Permalänk

Köpa nytt moderkrt

har nu ett ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 som bara strular. så jag funderar på att köpa nytt. Funderar på Gigabyte eller msi

det behöver inte vara ett värstingkort. alldrig innne i bios o petar. vill ha bra progamvara så det är enkelt o uppdatera bios osv.
Har kikat på ett Gigabyte Z790 UD

Har ni några bra förslag? det jag har i datorn nu är Intel Core i5-13400F, NVIDIA 1070 och ddr4 minnen

Permalänk
Medlem

Har du köpt kortet nytt har du 3år garanti.

Edit; Menar du att moderkortet är typ en vecka gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pensionär:

har nu ett ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 som bara strular. så jag funderar på att köpa nytt. Funderar på Gigabyte eller msi

det behöver inte vara ett värstingkort. alldrig innne i bios o petar. vill ha bra progamvara så det är enkelt o uppdatera bios osv.

Har ni några bra förslag? det jag har i datorn nu är Intel Core i5-13400F, NVIDIA 1070 och ddr4 minnen

Moderkortet du valt är ett DDR5 och du har DDR4 minnen, kolla efter ett som uppfyller dina behov.
Har du provat uppdatera BIOS på nuvarande?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pensionär:

Att köpa nytt känns lite som slöseri speciellt då jag antar att du har uteslutit att detta moderkort är mer eller mindre helt nytt. Rätt alternativ känns snarare som att bara lämna in det på garantin.

Ett alternativ kan såklart vara att reklamera moderkortet då det inte fungerar som det ska, om det är planen och sen välja ett annat moderkort så hade jag valt antingen MSI eller Asrock.

Både Asus och Gigabyte har genom åren haft väldigt mycket strul och har väldigt dåligt rykte när det kommer till garantier.

Sen varför just ett z790 moderkort? Du har en F cpu och inte en K så är mer eller mindre pengar i sjön att köpa ett Z790 kort.

Vill du i samma veva få extra prestanda så är det mycket mer värt att köpa ett DDR5 moderkort (gör märkbar skillnad för intel CPUer)
typ detta
https://www.inet.se/kundvagn/visa/diosAarcY8kw8odDrzk9Mv9h1uM/namnlos

Alternativt så kör bara på ett moderkort för DDR4
https://www.inet.se/produkt/1903988/asrock-b760-pro-rs-d4

Edit: Sen vad är det som strular? Inte omöjligt att det är CPU'n och inte moderkortet som spökar för dig med alla problem intel har/haft.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Viking
Skrivet av bärplockaren:

Moderkortet du valt är ett DDR5 och du har DDR4 minnen, kolla efter ett som uppfyller dina behov.
Har du provat uppdatera BIOS på nuvarande?

Nej, moderkortet kräver DDR4.

Edit: Eller du kanske menade det nya

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pensionär:

Hur vet du att det är själva moderkortet som strular & inte exempelvis minnena?

Vilken version på bios?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Grejen är att jag inte kommer in i bios längre. på alla andra asus kort jag haft så fanns program för uppdatera bios, men inte med det här kortet. det kommer inget tryck f2 eller delite utan går direkt in i windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pensionär:

Grejen är att jag inte kommer in i bios längre. på alla andra asus kort jag haft så fanns program för uppdatera bios, men inte med det här kortet. det kommer inget tryck f2 eller delite utan går direkt in i windows

Amvänd inga program för att uppdatera bios utan gör det helst från bios.

Har du följt instruktionerna i manualen för hur du når bios om inte F2 eller del vid strömpåslag fungerar ? Det står inte heller att det visas nån text utan bara att du ska trycka på knapparna vid påslag.
Du har kanske nån uppsnabbad start aktivt men då kan du försöka göra som det står på sidan 8 i manualen om du inte gör det vid post.

To enter BIOS Setup after POST:
• Press <Ctrl>+<Alt>+<Delete> simultaneously.
• Press the reset button on the system chassis.
• Press the power button to turn the system off then back on. Do this option only if you
failed to enter BIOS Setup using the first two options.
After doing either of the three options, press <Delete> key to enter BIOS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan också starta bios från windows, har du windows 10/11 så gör du följande.

inställningar->windows update->avancerade alternativ->återställning->avancerad start

Så följer du där med att ta avancerad alternativ och tar UEFI inställningar.

Permalänk

Jag provade Cmos, och nu kommer jag in i bios. har nya bioset på usb.men när jag ska uppdatera så står det, inte proper file och nåt om bitloker. min engelska är noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av pensionär:

Jag provade Cmos, och nu kommer jag in i bios. har nya bioset på usb.men när jag ska uppdatera så står det, inte proper file och nåt om bitloker. min engelska är noll

Har du bara bios på usb stickan? Ibland är det riktigt kinkigt att man inte får ha något annat alls på usb stickan för bios

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pensionär:

När du laddar ner bioset så är det en zipfil som du först måste packa upp, själva bioset har filändelsen CAP.
Har du lagt en zip eller capfil på usbminnet ?

Man brukar få en varning om att bitlocker inte kommer att känna igen lagringsenheter efter uppdateringar och att man därför måste ha koll på "huvudnyckeln" så man kan låsa upp lagringsenheterna igen.
Har man inte aktiverat bitlocker är det inget att bry sig om men är bitlocker aktiverat behöver du alltså ha koll på dina nycklar innan du uppdaterar bios om du inte ska förlora data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pensionär:

Du försöker inte använda "ASUS CrashFree BIOS 3" utan går manuellt in i bios och sedan ASUS EZ Flash 3 ?
Om du ska använda ASUS CrashFree BIOS 3 så måste biosfilen först döpas om med programmet som följde med i zipfilen man laddar ner.

Visa signatur

Permalänk

Gammal man ska gå o sussa nu, jag provar igen i morgon

Permalänk

Nu funkar det, Mycket tacksam för er hjälp.