Permalänk
Medlem

Testa ipv6

Hej hamnade på en video om ipv6 på youtube och skulle nu vilja testa det.
Har ställt in dhcpv6 och Prefix delegation size till 56.
Så nu har jag både ipv4 och ipv6 ip nr enligt routern, men när jag kör ipv6 test på nätet så säger den att jag inte har det.
Har jag gjort något fel i inställningarna?
Jag har ingen aning om jag gjort rätt, googlade på olika inställningar och testa mig fram och tillslut fick jag ip tilldelat.
Har en unifi Udm pro router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej hamnade på en video om ipv6 på youtube och skulle nu vilja testa det.
Har ställt in dhcpv6 och Prefix delegation size till 56.
Så nu har jag både ipv4 och ipv6 ip nr enligt routern, men när jag kör ipv6 test på nätet så säger den att jag inte har det.
Har jag gjort något fel i inställningarna?
Jag har ingen aning om jag gjort rätt, googlade på olika inställningar och testa mig fram och tillslut fick jag ip tilldelat.
Har en unifi Udm pro router.

Tillhandahåller din Internetleverantör IPv6?

Det är väldigt "sådär" med det ut mot konsument. Till företag är läget bättre men fortfarande väldigt blandat.

Om inte så finns ju tunneltjänster som t.ex. https://tunnelbroker.net/ om du vill labba.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tillhandahåller din Internetleverantör IPv6?

Det är väldigt "sådär" med det ut mot konsument. Till företag är läget bättre men fortfarande väldigt blandat.

Om inte så finns ju tunneltjänster som t.ex. https://tunnelbroker.net/ om du vill labba.

Enligt min router så har jag både ipv4 och ipv6 ip nr.

Jag mailade bredband2 om detta och fick svaret att ipv6 är inget de har support på och inget de garanterar att man får det.

Permalänk

Har du slagit på IPv6 på ditt/dina LAN interface i routern så du delar ut adresserna från ditt tilldelade prefix till klienterna?

Permalänk
Medlem

Enklast är on du försöker pinga ipv6.google.com, funkar det så har du konfat ipv6 rätt. Sen kan du ju dubbelkolla att IPv6 du ser börjar på 2xxx:: (Global unicast address)

Du måste slå igång Router Advertisement på LAN-sidan också.

Permalänk
Skrivet av jope84:

Jag mailade bredband2 om detta och fick svaret att ipv6 är inget de har support på och inget de garanterar att man får det.

Skippa ipv6 de kör bara en ipv6 tunnel så du får en ipv6 adress men allt går ändå över ipv4 från deras station till dig.

När jag testade det så funkade det extremt dåligt, betydligt högre ping, massa tappade paket och typ halverad bandbredd...

Så förstår varför deras support inte rekomenderar det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, kolla att du verkligen har fått ett /56-prefix i global unicast 2000/3, börjar på en 2:a eller 3:a, tilldelat dig.

Förutom det delegerade prefixet så ska routern normalt få en /128 (enskild global unicast IPv6) utanför det delegerade prefixet dit trafik som ska till det delegerade prefixet kommer routas.

Du kan posta skärmdumpar här om du vill ha hjälp med att tyda vad du har. Kan vara läge att censurera allt utom första 12 hex-siffrorna i IP:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Kan du visa status från din router?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Skippa ipv6 de kör bara en ipv6 tunnel så du får en ipv6 adress men allt går ändå över ipv4 från deras station till dig.

När jag testade det så funkade det extremt dåligt, betydligt högre ping, massa tappade paket och typ halverad bandbredd...

Så förstår varför deras support inte rekomenderar det.

Illa. Deras core-nätverk har alltså inte stöd för IPv6? Lite pinsamt kan tyckas. Finns detta dokumenterat någonstans eller är det något du kunnat lista ut genom egna tester?

Kan det vara ett sätt att erbjuda IPv6 i stadsnät där stadsnätet inte har stöd för det, eller är det samma sak överallt?

Skrivet av KAD:

Förutom det delegerade prefixet så ska routern normalt få en /128 (enskild global unicast IPv6) utanför det delegerade prefixet dit trafik som ska till det delegerade prefixet kommer routas.

Nja, det behövs inte och är inte alltid något man får.

