AMD avtäcker Ryzen 9000 för stationära datorer – släpps i juli

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Lutar starkt åt att uppgradera min trötta Intel 7700k till en Ryzen 9 9900X.

Med AM5 så blir det enkelt att bara byta CPU igen om 4-5 år utan att behöva nytt moderkort.

Dock vill jag gärna se hur den presterar jämfört mot 7800X3D innan jag slår till. Det ryktas ju att det inte kommer någon 3D-variant denna gång.

Jag var sugen på att uppgradera från en I8700 till en 7800X3D också men nu får man nog vänta lite

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Störigt att ha uppgraderingssug precis just nu. Nåt halvår till en ev. snabbare 9800X3D känns för länge för att vänta, och för kort tid för att sen inte känna att man borde ha väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så bara goda nyheter! Givet att man här fått upp prestanda 16 % på två år (det förutsätter att lägre basfrekvens inte betyder lägre faktiskt frekvens, vilket jag inte tror) medan Arm ökade ST-prestanda 36 % på ett år (enligt GB6) så känns framtiden för att ARM64 ska lyckas på Windows allt sannolikare

Lite tråkigt att vi går in i "uppgraderingssäsongen" med känslan att x64 är en dead end, dagens presentation hade varit roligare annars. :-/

Nu är väl iofs ingen ARM-produkt (som kan köpas av gemene person) faktiskt snabbare än AMD's nya i ren råprestanda, men det känns ju troligt att det kommer komma förr eller senare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker du om att GB6 kommer ge ARM modeller högre poäng nu när Geekbench infört stöd för SME-instruktioner med GB6.3? Det blir ju inte rättvist mot arkitekturer som inte stöder SME eller?

Well, i så fall var det redan "inte rättvist" för de CPUer som har AVX-512. Detta är skillnaden i det specifika deltest där SME ger M4 ~100 % övertag mot M3 (som saknar SME) om vi jämför 5950X (som saknar AVX-512) och 7950X (som har AVX-512) (totalt sett är ST 37 % högre hos 7950X över 5950X, så detta är rejält avvikande)

Ser inte varför det skulle vara någon orättvisa här, och om en sådan finns är den i så fall att CPUer med AVX-512 "fuskar" på samma sätt som CPUer med SME fuskar (och än mer Intels Xeon med AMX som ger ännu lite till boost i detta test)...

Det fina med GB6 är att man använder geometriskt medelvärde, så att ett enskilt deltest drar iväg så rejält spelar mycket liten roll för totalpoängen.

Skrivet av Dinkefing:

Och vad menar du med basfreksvens mot faktiskt frekvens vad är skillnaderna?

Det vi historiskt sett från AMD och framförallt Intel är att lägre basfrekvens vid samma TDP, trots samma peak-frekvens har varit att effekten vid peak-frekvens har ökat (och peak-effekt har i praktiken länge varit >TDP på x86, 7950X ligger på ~230-240 W enligt t.ex. TPU).

Skrivet av Dinkefing:

Kan AMD och Intel bryta kompabiliteten som x86 erhåller och göra något radikalt med kislet för att komma ikapp eller är det kört?

Beror på vad man menar med "bryta kompabiliteten". Hela poängen med kommande APX (som AMD likt AVX-512 också lär implementera) är att försöka täta det enorma gap som uppstått i perf/MHz mellan x86_64 och ARM64.

APX är ett försök att så långt som möjligt inom ramen för x86_64 kopiera av alla de finesser som visat sig vara väldigt bra idéer i ARM64.

Det är bakåtkompatibelt i den bemärkelsen: de CPUer som kommer få APX kan fortfarande köra dagens x86 kod. Men dagens CPU-modeller kan inte köra kod som är kompilerad för APX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är väldigt mycket dyrare att göra 10-kärniga processorer med den design AMD har valt. De har 8 kärnor i varje komplex, och numer ett komplex per die. AMDs design gör att de behöver ha 2, 4 eller 8 kärnor per komplex, och de olika komplexen behöver vara lika stora (Intels gamla lösning med en ring var mer flexibel på det sättet, men de hade också prestanda-problem när de kom till 10 kärnor. De hade behövt Xeon-designen med en dubblering, men det var väl för dyrt). Om AMD väljer att gå tillbaka till komplex med 4 kärnor, går det således inte alls att lösa 10 kärnor totalt. Med 8 kärnor per komplex, som idag, är den enda möjligheten att göra två komplex med 8 kärnor i varje och sedan stänga av 3 kärnor i varje komplex. Detta är MYCKET kisel som inte kan användas, och väldigt dyrt för AMD.

