Nu kan Macanvändare spela Windowsspel – via Linux

Permalänk
Melding Plague

Nu kan Macanvändare spela Windowsspel – via Linux

Windows-spel som The Witcher 3 och Cyberpunk 2077 går nu att spela på Apples ARM-baserade Macar, tack vare Asahi Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför envisas apple med att göra det så svårt att spela på dom?
Är det inte fint nog eller vad?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Just dem här spelen ni nämner (eller iaf Cyberpunk, men jag gissar Witcher 3 också) går att spela på andra sätt på en Mac via program som Whisky (gratis) och Crossover (kostar).
Själv har jag spelat genom Elden Ring via Whisky på min Macbook Pro, fungerade väldigt bra faktiskt, med tanke på att det emulerar x86 -> ARM, Windows -> Mac, och DirectX -> Metal.
Fungerade det lika bra som en gaming laptop för 50k hade fungerat? Självklart inte, men att spela på Mac idag är mkt bättre än för några år sen.
Dock funkade det lika bra fast jag körde Macbooken på batteri. Minns gaming laptopen jag hade blev väldigt handikappad om man kopplade ut strömmen, så där är en liten fördel med att spela på Mac jämtemot gaming laptop

Visa signatur

Main 🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
Spel 🕹️ AMD Ryzen 7500F, Asrock A620I Lightning WiFi, 32GB 6000MHz DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, Corsair SF750, NR200P, ~3 TB NVME SSD
Kringutrustning 🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP, Logitech G915 TKL, Logitech Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad menar du, egentligen?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är väl det som bland annat Apple’s Game Porting Toolkit (GPTK) och D3DMetal motverkar?

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Steve Jobs lär väl ha tyckt gaming var ett otyg, och det tror jag satte sig rätt hårt i väggarna i hans företag. Tittar du på Apples senaste utvecklar-inriktade eventvideos verkar de försöka flörta hårt med gamingindustrin, och det verkar ju som att några studios nappat, men a) Apple har bränt rätt många broar i branschen (Gabe Newell har jag hört ska vara rätt sur på dem), och b) det tar ett tag att utveckla AAA-titlar.

Med det sagt: Hemskt mycket av det jag spelar finns till Mac, men bland mina nyare titlar är det rätt glest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är väl snarare så att det är få som satsar på Mac som spelplattform. Spel som Resident Evil Village och Shadow of the Tomb Raider fungerar fint på min MacBook Pro och ser riktigt bra ut på Mini-LED HDR skärmen. Problemet är att en MacBook Pro inte är särskilt prisvärd om det nu är just en bärbar speldator man vill ha.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det har alltid varit jämförelsevis skitenkelt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mac_games

Men det verkar som utgivarna började bli allt mer ointresserade runt 2010 ungefär. Det var här någonstans Apple åter gick in tyngre på allt i ett och design.

Så nja, kanske blir det snarare för fint för att göra spel till. Och att hålla sig med en Mac som var spelbar i längden tenderade därför även vara rätt rejält kostsamt med den utveckling av grafikkort som rådde därpå.

Hade Microsoft bara gjort Surface-plattor som exklusiv container för Windows så hade deras DX-inlåsning inte kunnat underminera nästan all konkurrens som det gjort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Är väl snarare så att det är få som satsar på Mac som spelplattform. Spel som Resident Evil Village och Shadow of the Tomb Raider fungerar fint på min MacBook Pro och ser riktigt bra ut på Mini-LED HDR skärmen. Problemet är att en MacBook Pro inte är särskilt prisvärd om det nu är just en bärbar speldator man vill ha.

Vill man spela är ju Mac ett värdelöst val. Pc är alltid bättre. Man köper Mac av andra skäl än gaming. Dock finns det en hel del bra spel till Mac. Men pc är alltid mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Apple har ju försökt pusha gaming mer senare åren.
Men tar nog väldigt lång tid innan utvecklare gör mer än utvalda spel eller mobilspel till deras enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vill man spela är ju Mac ett värdelöst val. Pc är alltid bättre. Man köper Mac av andra skäl än gaming. Dock finns det en hel del bra spel till Mac. Men pc är alltid mycket bättre.

Alltid har dock inte alltid varit alltid.

Men de flesta "PC-entusiaster" idag var nog antingen inte med eller har bara förträngt tiden när varje spel hade ungefär lika mycket felsökningstid som speltid. På Macar fanns det alltid åtminstone någon slags grafik och ljud.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hörde om en utvecklare som släppte ett av sina spel till Mac. Det stod för mindre än 1% av försäljningen så det var inte värt det extra jobbet. PirateSoftware

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Har inte Apple med ios typ den största spelplattformen sett till omsättning?

När det gäller Macos så finns det ett stort spelutbud, det finns dock problem för dem som vill köra specifika spel.
Detta skulle kunna förändras men det finns lite utmaningar. De Apple datorer som folk köper är laptops för arbete och skolarbete inte att spela på. Motsvarande PC laptop många köper är heller inte till för spel.

Om Apple ska ta sig in på liknande område, så är min åsikt satsa på nästa gen AppleTv, ge den stöd för mus och tangentbord.

Angående emulering så har det varit roligt, speciellt att emulera gamla spel. Nya spel har det alltid pratas om, men ofta har man så höga krav då som ej uppfylls. Köp en ps5/xbox är mitt förslag istället, förutom en gaming pc som är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men de flesta "PC-entusiaster" idag var nog antingen inte med eller har bara förträngt tiden när varje spel hade ungefär lika mycket felsökningstid som speltid. På Macar fanns det alltid åtminstone någon slags grafik och ljud.

Nog för att jag misstänker att du överdriver kraftigt. Men jag kan inte minnas någon sådan period med så pass mycket felsökning. Vilket årtionde tänker du på?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vill man spela är ju Mac ett värdelöst val. Pc är alltid bättre.

Innan Windows 95 och DirectX, så var PC ganska värdelös till spel för vanligt folk. Inte så smidigt att sitta med bootmenyer och bootdisketter för att få igång enstaka spel.

Samtidigt som PC-spelen ofta körde i 320x240, så var motsvarigheten högupplösta i Mac-versionen. Tänker främst på Warcraft, Civilization och andra samtida spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Är väl snarare så att det är få som satsar på Mac som spelplattform.

Ytterst få satsar på native Linux som spelplattform. Men Proton finns. Hade det funkat på Mac så hade det varit en helt annan femma.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det har alltid varit jämförelsevis skitenkelt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mac_games

Men det verkar som utgivarna började bli allt mer ointresserade runt 2010 ungefär. Det var här någonstans Apple åter gick in tyngre på allt i ett och design.

Sandy Bridge släpptes 2011 och Sandy Bridge Macar gick att uppgradera, även laptops.
Men efter Sandy Bridge gick det utför för Mac om man inte tycker att "kasta din gamla dator och köp en ny dyrare konfiguration" är en bra uppgraderingsstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

1990-talet var ett tag sedan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Så bökigt var det inte att få igång själva spelet.

Men däremot minns jag att ljudet kunde vara ett rent %!#&/ att få igång.
Därför många köpte soundblaster kort.

Det problemet blev mkt bättre i w95 och i w98 var det totalt borta

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Just dem här spelen ni nämner (eller iaf Cyberpunk, men jag gissar Witcher 3 också) går att spela på andra sätt på en Mac via program som Whisky (gratis) och Crossover (kostar).
Själv har jag spelat genom Elden Ring via Whisky på min Macbook Pro, fungerade väldigt bra faktiskt, med tanke på att det emulerar x86 -> ARM, Windows -> Mac, och DirectX -> Metal.
Fungerade det lika bra som en gaming laptop för 50k hade fungerat? Självklart inte, men att spela på Mac idag är mkt bättre än för några år sen.
Dock funkade det lika bra fast jag körde Macbooken på batteri. Minns gaming laptopen jag hade blev väldigt handikappad om man kopplade ut strömmen, så där är en liten fördel med att spela på Mac jämtemot gaming laptop

Cyberpunk fungerar tillochmed helt okej, iallafall om man nöjer sig med lite lägre upplösning och inställningar!

M1 max 32c gpu.
Whisky genom steam, väldigt enkelt att installera.

Absolut ingen spelmaskin, och inte speciellt mycket prestanda för vad det kostar.
Ändå kul att det är fullt möjligt att spela lite på sidan om man nu skulle ha en mac som sin enda dator!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hörde om en utvecklare som släppte ett av sina spel till Mac. Det stod för mindre än 1% av försäljningen så det var inte värt det extra jobbet. PirateSoftware

Sedan Apple gick över till Intel-processorer 2007 så har det ju gått att dualboota till Windows på samma maskin (via Apples Boot Camp), då blev det helt onödigt att göra speciella versioner för OSX för att macanvändare ändå kunde spela dom.

Inget som direkt har gynnat utvecklingen av speciella mac-versioner.