Tvärt om är det hyfsat vanligt att ens router kommunicerar med nästa hopp med hjälp av link-local (fe80)-adresser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nästan ingen kör med ipv6 ändå. Som att köpa en WIFI7-router när det knappt finns en pryl än som har det. Vänta ett år med WIFI7 och kanske fem år med ipv6

Men så klart kul att labba lite, det har jag också gjort men ja det är för tidigt. internt går det men till vilken nytta ? Att minnas 255 är ju lite lättare när man väl börjar lära sig hur ett hemmanätverk fungerar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Nästan ingen kör med ipv6 ändå. Som att köpa en WIFI7-router när det knappt finns en pryl än som har det. Vänta ett år med WIFI7 och kanske fem år med ipv6

Men så klart kul att labba lite, det har jag också gjort men ja det är för tidigt. internt går det men till vilken nytta ? Att minnas 255 är ju lite lättare när man väl börjar lära sig hur ett hemmanätverk fungerar.

Tvärt om, skulle jag säga att alla som kan och vill borde labba med IPv6. Det funkar internt, det funkar till många stora externa tjänster, och enda sättet att få fart på utvecklingen bland nejsägare är att utnyttja det och fråga varför de inte redan är igång.

På tal om det - när kommer swec att registrera sitt AAAA-record?

> dig @1.1.1.1 sweclockers.com -t AAAA ; <<>> DiG 9.18.29 <<>> @1.1.1.1 sweclockers.com -t AAAA ; (1 server found) ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 21523 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232 ;; QUESTION SECTION: ;sweclockers.com. IN AAAA ;; AUTHORITY SECTION: sweclockers.com. 3600 IN SOA ns1.loopia.se. registry.loopia.se. 1724889600 14400 3600 604800 86400 ;; Query time: 18 msec ;; SERVER: 1.1.1.1#53(1.1.1.1) (UDP) ;; WHEN: Wed Sep 04 22:24:15 CEST 2024 ;; MSG SIZE rcvd: 102

Permalänk
Skrivet av blunden:

Kan du visa status från din router?

Illa. Deras core-nätverk har alltså inte stöd för IPv6? Lite pinsamt kan tyckas. Finns detta dokumenterat någonstans eller är det något du kunnat lista ut genom egna tester?

Kan det vara ett sätt att erbjuda IPv6 i stadsnät där stadsnätet inte har stöd för det, eller är det samma sak överallt?

Har haft dem sedan de var T3 och sedan A3 för att sedan bli bredband2.

På deras gamla T3 hade de bättre förklaring hur man skulle köra ipv6 på deras bredband där de instruerade att konfigurera att köra det i en ipv4 tunnel.

Visst kan ändrats men vet att jag fortfarande bara kan ansluta med "ipv6" som jag gjorde då för 5 år sen och ungefär lika dåligt idag som då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nästan ingen? De flesta stora tjänster gör det så när man aktiverar hemma det brukar bortåt hälften av ens trafik plötsligt gå över IPv6. Enligt Google har ca 32% i Sverige IPv6.

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html#tab=per-c...

Det är dock sant att vi i Sverige varit dåliga på att rulla ut IPv6, men det har hänt en del de senaste åren då bland annat Telia rullade ut det till alla bredbandskunder. Finns diverse andra ISP:er i Sverige som erbjuder det också. Vi ligger fortfarande efter när det gäller utrullning till slutkunder dock, även fast ISP:erna ofta kört det internt i sina nät 10+ år.

@jope84 Tycker det är kul att du vill testa IPv6.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har haft dem sedan de var T3 och sedan A3 för att sedan bli bredband2.

På deras gamla T3 hade de bättre förklaring hur man skulle köra ipv6 på deras bredband där de instruerade att konfigurera att köra det i en ipv4 tunnel.

Visst kan ändrats men vet att jag fortfarande bara kan ansluta med "ipv6" som jag gjorde då för 5 år sen och ungefär lika dåligt idag som då.

Om de erbjuder IPv6 beror vad jag förstår på vilket stadsnät folk är anslutna till. Därför kan det säkert skilja.

Om man får högre latens via IPv6 kan det dock mycket väl vara en tunnel.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tvärt om, skulle jag säga att alla som kan och vill borde labba med IPv6. Det funkar internt, det funkar till många stora externa tjänster, och enda sättet att få fart på utvecklingen bland nejsägare är att utnyttja det och fråga varför de inte redan är igång.