Således: 10 kärnor lär inte hända överhuvudtaget, och om AMD skall öka mängden kärnor i mellanklassen (över 8) bygger det på att de bygger om sin design rätt kraftigt.

Ja alltså anledningarna till att det är så är säkert många och goda antagligen en komplex fråga.
Men det är inget jag som kund bryr mig om. Jag vill mest att deras 2500-3000kr modeller (ur senaste gen) ska få 8 kärnor.

Citat:

Eftersom det knappast finns ett behov av mer än 8 kärnor där, så är det inte speciellt troligt.

Behov av mer prestanda för pengarna finns väl alltid? Sen kan jag förstå att AMD vill hålla tillbaka antalet kärnor i de billigare modellerna för att locka till köp av dyrare modeller. man får hoppas de blir pressade av Intel och kanske någon ARM variant så de ger med sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Well, i så fall var det redan "inte rättvist" för de CPUer som har AVX-512. Detta är skillnaden i det specifika deltest där SME ger M4 ~100 % övertag mot M3 (som saknar SME) om vi jämför 5950X (som saknar AVX-512) och 7950X (som har AVX-512) (totalt sett är ST 37 % högre hos 7950X över 5950X, så detta är rejält avvikande)

<Uppladdad bildlänk>

Ser inte varför det skulle vara någon orättvisa här, och om en sådan finns är den i så fall att CPUer med AVX-512 "fuskar" på samma sätt som CPUer med SME fuskar (och än mer Intels Xeon med AMX som ger ännu lite till boost i detta test)...

Det fina med GB6 är att man använder geometriskt medelvärde, så att ett enskilt deltest drar iväg så rejält spelar mycket liten roll för totalpoängen.

Det vi historiskt sett från AMD och framförallt Intel är att lägre basfrekvens vid samma TDP, trots samma peak-frekvens har varit att effekten vid peak-frekvens har ökat (och peak-effekt har i praktiken länge varit >TDP på x86, 7950X ligger på ~230-240 W enligt t.ex. TPU).

Beror på vad man menar med "bryta kompabiliteten". Hela poängen med kommande APX (som AMD likt AVX-512 också lär implementera) är att försöka täta det enorma gap som uppstått i perf/MHz mellan x86_64 och ARM64.

APX är ett försök att så långt som möjligt inom ramen för x86_64 kopiera av alla de finesser som visat sig vara väldigt bra idéer i ARM64.

Det är bakåtkompatibelt i den bemärkelsen: de CPUer som kommer få APX kan fortfarande köra dagens x86 kod. Men dagens CPU-modeller kan inte köra kod som är kompilerad för APX.

OKej då är det mer förståeligt! Vad är den riktiga ökningen mellan 5950X och 7950X? Då kan väl inte använda Geekbench för det använder AVX. Då är väl Cinebench bättre då där det istället visar strax under 30% ökning mot 5950X?

Med bakåtkompabiliteten menar jag att varken AMD eller Intel kan göra den lika bred som Apples m-modeller utan att man bryter mot x86 arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Har det sagts nånting alls om X3D-modeller? Inväntar de Intels nästa gen eller till CES 2025?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

AMD kommer dock inte släppa något toppkort i Radeon 8XXX-serien, men det är du kanske redan medveten om. Men bara för att det inte kommer något 8900 XTX så betyder det ju inte att t.ex. ett 8700/8800 XT blir ett dåligt kort. Det blir antagligen en relativt prisvärd generation, om man får spekulera.

Nej, jag vet det men de har skrivit om kraftigt förbättrad ray tracing i nästa generations kort. Så just den delen på korten kanske är betydligt bättre än toppkorten i 7xxx-serien? Just nu spelar jag inget spel som stödjer Ray tracing men vid tidpunkten för när de korten släpps gör jag troligen det.

Permalänk

Jag äääälskar 65 watt processorer. det räcker gott o väl för mej. nu har jag 3700x 65watt och kanske det kommer bli 9700x... meeen jag använder inte så många trådar så det skulle räcka med en 9600x... priset går ju ner då... annars uppgraderingspaket (mk-cpu-ram) för ca 7000 kr... verkar va lagom nivå...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Jösses. En annan har ju precis uppgraderat till 5700x och tycker det går undan som tusan. Vad är return for $ egentligen mellan 5xxx serien och 9xxx serien för en "normalanvändare"??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja alltså anledningarna till att det är så är säkert många och goda antagligen en komplex fråga.
Men det är inget jag som kund bryr mig om. Jag vill mest att deras 2500-3000kr modeller (ur senaste gen) ska få 8 kärnor.

