med en soundbar, 5.1 system och en appleTV, chromecast e.tc. istället för att betala för massa inbyggt de flesta aldrig använder.

Kanske en väldigt stor Datorskärm? har för mig att Samsung släppte detta för 10+ år sen typ en 46 tums skärm?

Jag har en Nvidia Shields var senaste säkerhetsuppdatering är från februari 2022. Känns sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad för förbättringar kan man få genom mjukvara på en TV? bättre ljusstyrka? snabbare uppstart när man trycker igång den? nej en TV ska vara offline räcker att allt annat är uppkopplat.

skulle hellre sett att tillverkarna erbjuder firmware flash genom USB om det tvunget måste bugfixas efter lansering.

Buggfixar?

Det går utmärkt på min Sony TV att uppdatera med USB, det har jag gjort länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså, när ska folk lära sig att inte använda smart funktionerna i TV'n? har haft min "smart" LG TV med WebOS sen 2016 och den har ännu inte varit uppkopplad mot wi-fi... använder en Chromecast istället.

Det är slött och begränsande och telefonen bär jag med mig till TV'n och finns inte den nära tillhands brukar det ligga en iPad vid tv'n.

Min våta dröm är att någon tillverkare börjar släppa riktiga TV's igen utan "smart" trams och fancy inbyggt ljud och bara säljer en ruskigt bra panel så kan man komplettera sin setup med en soundbar, 5.1 system och en appleTV, chromecast e.tc. istället för att betala för massa inbyggt de flesta aldrig använder.

Kanske en väldigt stor Datorskärm? har för mig att Samsung släppte detta för 10+ år sen typ en 46 tums skärm?

Kommer inte att hända, tv tillverkarna tjänar alldeles för mycket på att sälja folks tittarvanor för reklam. Dessutom förväntar sig nog de flesta att det finns diverse appar.