På tal om det - när kommer swec att registrera sitt AAAA-record?

Håller med. När man väl lär sig skillnaderna är IPv6 på många sätt lättare eftersom man normalt slipper tänka på NAT.

Det finns en tråd om IPv6 för Sweclockers. Arbetet ser tyvärr ut att ha avstannat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått de att fungera. Hade missat att aktivera det internt, satte ipv6 med dhcp.
Det blir minst sagt en utmaning att komma ihåg ett ip nr.
Skulle jag nu kunna komma åt ett ip nr utifrån utan portforwarding och reverse proxy?
För det skall väll vara samma lokalt som externt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Nu har jag fått de att fungera. Hade missat att aktivera det internt, satte ipv6 med dhcp.
Skulle jag nu kunna komma åt ett ip nr utifrån utan portforwarding och reverse proxy?

Jag misstänker att du har en brandvägg i routern som du måste konfigurera så att den tillåter trafiken plus ev lokal brandvägg på maskinen men sen så ... Ja, det är en av fördelarna med IPv6, nu finns det adresser så det räcker och blir över.

IPv4 kan adressera 2^32 adresser totalt. Med IPv6 får du som enskild kund en hel massa mer än så

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av jope84:

Grattis, och välkommen till framtiden! 🙂

Det är egentligen inte så krångligt att komma ihåg IPv6-adresser heller, om du sätter dem själv eller DHCP-reserverar dem. Hemma har jag en /56-range som jag delat upp enligt mina VLAN; så då måste jag kunna mitt prefix, VLAN-numret, och så vad jag nu gett servern för adress.

Och ja: för IPv6-tjänster tillåter du helt enkelt önskad trafik i din perimeterbrandvägg och i den lokala brandväggen på servern du sätter upp.

Permalänk
Medlem

Grattis, och välkommen till framtiden! 🙂

Det är egentligen inte så krångligt att komma ihåg IPv6-adresser heller, om du sätter dem själv eller DHCP-reserverar dem. Hemma har jag en /56-range som jag delat upp enligt mina VLAN; så då måste jag kunna mitt prefix, VLAN-numret, och så vad jag nu gett servern för adress.

Och ja: för IPv6-tjänster tillåter du helt enkelt önskad trafik i din perimeterbrandvägg och i den lokala brandväggen på servern du sätter upp.

Får ta och kika om jag hittar något youtube klipp om de för unifi router.

Men då gäller det att alla klienter som skall nå detta har ipv6 aktiverat?
Har några syskon som behöver nå min server med, så kanske lite tidigt att byta helt.

Permalänk
Skrivet av jope84:

Får ta och kika om jag hittar något youtube klipp om de för unifi router.

Men då gäller det att alla klienter som skall nå detta har ipv6 aktiverat?
Har några syskon som behöver nå min server med, så kanske lite tidigt att byta helt.

Precis så: vi är inte helt bortom behovet för NAT och reverse proxies, men det verkar närma sig.

Permalänk
Medlem

Precis så: vi är inte helt bortom behovet för NAT och reverse proxies, men det verkar närma sig.

Behovet för reverse proxies tror jag inte kommer försvinna. De fyller fortfarande ett syfte. NAT kan man dock i de allra flesta fall slippa, vilket är väldigt skönt.

Skrivet av jope84:

Så längde din ISP inte godtyckligt ändrar ditt prefix då och då så kan du använda DNS för att lösa det. Det finns ju även mDNS som löser samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Problemet är att det var vad man sade om ipv6 för 5 år sedan. Och för 10 år sedan. Och för 15 år sedan. Och för 20 år sedan när ipv6 var alldeles nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Problemet är att det var vad man sade om ipv6 för 5 år sedan. Och för 10 år sedan. Och för 15 år sedan. Och för 20 år sedan när ipv6 var alldeles nytt.

Det är inte heller sant, särskilt globalt. Vissa länder är ju över 70% IPv6 och de allra flesta av de populäraste tjänsterna har stöd för det. Flera länder börjar ju även kräva att myndigheter blir antingen dual stack eller i flera fall IPv6-Only.

Visa signatur