Fair enough, men det du i så fall vill ha är en prissänkning på den medelklassaren. Det kan man ju tycka - datorprylar är dyra - men jag tror att 8 kärnor är rätt så bra för de flesta. Ganska få skulle betala mer för 10 kärnor (eller 12, vilket känns lite närmare).

Citat:

Behov av mer prestanda för pengarna finns väl alltid? Sen kan jag förstå att AMD vill hålla tillbaka antalet kärnor i de billigare modellerna för att locka till köp av dyrare modeller. man får hoppas de blir pressade av Intel och kanske någon ARM variant så de ger med sig.

Behov av mer prestanda finns det väl alltid, men inte just fler kärnor. Det är svårt att hitta uppgifter att fylla mer än 16 trådar samtidigt.

Om du nu verkligen vill ha fler trådar, så skulle jag föreslå att du tittar på den andra AMD-nyheten på förstasidan just nu:

https://www.sweclockers.com/nyhet/38941-amd-slapper-ai-proces...

De bärbara kommer nu i varianter med 12 och 10 kärnor. Varför det då, efter mitt långa utlägg? Svaret står inte i artikeln, men det finns på andra ställen om man letar - det är bara 4 stycken Zen 5-kärnor, och övriga 8 är Zen 5c, de krympta kärnorna. I den ena varianten har man stängt av 2 st 5c-kärnor. I den designen har man uppenbarligen mindre kluster och de verkar inte behöva vara balanserade heller. Eftersom både Apple och Intel har gått i den riktningen tror jag att Zen 5 kan bli den sista plattformen där alla kärnorna är "stora". Antagligen lättare att köra 4 stora plus 8 små och sedan stänga av kärnor för att få till rätt marknad. Billigare, men inte blir det bättre. Fullständigt övertygad om att ha 8 stora kärnor i ett kluster är bättre för krävande användare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera från min gamla Ryzen 7 7700X under hösten nu då. Får avvakta och se vad det blir för pris/prestanda för nya GPU med. Tänkte köpa ny CPU + GPU i höst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

OKej då är det mer förståeligt! Vad är den riktiga ökningen mellan 5950X och 7950X? Då kan väl inte använda Geekbench för det använder AVX. Då är väl Cinebench bättre då där det istället visar strax under 30% ökning mot 5950X?

Med bakåtkompabiliteten menar jag att varken AMD eller Intel kan göra den lika bred som Apples m-modeller utan att man bryter mot x86 arkitekturen.

Fast det är grejen med GB6: ja, det finns ett par deltester som använder AVX-512 (och av dem verkar "object detection" vara den som påverkas mest i positiv riktning). På det stora hela påverkar ändå inte det supermycket, ST-poängen för 7950X är i fallet jag visade ~37 % högre än 5950X, vilket är helt i nivå med CB om det nu handlade om 30 % ökning.

Sen undrar jag om det verkligen är så att CB2024 inte använder AVX-512. Blender gör då det i och med att man använder sig av Intels Embree som i sin tur använder sig av Intels SPMD kompilator.

Innan Intel fick till SPMD-kompilatorn var det rätt få saker som använde senaste varianten av AVX då man rätt mycket fick knacka assembler/intrinsics (så blev x86 specifik + specifikt till en viss AVX variant). SPMD är rätt mycket "CUDA för x86_64/ARM64", man skriver en form av C++ som sedan effektivt kan kompileras till olika varianter av SIMD-instruktioner på x86_64 och ARM64.

Så hur man än vrider och vänder på det är GB6 en långt bättre benchmark jämfört med CB (framförallt innan CB2024, alla tidigare version har så litet "working-set" att de i praktiken helt körs ur L1$/L2$).

Sen finns det de som gjort observationen att benchmarks nästan alltid kan "game:as". Server-benchark:en SPEC är ju känd för att egentligen alla CPU tillverkare har någon gång gjort specifika optimeringar just för den. Ett noterbart undantag är att ingen så här långt har lyckas gjort en specifik optimering för kompilatortestet i SPEC, de förändringar som bättrat på poängen där har också gjort andra saker klart bättre.

Så om man är skeptiskt mot GB6, kolla i så fall bara på kompilator-deltestet, det kommer inte bli magiskt snabbare bara för man stoppar in lite AVX-512, SME eller AES instruktioner

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Får hoppas det även kommer 3d versioner av dessa. Men det lär väll dröja något halvår tills de mjölkat dessa.
Kanske blir en julklapp till mig själv i år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får hoppas det även kommer 3d versioner av dessa. Men det lär väll dröja något halvår tills de mjölkat dessa.
Kanske blir en julklapp till mig själv i år.

