Permalänk
Medlem

Köptips stationär dator

Jag funderar lite på att uppgradera min stationära från 2019 tror jag. Där i sitter en Core i9 9900K nu som har funkat bra men vore kul med en uppgradering. Nån som har för mycket tid över och vill leka med Inets datorbyggare?
Jag har ett grafikkort RTX 3060 som jag nog tänkte återvinna så det struntar vi att köpa nytt.
Datorns tyngsta användningsområde är Handbrake för videokodning (1080p/4K) i hobbysyfte. Ingen primär speldator alltså även om jag spelar nått ibland.
Övriga "krav"? RAM? 32GB kanske. 1TB NVMe disk räcker. CPU-typ? Jag har alltid kört Intel men jag antar att jag är öppen för annat med. Pysslar inte med överklockning så inget behov av komponenter som har stöd för det. Plats för DVD/BD-läsare/brännare. Jag vill gärna ha en tyst arbetsmiljö så ljuddämpad chassi och vettiga fläktar är kanske inte fel.
Har plockat ihop en maskin själv i testsyfte (är ingen expert på alla varianter av komponenter som finns) och hamnade på runt 11-12K så budgeten är väl där nånstans.
Vore kul att se vad nån annan plockar ihop.
Tack på förhand

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem