Myndigheter varnar: Farliga kemikalier i dropshipping-produkter

Permalänk
Melding Plague

Myndigheter varnar: Farliga kemikalier i dropshipping-produkter

Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket varnar för att dropshipping-produkter kan innebära risker för liv och hälsa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska väntad slutsats ändå?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ganska väntad slutsats ändå?

Precis, det är självklart att saker som beställs direkt från Kina via en kinesisk site eller nån tjomme som sitter i en källare med ett gäng shopify-sidor inte går igenom kontroller som riktiga importörer gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.

Amazon ligger taskigt till.

Nä, men seriöst, Amazon har ju klara inslag av samma problem som dessa "drop shipping"-butiker, och det finns hur mycket som helst där som är oklart om det följer europeiska produktstandarder eller ens grundläggande kvalitetskontroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Precis, det är självklart att saker som beställs direkt från Kina via en kinesisk site eller nån tjomme som sitter i en källare med ett gäng shopify-sidor inte går igenom kontroller som riktiga importörer gör.

Man är väl själv importör om man beställer från kinesiska återförsäljare till och med.

Så ansvaret att kolla kemikaliehalter, säkerhetsföreskrifter, elstandardet och liknande ligger på konsumenten.

Och det faller ju på sin egen orimlighet att det här kan göras på ett bra sätt av köparen.

Edit: fast ja - det finns olika dropshipupplägg såklart. Finns ett faktiskt svenskregistrerat företag så blir de väl rimligen importörer.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Sunt förnuft.. Man tar många risker. När man är ute på en "mobil rullande kiosk" så har man väldigt dålig koll på vad man stoppar i sig. Alla dataprylar man köper har ofta enkel/billig plombering trots att man handlar från sveriges största datorbutiker etc.

Men man får begränsa riskerna. Tänka på vad man gör. Leksaker till småbarn och andra som kan stoppa saker i munnen är extra känsliga.

Permalänk
Medlem

Folk jagar alltid billigaste pris. Jag brukar även tänka på säkerhetsaspekten över det hela. Ska jag betala 10 ggr mer för en seriös laddare jag kommer använda ofta eller den här billiga kopian som mycket möjligt kan elda ned huset om jag råka glömma den inkopplad någon dag?
Kontrollera att varorna är märkta med bland annat CE märkning kan vara en liten försäkring av att dom inte kommer skada någon och säkerligen har iallafall någon vettig säkerhetsanordning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Undviker att privatimportera just elektronik och kläder från Kina av denna anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Finns en hel del "svenska" företag som säljer just detta så man är ju inte säker bara för att man köper från .se adresser direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns en hel del "svenska" företag som säljer just detta så man är ju inte säker bara för att man köper från .se adresser direkt.

Absolut inte, men det är iaf inget som artikeln hävdar heller? Den talar ju bara om dropshipping-fenomenet, oavsett hur butiksfronten ser ut.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köper enbart saker som ej går att få tag på i Sverige / samma produkter som säljs av nån dropshippare, amazon, fyndiq e.tc. direkt från kina men aldrig elektronik, senast köpte jag modelanpassade "soptunnor" till dörrarna i min bil + en fördelare till mittkonsolen + inserts i kopphållarna för 250ml burkar e.tc. och det har jag inte hittat i Sverige till min bilmodell (kör japanare av nyare modell)

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Var tror ni att sakerna vi köper i svenska butiker är tillverkade? Allt kommer ju från samma ställe. Om man kollar på lite billigare produkter så är det verkligen samma. Jag kollade nyligen på en trådlös inne/ute termometer. Samma termometer säljs med olika logga både hos svenska butiker som Clas Ohlson, Jula, Kjell o Co samt från AliExpress. Det som Jula, Kjell osv säljer som sina egna märken är inte sällan OEM-produkter från en Kinesisk tillverkare.

Jag ser inte något bra i drop shipping. Kommer grejerna ändå från Kina och tar två veckor att ta sig hit så kan jag lika gärna beställa dem direkt från AliExpress för halva priset eller mindre. Men att kategoriskt säga att saker man köper genom ett drop shipping bolag är skadliga är att förenkla verkligheten lite för mycket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Var tror ni att sakerna vi köper i svenska butiker är tillverkade? Allt kommer ju från samma ställe. Om man kollar på lite billigare produkter så är det verkligen samma. Jag kollade nyligen på en trådlös inne/ute termometer. Samma termometer säljs med olika logga både hos svenska butiker som Clas Ohlson, Jula, Kjell o Co samt från AliExpress. Det som Jula, Kjell osv säljer som sina egna märken är inte sällan OEM-produkter från en Kinesisk tillverkare.