Har väldigt svårt att tro att man skulle hoppa över X3D-modellerna, med tanke på hur poppis de är. Men som du säger, de brukar ju släpa efter några månader dessvärre.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Så i dataspel är dessa processorer typ 10-12% bättre mot sina föregångarna. Men i syntetiska tester är den ty 35% * bättre mot sina föregångarna...

Så det faktiska är 10% bättre och den virtuella är HELA 35%* bättre.

Har de bankat in någon fuskkod igen så syntetiska tester skulle spotta ut ett bättre resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Har väldigt svårt att tro att man skulle hoppa över X3D-modellerna, med tanke på hur poppis de är. Men som du säger, de brukar ju släpa efter några månader dessvärre.

Var nog mest ryktet jag tänkte på som sa att amd skippar 3d varianterna denna gång men det är bara just det, ett rykte.
Som du säger så borde dom inte lägga ned dessa, om inte annat för att ha speltronen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Så i dataspel är dessa processorer typ 10-12% bättre mot sina föregångarna. Men i syntetiska tester är den ty 35% * bättre mot sina föregångarna...

Så det faktiska är 10% bättre och den virtuella är HELA 35%* bättre.

Har de bankat in någon fuskkod igen så syntetiska tester skulle spotta ut ett bättre resultat?

En hel del syntetiska tester isolerar arbetslasterna. Så om en specifik del av den nyare generationen har en förbättring som är kraftig så kan vissa tester visa en onormalt hög förbättring. AMD har hävdat en generell IPC-förbättring på 16% i genomsnitt.

Vissa spel kommer nog visa en större förbättring än 16%. I en av slidesen så var Horizon +20% exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

7700 har redan samma 65W TDP, så inget nytt där direkt. Sen har Intel också samma låga TDP redan om du går ner i motsvarande segment, 14400 t.ex. på 65W TDP (även i riktiga tester) och med motsvarande prestanda som 7700.

Nu jämför du en X model med en icke-X model.
7700x har dock 105W TDP, vilket är högre än 9700X har.

Permalänk
Medlem

Nu när det landat lite. 16% förbättring över två år, det är inte något att hurra för, undra om priset är detsamma? Tänk om Nvidia hade visat upp sådana här siffror på sina grafikkort. Många här hade ju gått i taket. X86-gänget får skärpa sig eller flytta på sig.

Vi får se om Intel kan dra något ur baken när det är deras tur.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fair enough, men det du i så fall vill ha är en prissänkning på den medelklassaren. Det kan man ju tycka - datorprylar är dyra - men jag tror att 8 kärnor är rätt så bra för de flesta. Ganska få skulle betala mer för 10 kärnor (eller 12, vilket känns lite närmare).

Behov av mer prestanda finns det väl alltid, men inte just fler kärnor. Det är svårt att hitta uppgifter att fylla mer än 16 trådar samtidigt.

Om du nu verkligen vill ha fler trådar, så skulle jag föreslå att du tittar på den andra AMD-nyheten på förstasidan just nu:

https://www.sweclockers.com/nyhet/38941-amd-slapper-ai-proces...

De bärbara kommer nu i varianter med 12 och 10 kärnor. Varför det då, efter mitt långa utlägg? Svaret står inte i artikeln, men det finns på andra ställen om man letar - det är bara 4 stycken Zen 5-kärnor, och övriga 8 är Zen 5c, de krympta kärnorna. I den ena varianten har man stängt av 2 st 5c-kärnor. I den designen har man uppenbarligen mindre kluster och de verkar inte behöva vara balanserade heller. Eftersom både Apple och Intel har gått i den riktningen tror jag att Zen 5 kan bli den sista plattformen där alla kärnorna är "stora". Antagligen lättare att köra 4 stora plus 8 små och sedan stänga av kärnor för att få till rätt marknad. Billigare, men inte blir det bättre. Fullständigt övertygad om att ha 8 stora kärnor i ett kluster är bättre för krävande användare.

