Hur gammal är telefonmodellen när ni väl köper den?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är telefonmodellen när ni väl köper den?

Är det när den är nysläppt till ett dyrt pris eller väntar ni ett tag tills priset är mera rimligt? Själv brukar jag köpa en topp modell efter 1 år då den då oftast har sjunkit tillräckligt i pris.

Permalänk
Medlem

Köpte min OnePlus 9 Pro när den var ca 1 år på marknaden, 6 veckor gammal utställnings modell.
Har haft den ganska länge nu, inga problem med den alls.

Permalänk
Avstängd

Det beror på. Telefonen jag köpte senast släpptes i oktober och jag köpte den i januari.

Permalänk
Medlem

Kör hårt med min Huawei P20 Pro fortfarande, men när väl jag byter så har nog modellen jag byter till ca 1-1.5 år på nacken.. Man får så mycket mer för pengarna

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Köper bara modeller ur mellanskiktet och då är priset och vad man får för pengarna som styr. Senast köpte jag 1 månad efter lansering.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag brukar välja toppmodellen och sedan ha den kvar år efter år tills den inte går använda längre.

Permalänk
Medlem

Köpte Sony Xperia V1 under Black Friday och det var den värd, för jag sparade en väldans massa.

Så den var väl då ett halvår gammal.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Köper telefonen ny så jag får så många år av uppdateringar som möjligt ur den. Är inne på år fem på min iPhone 11-serie och väger mellan att fixa batteriet (69% hälsa) eller köpa en ny i september. Det tråkiga med det andra alternativet är att kronan är så dålig just nu, så produkter som prissätts i dollar blir löjligt dyra.

Permalänk

Jag ser det som en irrelevant fråga. Jag köper många produkter som lanserades för länge sedan, t.ex en Fiskars Classic sax.

Men vid valet så kollar jag på pris och egenskaper. Och när utvecklingen på mobiltelefoner har gått så i rusande fart att nästa varje årsmodell har en bättre bluetooth modul än den förra, så drar jag mig lite för att köpa en extrem flaggskepsmodell många år efter.
Detsamma gäller processorn, utvecklingen går fortfarande emot att de märkbart blir mer strömsparande.

Så med det sagt köper jag endast åretsmodeller, men det kan förändras snabbt om utvecklingen stagnerar mer.

Permalänk
Medlem

Byter till ny iPhone varje år på releasedagen.

Säljer alltid gamla telefonen till Swappie eller bekant.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Valde mellanklass telefon som vanligt här Motorola G23 som var ca ett halvår gammal Juni 2023.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vartannat år byter jag oftast telefon

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

byter när batteritiden börjar bli för dålig eller något inte längre stöds på androidversionen jag använder vilket brukar bli nånstans runt varje 5-7år.

körde min p20 lite fram till i höstas utan problem men typ 6h batteritid började va lite irriterande så köpte en ulefone för 3500:- med android 13 så den lär väl hålla sig vid liv iaf en 5 år minst eller nått frammåt.

tror modellen va typ ett par månader gammal när jag köpte den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Är det när den är nysläppt till ett dyrt pris eller väntar ni ett tag tills priset är mera rimligt? Själv brukar jag köpa en topp modell efter 1 år då den då oftast har sjunkit tillräckligt i pris.

Ungefär samma här, brukar hänga ett år innan jag slår till.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super