Fast allt från Kina är ju förstås inte varken dåligt eller giftigt. Självklart finns det bra produkter på liknande sidor också, men det är inte alltid lätt att veta i förväg vad som är vad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triton242:

Det är precis det artikeln varnar för

Permalänk
Medlem

Cdon någon?

Köper för det mesta ordentliga grejer här. Men blir ledsen ibland när ungarna får presenter av billig kina skit. Deras rum kommer nog behöva saneras av alla farliga ämnen som är där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Efter klick genom flera artiklar om liknande saker så hittade jag rapporten som ligger till grund för denna artikel.
https://www.kemi.se/download/18.238b6ec018f37b813b5438/171463...

Mot slutet hittar man en lista på produkter som köpts och testats. Jag kan konstatera några saker.
1. Det är en salig blandning av olika produkter.
2. Det förekommer problem i båda lägren.
Det vore kanske mer intressant att titta på vilken typ av produkter det handlar om, eller någon annan trend man kan se, istället för att gå på dropshipping som företelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast det är väl importören som ska se till att ex elsäkerhetsregler uppfylls. Eftersom dropshipping-företaget bedriver sin verksamhet på ett sådant sätt där de blir mellanhand borde de även vara den faktiska imporören. Därmed ansvarig för att elsäkerhetsreglerna uppfylls och får ta konsekvenserna vid fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast det är väl importören som ska se till att ex elsäkerhetsregler uppfylls. Eftersom dropshipping-företaget bedriver sin verksamhet på ett sådant sätt där de blir mellanhand borde de även vara den faktiska imporören. Därmed ansvarig för att elsäkerhetsreglerna uppfylls och får ta konsekvenserna vid fusk.

Ett kinesiskt bolag bryr sig nog inte om några konsekvenser. Och det kan vara svårt att säga om 20 år när man fått cancer av allt flamskyddsmedel, mjukgörare etc exakt vad orsaken är.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej, hela upplägget är väl istället typiskt att dropshipping-bolaget lägger en beställning i den faktiska kundens namn direkt hos leverantören i Kina, eller var de nu håller hus.
Och det är då regelverken för direktimport som gäller, tycker åtminstone dropshippingbolagen som ju agerar därefter. (Möjligt att de åtminstone i vissa fall kan åka dit på att deras tolkning inte kan godtas, men det är väl ofta väldigt tillfälliga verksamheter som är svåra att göra något åt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dropshippingföretaget borde vara ansvarig för det dom säljer, oavsett om dom bara "vidarebefordrar" eller vad f-n dom nu gör. Hur kan det här vara ett kryphål? Jag beställer genom en sida, och då blir det privatimport från mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dropshippingföretaget borde vara ansvarig för det dom säljer, oavsett om dom bara "vidarebefordrar" eller vad f-n dom nu gör. Hur kan det här vara ett kryphål? Jag beställer genom en sida, och då blir det privatimport från mig?

Instämmer helt. Hela dropshipping-fenomenet borde regleras.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig, det är ju biiiiiilligt!!! $$$ <3 <3 <3

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kontrollera att varorna är märkta med bland annat CE märkning kan vara en liten försäkring av att dom inte kommer skada någon och säkerligen har iallafall någon vettig säkerhetsanordning.

Tyvärr så kostar en klisterlapp med texten CE inte många ören och det är inte olagligt att klistra dit en sådan
Och tvivlar att många kollar längre än klisterlappen (finns en databas man kan kolla CE numbret i, eller maila säljaren o be o få en kopia på certifikatet). Sen har det på senare år även kommit firmor som säljer CE-märkning utan att göra några labb-tester.

Bästa skyddet är kända märken som tusentals andra redan varit försökskanin på

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem bryr sig, det är ju biiiiiilligt!!! $$$ <3 <3 <3

Tyvärr så kostar en klisterlapp med texten CE inte många ören och det är inte olagligt att klistra dit en sådan
Och tvivlar att många kollar längre än klisterlappen (finns en databas man kan kolla CE numbret i, eller maila säljaren o be o få en kopia på certifikatet). Sen har det på senare år även kommit firmor som säljer CE-märkning utan att göra några labb-tester.