Som sagt jag vill att de billigare ryzen modellerna får fler kärnor. Inte nödvändigtvis att Ryzen 7 ska få 10 eller fler skrev det mest för att de troligtvis inte kan öka ryzen 5 till 8 utan att också öka antalet på ryzen 7 (eventuellt hålla x3d exklusivt för ryzen 7 och upp i så fall? ). Behovet med kärnor är större på Ryzen 5 och 3. Jag betalar hellre Ryzen 3 nivåer för CPU när jag bygger en speldator men känner att jag i alla fall vill ha 6 kärnor då. Nu har de ju inte släppt någon ryzen 3 eller athlon till AM5 än men det antar jag kommer när AM4 försvinner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Värt och uppgradera ifrån en 5600G till 9600x eller skall man uppgradera GPUn? Sitter på en trogen RTX3060 ifrån 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baggz143:

Värt och uppgradera ifrån en 5600G till 9600x eller skall man uppgradera GPUn? Sitter på en trogen RTX3060 ifrån 2021

I de allra flesta spelen lär du vinna klart mer på att byta GPU. (Typ alla som är grafiskt krävande.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Om du lirar I 1080p kan en cpu vara värd det men beror på spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I de allra flesta spelen lär du vinna klart mer på att byta GPU. (Typ alla som är grafiskt krävande.)

Kör grafikst krävande spel. Speciellt Cyberpunk, RDR2 och så. )

Skrivet av Swedishchef_90:

Om du lirar I 1080p kan en cpu vara värd det men beror på spel

Körde på 1080 men uppgraderat till 1440 nu och känner av fps nu då jag måste pilla på VÄLDIGT många inställningar och ibland dra ner på upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som sagt jag vill att de billigare ryzen modellerna får fler kärnor. Inte nödvändigtvis att Ryzen 7 ska få 10 eller fler skrev det mest för att de troligtvis inte kan öka ryzen 5 till 8 utan att också öka antalet på ryzen 7 (eventuellt hålla x3d exklusivt för ryzen 7 och upp i så fall? ). Behovet med kärnor är större på Ryzen 5 och 3. Jag betalar hellre Ryzen 3 nivåer för CPU när jag bygger en speldator men känner att jag i alla fall vill ha 6 kärnor då. Nu har de ju inte släppt någon ryzen 3 eller athlon till AM5 än men det antar jag kommer när AM4 försvinner.

Det finns en Ryzen 3 till AM5 - den fyrkärniga 8300G, baserad på mobilchippet. Hittar den för strax under 3000 på prisjakt. Dock har dessa modeller varit extremt nerklippta förr, så det är säkert ingen bra affär. 8400F, den sexkärniga utan GPU, är faktiskt billigare - 2200 hos flera kända återförsäljare. Vill du absolut ha AM5 och sex kärnor för så lite som möjligt så är det nog den det blir.

Dock är AM4 en bättre affär i dagsläget, just eftersom AM5 är så dyr som plattform betraktat. Orkar inte jämföra priser på ett helt paket med minne, moderkort och CPU, men 5700X3D kostar 2700 med 8 kärnor och 3D-cache. Ett B550 och lite prisvärt minne på det så har du en alldeles utmärkt spelplattform.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu när det landat lite. 16% förbättring över två år, det är inte något att hurra för, undra om priset är detsamma? Tänk om Nvidia hade visat upp sådana här siffror på sina grafikkort. Många här hade ju gått i taket. X86-gänget får skärpa sig eller flytta på sig.

Vi får se om Intel kan dra något ur baken när det är deras tur.

Tittar på hur mycket 4060 gav över 3060...

(Sorry, kunde inte låta bli)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

En hel del syntetiska tester isolerar arbetslasterna. Så om en specifik del av den nyare generationen har en förbättring som är kraftig så kan vissa tester visa en onormalt hög förbättring. AMD har hävdat en generell IPC-förbättring på 16% i genomsnitt.

Vissa spel kommer nog visa en större förbättring än 16%. I en av slidesen så var Horizon +20% exempelvis.

Fast det känns ändå "host" vilseledande "host"

Permalänk
Medlem

Av artikeln så är detta jag gillar mest.

"AM5 kommer att leva kvar åtminstone år 2025 ut, men nu ändras detta istället till att sockeln kommer stödjas hela vägen till år 2027."

Såpass bra dem har lyckats med AM4 så kommer knappast AM5 vara sämre!
Mycket intressant vad Intels planer är, byta moderkort vartannat år är ju inte hållbart.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Största nyheten är för mej att AM5 stödet har ökat från 2025 till 2027 och längre. Väldigt trevligt för alla som köpt de dyrare X670E brädorna.

@employed

Dyra vet jag inte, köpte min Asus tuf x670e-plus för under 3k hos inet 🙂

Väldigt trevlig bräda som tar ddr5 8000MHz minnen, dock kör jag 7200MHz cl34, vart en fin boost mot mina 6000MHz cl30