Permalänk
Medlem

Värt att byta elcentral?

Ska få en elbilsladdare installerad i min villa, en Tesla original. Elcentralen är ett gammalt porslinsskåp från 80-talet. Har även ett mindre automatsäkringsskåp som är till värmepumpen. Huvudsäkringen i villan är 20A.

Elektrikern rekommenderar ett byte av elcentralen till en modern variant och det kostar 10500kr med "grön teknik" avdraget. Den andra lösningen är att koppla in en "kapsling" med 4 säkringar enbart för laddaren då. Det kostar 2000kr.

Elektrikern propsar på bytet ganska rejält och får det att låta som att det är ett självklart val. Framtidssäkert osv.

Nån som har åsikter kring detta hur jag ska tänka?

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk

Ta in en offert på att få centralen bytt från en annan elektriker men annars känns det som att det kan vara aktuellt.
Nu är jag osäker på exakt hur standarden var på 80-talet men oftast medför ett centralbyte en del extrajobb beroende på hur seriös elektrikern är. Det kan vara allt från att dra fram skyddsjord så att man slipper ojordade uttag till att balansera faser så att man slipper obalans.

Permalänk
Medlem

Rätt många sätter sin elbils laddare parallelt med hus ifrån huvudsäkringarna
Så svaret är: Nej laddaren kräver inte det.
Behöver du byta för du bryr dig om din familjs säkerhet… ja upp till dig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem

Om bytet även betyder att du installerar jordfelsbrytare så är det nog inte så dumt, en separat jordfelsbrytarinstallation kostar några tusingar och det är en riktigt bra säkerhetsfunktion, om elen är från 80 talet har du väl inte en för kraven kom 95.
Man behöver inte dra fram skyddsjord i rummen för att en jordfelsbrytare ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast vänta nu, du får ju nyttja grönt avdrag på installation av solceller, batterier till egen produktion samt installation av_ laddningspunkt_ för elfordon.

Finns ju inte på kartan att skatteverket godkänner att du bygger om hela husets elcentral under de avdraget. Så kolla noga upp det!

Rent allmänt så finns det väl ingen poäng att bara bygga om skåpet för sakens skull. Eller ja, det beror ju på... Trådar du om hela huset och drar om/gör om i den skalan så byter man ju central. Åt andra hållet så hade jag sagt att byter du hela centralen så trådar du om allt och bytet alla uttag osv. Men nu säger fu ju 80-tals hus så då känns det lite tidigt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast vänta nu, du får ju nyttja grönt avdrag på installation av solceller, batterier till egen produktion samt installation av_ laddningspunkt_ för elfordon.

Finns ju inte på kartan att skatteverket godkänner att du bygger om hela husets elcentral under de avdraget. Så kolla noga upp det!

Laddaren och installation är beställd via Evify och där drogs avdraget direkt på priset. Det är Inovela som kommer utföra själva installationen och det är dem som har uppgivit priset 10500kr inkl material och arbete för byte av elcentralen. Enligt dom går det under GT avdraget.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Laddaren och installation är beställd via Evify och där drogs avdraget direkt på priset. Det är Inovela som kommer utföra själva installationen och det är dem som har uppgivit priset 10500kr inkl material och arbete för byte av elcentralen. Enligt dom går det under GT avdraget.

Installatören skickar ju in uppgifterna men om skatteverket inte godkänner avdraget blir du betalningsskylldig.

Men de kan ju vara så att avdraget är gjort för just laddpunkten och resten av centralen betalar du fullpris för. Men som sagt kolla upp det noga!

Installation av laddningspunkt 3000:- -50%- 1500:-
Installation av ny elcentral 9000 -/- 9000:-
Totalt 10500:-

Installation av laddningspunkt - 6500:-
Installation av ny elcentral 14500:-
Summa 21000:-
Rabatt 50%

Det är inte samma sak så att säga. Påhittade siffror så klart.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent...

Jag hade en 80 tals kåk där jag vid en renovering hade el elektriker som "uppgraderade" till nya uttag och drog jord till samtliga. Installerade jordfelsbrytare och bytte ut i princip all el i huset. Rekommendationen från elektrikern var att göra det för att just kabeltypen jag hade var av sämre sort så passade på att även dra jord.

Frågade elektrikern precis det du frågar om, om det är värt att installera ett nytt fint elskåp med snabbsäkringar men han såg ingen mening med att göra det. så behöll det gamla. Visst är det smidigt med snabbsäkringar men dom håller ju inte för evigt heller.

Jag hade dock ingen laddare till elbil installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Installatören skickar ju in uppgifterna men om skatteverket inte godkänner avdraget blir du betalningsskylldig.

Men de kan ju vara så att avdraget är gjort för just laddpunkten och resten av centralen betalar du fullpris för. Men som sagt kolla upp det noga!

Installation av laddningspunkt 3000:- -50%- 1500:-
Installation av ny elcentral 9000 -/- 9000:-

Installation av laddningspunkt - 6500:-
Installation av ny elcentral 14500:-
Summa 21000:-
Rabatt 50%

Det är inte samma sak så att säga. Påhittade siffror så klart.

Frågade elektrikern och det var rotavdrag han menade. Så 10500 med rotavdrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick bytet bra med Inovela? Dom kommer och byter central hos mej imorgon samt installerar elbilsladdare.