Bästa skyddet är kända märken som tusentals andra redan varit försökskanin på

Vad jag förstår behöver man inte göra labb tester. CE är för många produkter en självcertifiering, (inte alla) vilket då inte ger så mycket. DOCK så ger ju det ett ansvarstagande och jag tycker man ska vara mycket hårdare och straffa persioner som inte uppfyller det de säljer med CE.
Det man säger är att man intygar att den uppfyller kraven....gör man inte det så ska det vara straff.
Om det då som EU land som bolaget är reggat i förbjuder denna person från att starta företag igen so be it om man har gjort det mer än en gång via multipla företag. Man har i så fall missbrukat systemet. Annars får vi i sverige och kanske hela europa gå tillbaka till S märke (eller liknande) och individuell testing på alla produkter som säljs (var väl bara vissa kategorier back in the days...jag är för ung för det).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Om företaget är utanför EU så är de inte importörer. Även om de skriver att de har kontor i landet är det inte säkert att så faktiskt är fallet. Det här har satts i system vilket är en del av problematiken med dropshipping.

Sedan är upplägget väl så att det hela bygger på "pop up-stores". Så även om det registrerats ett företag i landet -tar de ansvar för att göra de här kontrollerna? Eller lönar sig en säljbatch och att man sedan lägger ner och repeterar?

Det blir lite av en förtroendefråga i båda exemplen.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jag ser inte något bra i drop shipping. Kommer grejerna ändå från Kina och tar två veckor att ta sig hit så kan jag lika gärna beställa dem direkt från AliExpress för halva priset eller mindre. Men att kategoriskt säga att saker man köper genom ett drop shipping bolag är skadliga är att förenkla verkligheten lite för mycket.

Problemet ligger väl inte i att grejerna är tillverkade i kina. Ett exempel där man kan återfinna något som faktiskt godkänts för svensk handel som också säljs i kina ringar inte riktigt in problemet.
Problemet ligger väl i andra änden av spektrat. De produkter som inte skulle klara inspektion för att säljas på den svenska marknaden kan marknadsföras utan problem med de här dropshippingmodellerna.

Som du säger innebär inte det heller att dropshipping per se måste vara dåligt. Men modellen medför risker som allmänheten inte är helt införstådda med hela vägen.
Jag kan se en rimlighet i att det varnas för den här modellen med tanke på hur mycket fel det blir.

Syrran råkade ut för det här i somras exempelvis. Hon shoppar en hel del på nätet men föll dit på nån klänning från en site som gick under jorden efter att de levererat något som inte stämde överens alls med vad som fanns på siten.

Jag tror det svåraste här kanske är att beskriva vad dropshipping faktiskt är för något ;). Vari säkerheten brister - och varför.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet ligger väl inte i att grejerna är tillverkade i kina. Ett exempel där man kan återfinna något som faktiskt godkänts för svensk handel som också säljs i kina ringar inte riktigt in problemet.
Problemet ligger väl i andra änden av spektrat. De produkter som inte skulle klara inspektion för att säljas på den svenska marknaden kan marknadsföras utan problem med de här dropshippingmodellerna.

Som du säger innebär inte det heller att dropshipping per se måste vara dåligt. Men modellen medför risker som allmänheten inte är helt införstådda med hela vägen.
Jag kan se en rimlighet i att det varnas för den här modellen med tanke på hur mycket fel det blir.

Syrran råkade ut för det här i somras exempelvis. Hon shoppar en hel del på nätet men föll dit på nån klänning från en site som gick under jorden efter att de levererat något som inte stämde överens alls med vad som fanns på siten.

Jag tror det svåraste här kanske är att beskriva vad dropshipping faktiskt är för något ;). Vari säkerheten brister - och varför.

Fast min poäng är att risken med kemikalier inte är kopplat till drop shipping som fenomen. Undersökningen visar ju att även artiklar som säljs av svenska webbutiker har problem. Urvalet är inte tillräckligt stor för att visa på ett statistiskt samband. Ändå väljer man att gå ut med det som en sanning. Hade varit en annan femma om ingen produkt som sålts via ett svenskt företag som inte sysslade med drop shipping hade fastnat i kontrollen.

