Byta ut 2*1440p-skärmar till en 4K?

Permalänk

Byta ut 2*1440p-skärmar till en 4K?

Hej!

Sitter i dags läget med två Asus skärmar, en för grafisk design tillsammans med en Mac och en för spel kopplad till PC. Båda är 27" @2560x1440p men skulle vilja ha 4K när jag sysslar med grafisk design men inte när jag spelar.

Så jag undrar om man skulle skaffa sig en ny skärm för båda syftena som är 4K (gärna välvd) men som man kan skala av/ner till min nuvarande upplösning för just spelandet? Är isåfall OLED något att titta på? Eller ska man skaffa en ny 27" med 4K för bara min Mac?

Har i för sig en OLED TV ovanför mitt skrivbord men blir lite för stor bild på så nära håll och obekvämt för nacken att titta upp.

MvH.
Daniel

Rubrik något justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Varför inte 4K när du spelar? För att det är för tungdrivet?

Jag hade köpt en 4K skärm och använt DLSS eller FSR och renderat speletn en lägre upplösning.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Varför inte 4K när du spelar? För att det är för tungdrivet?

Jag hade köpt en 4K skärm och använt DLSS eller FSR och renderat speletn en lägre upplösning.

Ja, mest därför. Har iför sig ett 4070Ti Super men vill få ut så mycket FPS som möjligt i BF 2042.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Ja, mest därför. Har iför sig ett 4070Ti Super men vill få ut så mycket FPS som möjligt i BF 2042.

Jag gissar att BF 2024 inte har stöd för uppskalning. Det går ju att köra en lägre upplösning på skärmen med. Är väl dock inte helt optimalt.

Annars finns denna: https://www.sweclockers.com/nyhet/38344-lgs-32-tums-oled-skar...

4K@240Hz eller 1080p@480Hz. Sen är ju frågan om man vill ha en Oled om man arbetar med statiska element.

Permalänk
Medlem

Funderar på samma men av annan anledning.

Om du vill ha välvd så är det väll Dell aw3225qf som gäller.

Får en på Torsdag så får se hur det går med 1440p.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Daniel B 073:

Vill du optimera FPS är det en fördel med 4K-skärm eftersom du kan rendera i 1080p för att optimera FPS. Försöker du samma på en legacy-upplösning som 1440p blir det rätt illa eftersom det inte skalar bra. Där 1080p på 4K skalar idealiskt.

Sedan kör du 4K-skärm som du önskar för arbetet. Win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

I BF2042 kan du köra spelet i 4k med tex 75% resolution.
Dvs UI är 4k men grafiken på gameplay är 1440p.

Permalänk

Är främst dessa jag just nu kikar på: https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/13290192,13440445,13...

Lite svårt att bestämma mig XD

Edit: Även kollat på ASUS ROG Swift OLED PG34WCDM samt LG 34GS95QE-B. Dock lite lägre upplösning än ovanstående.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Vill du optimera FPS är det en fördel med 4K-skärm eftersom du kan rendera i 1080p för att optimera FPS. Försöker du samma på en legacy-upplösning som 1440p blir det rätt illa eftersom det inte skalar bra. Där 1080p på 4K skalar idealiskt.

Sedan kör du 4K-skärm som du önskar för arbetet. Win-win.

1080p på en 27" (4K eller inte) blir ju dock klart sämre än 1440p på en 27".

Har "alla" dagens 4K-skärmar integer scaling? Jag är ganska säker på att det (av något skäl) var ovanligt när de började komma ut, så 1080p blev klart suddigare på en sådan skärm än på en "äkta" 1080p-skärm av samma storlek.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

1080p på en 27" (4K eller inte) blir ju dock klart sämre än 1440p på en 27".

Elementary my dear Watson. Vill man ha sin FPS hög måste din grafik bli mög.

Skrivet av Thomas:

Har "alla" dagens 4K-skärmar integer scaling? Jag är ganska säker på att det (av något skäl) var ovanligt när de började komma ut, så 1080p blev klart suddigare på en sådan skärm än på en "äkta" 1080p-skärm av samma storlek.

Skärmarnas egna skalning är fortfarande vad det är, någon slags halvmesyr i olika varianter. Jag skulle säga att i majoriteten fall idag sker skalningen någonstans i mjukvaran, spelen direkt eller via GPU, eftersom det öppnar för så mycket mer anpassning. Att köra en 1920x1080-signal till 4K-skärmen var kanske en lösning man använder förr i tiden. När jag tänker efter var det flera år sedan jag själv löste det så. Tar en 20-30 minuter varje gång jag börjar ett nytt spel och ser vad som kan uppnås och balanseras.

Permalänk
Medlem

Vill du spela i 1440p behåll din gamla skärm. Det är en utmaning att gå ifrån 1440p till 4K du får lägga en del tid på att hitta den optimala skalningen i varje program.

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Funderar på samma men av annan anledning.

Om du vill ha välvd så är det väll Dell aw3225qf som gäller.

Får en på Torsdag så får se hur det går med 1440p.

Är du nöjd med skärmen?