Helt ny dator, tycker processor går varm?

Permalänk

Helt ny dator, tycker processor går varm?

Tjena, helt ny dator men känns som processorn hade mått aningen bättre om den kommit ner litegrann iallafall.
Borde fungera bättre med kylaren eller är en vattenkylare enda alternativet?
Kan absolut vara någon inställning på fläktar men känns som den är höggljudd redan som det är.

Spec enligt följande:
Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 Svart
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gami

idle temp: 53grader
slösurf + discord: 58-64grader
PUBG + discord + medal:78-88 grader

Permalänk
Medlem

Kolla igenom denna tråden.
Si hittar säkert någon lösning där
Börja med uppdatera bios först och främst, om du inte gjort det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tycker idle borde ligga på 40C låter inte helt åt skogen annars. Ryzen går rätt varma

Har du tagit bort plastfilmen från processorkylaren?
Kör du optimal energischema i Windows?
Kör du normal fläktkurva och ingen silent tjofräs?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker idle borde ligga på 40C låter inte helt åt skogen annars. Ryzen går rätt varma

Har du tagit bort plastfilmen från processorkylaren?
Kör du optimal energischema i Windows?
Kör du normal fläktkurva och ingen silent tjofräs?

Plastfilmen togs bort vid montage, har även tagit bort och kikat så pasta osv såg bra ut, rengjort samt applicerat igen så de borde va ok.
Kollat energischemat samt att jag har sen igår skruvat upp cpu fläkten aningen i BIOS så den närmade sig turbo läget snarare än standard.

Kan det vara att grafikkortet producerar så pass mkt värme att det blir lite för varmt i burken? Blåser ju värmen rakt upp på cpukylaren?

Permalänk
Medlem

Jag tycker 88 grader under spel låter högt, maxtemperaturen för processorn är 89 grader. Den där kylaren är väl lite bättre än NH-U14S? Den låg på 67 grader med PBO Max i testet som TechPowerUp gjorde.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/25.htm...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag tycker 88 grader under spel låter högt, maxtemperaturen för processorn är 89 grader. Den där kylaren är väl lite bättre än NH-U14S? Den låg på 67 grader med PBO Max i testet som TechPowerUp gjorde.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/25.htm...

Håller helt med, har fått ner tempen en aning i idle och lågintensivt användande genom att öka på fläktkurvan litegrann som skrivet ovan.

Men spel PUBG igång är den ändån stundtals uppe och vänder på 88 grader tyvärr, gjorde även ett stresstest och då låg den på konstant 88-89 grader.

Klart att rummet är aningen varmare än vanligt då det är mitt i sommaren men känns ändån lite varmt. Kanske inget att bry sig om vad vet jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathiasffs:

Håller helt med, har fått ner tempen en aning i idle och lågintensivt användande genom att öka på fläktkurvan litegrann som skrivet ovan.

Men spel PUBG igång är den ändån stundtals uppe och vänder på 88 grader tyvärr, gjorde även ett stresstest och då låg den på konstant 88-89 grader.

Klart att rummet är aningen varmare än vanligt då det är mitt i sommaren men känns ändån lite varmt. Kanske inget att bry sig om vad vet jag...

ASUS har haft en del skoj för sig på sina moderkort för Intel där dom ökar volten mer än nödvändigt för att kräma ut så mycket prestanda som möjligt - tyvärr med nackdelen att CPU:er börjar fallera med tiden. (Obs, inte endast ASUS men dom är dom mest prominenta)
Du kommer behöva "överklocka" genom att sänka volten i bios för att komma till rätta med ditt värmeproblem. Tyvärr slutar min kunskap här hur du bäst går tillväga men det finns bra guider på bl.a. youtube som kan hjälpa dig
Värt att notera att du inte kommer förlora någon prestanda på detta, tvärtom kan du ha turen att få både lägre temp och lite extra skjuts i prestandan.

Fel av mig, blandade ihop det lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

ASUS har haft en del skoj för sig på sina moderkort för Intel där dom ökar volten mer än nödvändigt för att kräma ut så mycket prestanda som möjligt - tyvärr med nackdelen att CPU:er börjar fallera med tiden. (Obs, inte endast ASUS men dom är dom mest prominenta)
Du kommer behöva "överklocka" genom att sänka volten i bios för att komma till rätta med ditt värmeproblem. Tyvärr slutar min kunskap här hur du bäst går tillväga men det finns bra guider på bl.a. youtube som kan hjälpa dig
Värt att notera att du inte kommer förlora någon prestanda på detta, tvärtom kan du ha turen att få både lägre temp och lite extra skjuts i prestandan.

Nu hade han en AMD och inte en Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Nu hade han en AMD och inte en Intel.

Helt rätt, det är jag som blandar ihop B650 och B660 samt att inte läsa alla specs >_>.

Permalänk
Medlem

Känns som det finns två spår här:
Antingen hårdvara att monteringen blivit dålig av nån anledning...
Eller att ASUS BIOS ställer till det och du har dragit igång massa överklockning/överspänning utan att insett det.
Vill minnas att på mitt ASUS B550 moderkort så räckte det att välja DOCP profilen för minnet för att moderkortet skulle börja dra igång värsta överklockningsprofilen. Kanske är samma på B650?

Korta svaret är väl att först gå in i BIOS och försöka få ner allt i "default" men ändå få till vettiga minnesinställningar, och se var du hamnar då...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har du chipset drivers?

Testa kör Power Saver i Power Options i Windows också. Det tog ner mina grader från höga 80 till 80, SAMT att den boostar ungefär ~400MHz högre på samma gång.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Otillräcklig eller dåligt applicerad kylpasta kan leda till dålig värmeöverföring mellan processorn och kylaren.

Kylaren kan vara felmonterad eller inte sitta ordentligt på processorn. Kontrollera att kylaren är korrekt monterad och sitter tätt mot processorn.

Dåligt luftflöde i chassit kan göra att varm luft inte förs bort effektivt. Se till att fläktarna är korrekt placerade och fungerar som de ska.

Fläktarna kanske inte roterar tillräckligt snabbt. Justera fläkthastigheterna i BIOS eller genom programvara som följer med moderkortet för att öka fläktarnas hastighet under hög belastning.

Om processorn är överklockad kan detta leda till högre temperaturer, kontrollera och återställ eventuella överklockningsinställningar till standardvärden.

En hög rumstemperatur kan bidra till högre datorvärme. Lösning: Försök att sänka rumstemperaturen eller flytta datorn till en svalare plats.

Permalänk
Medlem

Hur blir tempen om du har datorn igång helt utan sidopaneler?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Provat att undervolta aningen genom en guide jag hittade på nätet. Kört lite tester och verkar ligga 5-10 grader kallare så då känns det inte riktigt så illa längre. Tack för engagemanget alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathiasffs:

Provat att undervolta aningen genom en guide jag hittade på nätet. Kört lite tester och verkar ligga 5-10 grader kallare så då känns det inte riktigt så illa längre. Tack för engagemanget alla

Köper man ny processor ska man inte acceptera att inte processorn fungerar som den ska. Så lämna tillbaka den!!