Jag är helt med dig på att det blir svårt om man får fel grejer. Det problemet finns också från svenska bolag. Finns ju diverse stories med datorer här på forumet med företag som försvinner, kommer igen med samma namn eller delvis annat namn, inte gör rätt för sig när saker går sönder osv.

Och som sagt, jag är ingen fan av drop shipping. Det har sina problem, och jag tycker att man ska försöka hålla sig undan från det om man inte vet vad det är och hur det fungerar. För det är en extra risk som man kanske inte tänker sig att man tar. Men kan inte tycka annat än att det är något slags försök till sensationsjournalistik att skylla på kemikalier.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Fast min poäng är att risken med kemikalier inte är kopplat till drop shipping som fenomen. Undersökningen visar ju att även artiklar som säljs av svenska webbutiker har problem. Urvalet är inte tillräckligt stor för att visa på ett statistiskt samband. Ändå väljer man att gå ut med det som en sanning. Hade varit en annan femma om ingen produkt som sålts via ett svenskt företag som inte sysslade med drop shipping hade fastnat i kontrollen.

Jag är helt med dig på att det blir svårt om man får fel grejer. Det problemet finns också från svenska bolag. Finns ju diverse stories med datorer här på forumet med företag som försvinner, kommer igen med samma namn eller delvis annat namn, inte gör rätt för sig när saker går sönder osv.

Och som sagt, jag är ingen fan av drop shipping. Det har sina problem, och jag tycker att man ska försöka hålla sig undan från det om man inte vet vad det är och hur det fungerar. För det är en extra risk som man kanske inte tänker sig att man tar. Men kan inte tycka annat än att det är något slags försök till sensationsjournalistik att skylla på kemikalier.

Jag skulle väl säga som så att inget system är felfritt.
Det finns absolut proböem på fler ställen.
På ett sätt håller jag med dig. Oavsett om företaget är svenskt och fifflar eller nå far away drop ship så köper kunder okritiskt från återförsäljare de inte känner till.
Den delen har inte med affärsmodellen att göra.Im with you.

Men problembild och anmälningar visar väl på en ökande trend för just dropshipping i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle väl säga som så att inget system är felfritt.
Det finns absolut proböem på fler ställen.
På ett sätt håller jag med dig. Oavsett om företaget är svenskt och fifflar eller nå far away drop ship så köper kunder okritiskt från återförsäljare de inte känner till.
Den delen har inte med affärsmodellen att göra.Im with you.

Men problembild och anmälningar visar väl på en ökande trend för just dropshipping i nuläget.

Helt rätt. Men artikeln heter "Myndigheter varnar: Farliga kemikalier i dropshipping-produkter". Ja, det är ju inte fel, men man skulle kunna ta bort dropshipping delen. Problemet finns även i produkter som inte kommer från dropshiping företag. Jag skulle säga att det har mer att göra med att vi gillar att köpa billiga produkter när det kommer just till kemikalierna.

Jag ser ingen lösning på problemet. Jag kan inte se hur jag som konsument ska kunna veta vilka produkter jag ska köpa och inte utifrån ett kemikalieperspektiv. Mycket är tillverkat i Kina, både billigt och dyrt. Få svenska återförsäljare har sån koll att de kan garantera att produkter de säljer inte innehåller de testade kemikalierna. De kan vara rena idag, men imorgon har tillverkaren en ny leverantör av råvaror. Enda lösningen är att inte handla grejer.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det enklaste sättet är väl att förklara för folk att de inte ska handla av obskyra butiker som drivs av vem som helst på nätet, utan hålla sig till de etablerade och seriösa.

Folk kommer ju dock köpa skit på Amazon oavsett

Permalänk
Medlem

Jag har alltid försökt att undvika drop-shipping sidorna, och betalar mycket hellre en svensk återförsäljare för att säkerställa att produkten är korrekt.

Men ibland är detta inte möjligt. Jag skulle nyligen ha tag i en 4-pol 2.5mm aux hane-hona (förlängningssladd). Detta existerar till synes inte hos någon svensk återförsäljare, och hittade endast en på Amazon (som såg väldigt lågkvalitativ ut på bild). Jag blev helt enkelt tvungen att köpa den via en av dessa drop-shipping firmor. Hoppas att kabeln inte ger mig supercancer för att jag tar i den utan handskar...