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Cyberpunk fungerar tillochmed helt okej, iallafall om man nöjer sig med lite lägre upplösning och inställningar!
<Uppladdad bildlänk>
M1 max 32c gpu.
Whisky genom steam, väldigt enkelt att installera.

Absolut ingen spelmaskin, och inte speciellt mycket prestanda för vad det kostar.
Ändå kul att det är fullt möjligt att spela lite på sidan om man nu skulle ha en mac som sin enda dator!

Du spelar ju dock inte i 1080p(om man skall vara petig) ? Med fsr så klarar mac 640/720 rendering med 50fps.
går väl men måste se otroligt blurrigt ut?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ojj vad långt tillbaka du går =o spelat flitigt sen lanseringen av Windows xp och utesluter man diverse hl moddar och bf moddar så hade jag aldrig behov av felsökning för spel..

Såklart med ett stort undantag vilket är våra lan vi brukade ha, men där tror jag mer det berodde på bristande kunskap/koordination när det kommer till nätverk som ung

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men jag kan inte minnas någon sådan period med så pass mycket felsökning. Vilket årtionde tänker du på?

Att gå från Amiga och Mac till PC blev lite av en chock i mitten av 90-talet. Skulle säga att det var först runt 1997/1998 som livet blev enklare som PC-gamer. Kanske var det DirectX 5.0 tillsammans med ATX-korten med inbyggt ljud som förändrade allt.

Men än idag är Windows-plattformen ganska bedrövlig jfm macOS sett till hur installation av spel och program hanteras.

Installationsprogram existerar knappt på macOS (Adobe är undantaget). Istället är det främst drag n drop av hela programkatalogen (.app).

Permalänk
Datavetare

Asahi Linux är garanterat ett väldigt givande projekt att jobba på. Men som redan nämns i tråden, det är knappast sättet varje sig det bäst prestanda eller det med bäst kompatibilitet.

Av de redan nämnda sättet finns också Parallel Desktop. Det har inte alls fokus för att möjliggöra spelande, men då man där kör "riktiga" Windows 11 är det inget extra fipplande utöver vad som krävs på Windows. Det är dock begränsat till DX11 eller tidigare, DX12 och Vulkan stöds i nuläget inte alls.

MacOS är i nuläget verkligen ingen spelplattform. Inte så konstigt då de mellan 2010 till 2020 egentligen inte hade någon HW, specifikt GPU på de mest populära modellerna, lämpliga för spel.

M3 Max är knappast prisvärd som spel-maskin, men likt 7800X3D har den en massiv CPU-cache och i spel som finns "native" på MacOS och är CPU-tunga, t.ex. WoW i vissa lägen, slår M3 Max 7800X3D på fingrarna rätt rejält som spel-CPU.

Mer viktigt är ändå att redan instegsmodellen av "Apple Silicon" kretsarna har nu en GPU som med tillräcklig prestanda för att realistiskt kunna köra moderna spel. Ingen raket, men iGPU i M3 är ändå typiskt lika snabb eller snabbare än de senaste och snabbaste iGPUerna från Intel/AMD.

Skrivet av Nivity:

Apple har ju försökt pusha gaming mer senare åren.
Men tar nog väldigt lång tid innan utvecklare gör mer än utvalda spel eller mobilspel till deras enheter.

Helt sant. Innan M1 lanserades var majoriteten av Mac:arna från 2010 (2009 var sista generationen som körde med Nvidia/AMD iGPU) utrustande med en Intel iGPU som inte precis nog för spelande.

Sonoma (hösten 2023) var första MacOS med ett dedikerat spel-läge. Något som förbättrats i Sequoia (hösten 2024).
Unity har haft stöd för "Apple Silicon" rätt mycket sedan release, även om det var lite buggigt initialt. Idag är det riktigt bra stöd.
Unreal Engine 5 fick stöd för "Apple Silicon" först våren 2023.

Tar ett gäng år idag att utveckla ett spel. Så vi får se var det tar vägen på MacOS. "Vettigt" stöd för modern MacOS på det stora spelmotorerna är väldigt nytt, men uppenbarligen tror de tillräckligt mycket på det för att anse det värt jobbet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte Apple med ios typ den största spelplattformen sett till omsättning?

När det gäller Macos så finns det ett stort spelutbud, det finns dock problem för dem som vill köra specifika spel.
Detta skulle kunna förändras men det finns lite utmaningar. De Apple datorer som folk köper är laptops för arbete och skolarbete inte att spela på. Motsvarande PC laptop många köper är heller inte till för spel.

