Installera Windows på extern ssd Mac mini

Permalänk
Medlem

Installera Windows på extern ssd Mac mini

Halloj

Jag har en Mac mini 2018 i3 och undrar hur jag ska gå tillväga för att installera Windows på en extern ssd och boota därifrån? Det är en Samsung T5 om det spelar någon roll. Någon som kan vägleda mig? Har sökt runt lite men upplever att jag inte får något direkt svar.

Tack på förhand!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Halloj

Jag har en Mac mini 2018 i3 och undrar hur jag ska gå tillväga för att installera Windows på en extern ssd och boota därifrån? Det är en Samsung T5 om det spelar någon roll. Någon som kan vägleda mig? Har sökt runt lite men upplever att jag inte får något direkt svar.

Tack på förhand!

Hjälper detta?
https://9to5mac.com/2020/07/14/install-windows-mac-external-s...

Permalänk
Medlem

Tack! Att det ska vara så bökigt med VM om man inte har Windows dator 😟

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Tack! Att det ska vara så bökigt med VM om man inte har Windows dator 😟

VM:ar är inte bökiga, skulle jag säga - det är ju snarare Windows som är bökigare än typ allt annat, om man vill starta det från en extern disk. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

VM:ar är inte bökiga, skulle jag säga - det är ju snarare Windows som är bökigare än typ allt annat, om man vill starta det från en extern disk. 🙂

Menar du att det fungerar dåligt om man kör Windows från ssd? Kommer inte vara min main os behöver den för att vissa program inte fungerar lika bra på mac som Windows

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Menar du att det fungerar dåligt om man kör Windows från ssd? Kommer inte vara min main os behöver den för att vissa program inte fungerar lika bra på mac som Windows

Windows funkar utmärkt från SSD, men som du märker måste man jobba en del om man vill lyckas få det att starta från en extern SSD; förutsatt att man vill starta det som enda körande OS.

Vill du bara få igång det i en VM är det busenkelt oavsett om du förvarar den på din interna SSD eller på en extern, eftersom det i så fall alltid tror att det körs från en intern disk: hypervisorn som kontrollerar VM:en lurar Windows att tro att det går på en egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Windows funkar utmärkt från SSD, men som du märker måste man jobba en del om man vill lyckas få det att starta från en extern SSD; förutsatt att man vill starta det som enda körande OS.

Vill du bara få igång det i en VM är det busenkelt oavsett om du förvarar den på din interna SSD eller på en extern, eftersom det i så fall alltid tror att det körs från en intern disk: hypervisorn som kontrollerar VM:en lurar Windows att tro att det går på en egen dator.

Tack för all hjälp ska kika på det mer under veckan återkommer om jag stöter på patrull 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får inte rirkigt till bildskärmen att funka med thunderbolt anslutning. Det funkar med vanlig hdmi. Har installerat alla Windows drivrutiner från bootcamp och titta igenom enhershanteraren, trots det så visas bara Windows logga och sedan blir det helt svart efteråt. Någon som har stött på likande problem? Windows 10 home

Edit: löste det. Efter man installerat windows drivrutiner från bootcamp så får laddas ett program ner, Apple software update. Kör den så uppdaterar den alla drivrutiner och då funka Bluetooth, thunderbolt etc

Visa signatur