Om Apple ska ta sig in på liknande område, så är min åsikt satsa på nästa gen AppleTv, ge den stöd för mus och tangentbord.

Angående emulering så har det varit roligt, speciellt att emulera gamla spel. Nya spel har det alltid pratas om, men ofta har man så höga krav då som ej uppfylls. Köp en ps5/xbox är mitt förslag istället, förutom en gaming pc som är dyrare.

Har inte koll på omsättning, men låter rimligt givet att spel på mobil står för en bit över 50 % av marknaden.

Däremot är Apple Arcade med marginal den prenumerationstjänst med flest användare. Även om de flesta spel finns på MacOS där, är fokus ändå primärt på Iphone och Ipad. Finns ändå en hel del OK spel, tycket flera av strategispelen där fungerar super på MacOS (och att de flyter bra i 4k på en M3 Mac är väldigt trevligt).

Skrivet av superapan:

Ytterst få satsar på native Linux som spelplattform. Men Proton finns. Hade det funkat på Mac så hade det varit en helt annan femma.

Helt sant. Och givet att Proton börjar fungera "rätt bra" lär knappast öka intresset för att bygga native-stöd för spel under Linux öka...

Körde UE4 Editor på Linux för ett par år sedan, fungerade då OK-ish. Testade UE5 Editorn relativt nyligen, den startade men stannade rätt mycket det. Verkar som Epic idag helt ignorerar "native-stöd" för Linux

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Config.sys-menyer med olika minnneskonfigurationer (EMS, XMS och vad det nu hette). Det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Apple strategi för spel har varierat kraftigt genom åren, och det är där problemet ligger. De satsar hårt på att få fram några spel, det händer inte tillräckligt och de ger upp, och sedan satsar de på något annat sätt. För varje gång bränner de några spelutvecklare.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Steve Jobs lär väl ha tyckt gaming var ett otyg, och det tror jag satte sig rätt hårt i väggarna i hans företag.

Inte riktigt. Steves första jobb var på Atari, och han såg till att det fanns arkadspel inne på utvecklingskontoret för den första Macen så att de anställda fick spela där när de behövde koppla av (det fanns inget sånt på resten av Apple). Steve själv lär ha varit bra på Defender. Nej, problemet var att när den första Macen visades (på den tiden visade Apple upp vad de höll på med långt innan de släppte det) kallades det för en leksak, eftersom den inte hade någon terminal som alla "visste" att man måste ha för att kunna jobba på en dator. Detta störde sig Jobs på, och i ursprungslanseringen ingick inga spel till Macen. Det lilla 15-spel som hade utvecklats för att följa med fick man installera separat om man ville ha det, och spelet Alice som skulle varit med vid lanseringen doldes helt ett tag och släpptes lite senare. Macen skulle vara ett arbetsverktyg, ingen leksak, så det var mycket fokus på MacWord, Word och senare Excel (kom året efter lanseringen och fanns bara till Mac från början).

När den första iPhonen visades var det samma sak - det var en leksak, för den hade ju inget tangentbord. Steve reagerade på samma sätt, och telefonen kom inte med några spel alls (mobiler kom ju oftast med några på den tiden, om ni minns). Det tog återigen ett par år innan han släppte detta. Detta bidrar till Apples något schizofrena inställning till spel - det är OK fast inte så viktigt större delen av tiden, förutom när det inte passar i meddelandet Apple vill skicka ut. Då skall det döljas, för att prylen skall bli vad företaget vill. Det är lite samma sak nu med Vision Pro - spel är bara inget fokus, för prylen skall etableras som ett redskap, ingen leksak. Lite senare när den bilden är klar, då är det OK om man spelar på den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Apple strategi för spel har varierat kraftigt genom åren, och det är där problemet ligger. De satsar hårt på att få fram några spel, det händer inte tillräckligt och de ger upp, och sedan satsar de på något annat sätt. För varje gång bränner de några spelutvecklare.

Fast där har man nu gjort det enda vettiga både från ett tekniskt och ekonomiskt perspektiv.

Givet att iOS är en av de mest populära spelplattformarna (möjligen den mest populära just nu sett till omsättning) är det rätt vettigt att använda samma teknik för MacOS. Vilket man sedan 2015 (året då Metal släpptes på MacOS) gjort för programvara och sedan 2020 (året då M1 släpptes) gjort på maskinvara.

Apple bör få cred för hur bra designat Metal är. Hackar man direkt på DX12, Vulkan eller Metal nivå slås man hur otroligt mycket enklare det är att jobba med Metal trots att alla dessa tre har samma grundmål (low-level, en modell som möjliggör effektiv användning av flera CPU-kärnor, en nästan helt shader-styrd rendering, etc).

Sen har Apple nog insett att Windows försprång är så stort på spelsidan att det inte räcker att man har något som på vissa sätt är bättre. En viktig sak man gjort i senaste två generationerna av Metal är att göra det betydligt enklare att använda shaders designade för DX12 i Metal.

Men kanske viktigast är stöd i de stora spelmotorerna. Väldigt få spel använder custom-engine idag, de flesta kör UE5, Unity, Godot, etc. Och stödet för MacOS i dessa var "lacking" bara för ett par år sedan, idag har alla "native" stöd för ARM64/Metal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast där har man nu gjort det enda vettiga både från ett tekniskt och ekonomiskt perspektiv.

Givet att iOS är en av de mest populära spelplattformarna (möjligen den mest populära just nu sett till omsättning) är det rätt vettigt att använda samma teknik för MacOS. Vilket man sedan 2015 (året då Metal släpptes på MacOS) gjort för programvara och sedan 2020 (året då M1 släpptes) gjort på maskinvara.

Apple bör få cred för hur bra designat Metal är. Hackar man direkt på DX12, Vulkan eller Metal nivå slås man hur otroligt mycket enklare det är att jobba med Metal trots att alla dessa tre har samma grundmål (low-level, en modell som möjliggör effektiv användning av flera CPU-kärnor, en nästan helt shader-styrd rendering, etc).

Sen har Apple nog insett att Windows försprång är så stort på spelsidan att det inte räcker att man har något som på vissa sätt är bättre. En viktig sak man gjort i senaste två generationerna av Metal är att göra det betydligt enklare att använda shaders designade för DX12 i Metal.

Men kanske viktigast är stöd i de stora spelmotorerna. Väldigt få spel använder custom-engine idag, de flesta kör UE5, Unity, Godot, etc. Och stödet för MacOS i dessa var "lacking" bara för ett par år sedan, idag har alla "native" stöd för ARM64/Metal.

Vi har diskuterat detta förut. Problemet är inte att deras nuvarande teknologi är bättre, problemet är att de har bytt fot så många gånger. Det hände på 90-talet att spel kom till Macen först och blev stora, men det har nog inte hänt sen dess. Apple verkar numer vilja att spel skall portas från iPhone/iPad till Macen, och det är vansinne när det enda kontrollsystemet som accepteras i AppStore är en touch-skärm - vilket ingen Mac har! Vill man spela på en Mac så vill man antagligen spela spel som finns på Windows, och då antagligen på en bärbar Mac eftersom det är det Apple säljer. Vill man spela iPhone/iPad-spel så har man sannolikt en sådan att spela på istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ang. spel på Mac, så ser jag fortfarande fram emot att kunna köra BootCamp på Mac igen.

Skaffade en iMac 21,5" i slutet av 2010 för att främst spela Diablo III (native i Mac OS X) samt Guild Wars.

Efter att ha labbat med Wine/Wineskins i OS X, så tröttnade jag på allt strul och körde istället Parallels Desktop. Dock så är Parallels dyrt i inköp samt måste ständigt uppdateras för nära nog varje version av OS X.

Det hela slutade med att jag istället körde Windows 7 genom Bootcamp med betydligt bättre prestanda på köpet. Även i Diablo III!

Något som många verkar glömma när Wine/CrossOver etc. kommer på tal, är att spelet i sig bara är ett av många program som krävs för en bra spelupplevelse. Avsaknaden av att kunna finjustera/tweaka drivrutiner för GPU, tangentbord och mus gjorde upplevelsen i Mac OS X mindre optimal.

Trots att jag gillade Mac OS X mer än Windows på den tiden, så slutade det med att jag nära nog enbart körde Windows på datorn i slutändan. Ironiskt nog så har en datorn idag en mer uppdaterad Windows 10 än den sedan länge övergivna Mac OS X.

Numera spelar jag sällan på dator, men gillar att många spel på Epic Games, Steam och GOG även finns tillgängliga på Mac. Synd bara att många äldre spel främst är bundlade med DOSBox framför "äkta" MacOS-utgåvor. Kör mycket hellre klassiker som Shadowgate och Deja Vu i Basilisk II än i en dålig DOS-utgåva.

MacVenture-utgåvorna finns numera på Steam (2015):
https://store.steampowered.com/sub/59404/