Högtalare multiroom

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Vi hade rätt stora problem hemma i början, hittade inte systemet och gick inte göra grupper ibland, och vissa skapade grupper gick inte spela till - de var helt tysta och behövdes kopplas isär och göras om för att fungera.

Jag tycker inte det var överdrivet att säga det var problem med våra högtalare när vi inte ens kunde använda dem.

Du säger ni hade problem i början, då antar jag att det inte är problem längre?

Kom faktiskt på jag har haft ett problem. En högtalare hade gränsfall för långt till routern så fick tråda min soundbar för att stabilisera nätet kring den men det var inga större problem.

Permalänk

Intressant! Köpte en Sonos S2, går inte att koppla om du har en ny Tele2 router..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Min fru och döttrarna är mycket nöjd med ChromeCast Audio och gamla stereos med lite nyare högtalare. Ljud i alla rum sömlöst och det bara funkar direkt från Spotify som dom kör. Sitter dom vid en dator går det lika bra att streama därifrån. Väldigt prisvärt.

Precis såhär.

Du skaffar bra riktiga hi-fi högtalare för varje rum, bookshelf, golvare, whatever passar för vardera rum. Du återanvänder såklart det du redan har.
Om du har så återanvänder du så många hifi-stärkare du redan har. Behöver du mer så köper du minismå klass D-stärkare från t.ex. amazon några hundringar styck. Typ något sånt här https://www.amazon.se/Fosi-Audio-BT10A-hemmaljudshögtalare-st..., tar aux in från en chromecast eller om du bara ska köra på 1 så har den BT också.

Till detta ska du ha en chromecast audio per uppsättning + kablar.

Visst är det lite mer jobb men gud så mycket bättre ljud till billigare peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

1. Det går alldeles utmärkt att köra direkt från Spotify, utan sonos-app.
2. Sonos app är inte riktigt så dålig att det inte är prisvärt om man nu skulle vilja använda den.

Dock stöds inte chromecast på android vilket är en showstopper för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Tar gärna emot för/nackdelar med Sonos om någon har erfarenhet av det systemet. Var inställd på att prova genom att köpa på Ikeas rea, men har läst mycket dåligt om deras app?

Jag har idag 2 högtalare / förstärkare som kör Google Audio men det fungerar i princip aldrig när jag vill lyssna på musik...
Dom har även Spotify Connect om man endast vill använda en enhet och det fungerar oftare men inte jämt.

största nackdelen som jag ser det är att det varit problem med bakåt kompatibelt,
dvs säg att du ska utöka om 5år
lite surt om då den nya högtalaren inte fungerar med dom gamla.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomilainen:

Rean på symfonisk såg ju riktigt trevlig ut.

Trevligt med de mer öppna systemen också, men tror inte jag har så mycket emot att låsa in mig och köra ett system fullt ut, då slipper man ju lite beslut i framtiden 😉

Ingen som har erfarenhet av Audio pro?

Kanske får slå ett öga på Heos också. Google kan ju vara ett alternativ, men lite osugen på att köpa både högtalare och något som kopplar upp dem, de har väl också slutat med Chromecast Audio om jag förstår rätt.

Jag har erfarenhet av Audio Pro, både från hemmabio högtalare och trådlösa multiroom.

Har i dagsläget https://audiopro.com/products/c10-mkii

En trevlig högtalare med förvånansvärt bra ljud och tryck för dess storlek. Har absolut inget negativt att säga om den.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

största nackdelen som jag ser det är att det varit problem med bakåt kompatibelt,

Bra inspel, sådana val som ett stort företag har jag svårt att förstå.

Dock lockar Sonos ändå trots sina nackdelar an någon anledning.
Jag tycker inte jag hittar något vettigt alternativ?

Exempelvis som tidigare nämnts i tråden som skulle kunna fungera är WiiM. Men då måste man köpa en förstärkare för minst 1000:- till varje högtalare/högtalarpar för att koppla in dom i det ekosystemet?

Jag kan se fördelarna men samtidigt vill jag inte ha massa synlig elektronik i tex köket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Exempelvis som tidigare nämnts i tråden som skulle kunna fungera är WiiM. Men då måste man köpa en förstärkare för minst 1000:- till varje högtalare/högtalarpar för att koppla in dom i det ekosystemet?

Jag kan se fördelarna men samtidigt vill jag inte ha massa synlig elektronik i tex köket...

Bästa du kan göra för att minska risken för att hamna i en bakåtkompatibilitetsproblem är i så fall köpa deras Era-serie & Arc Ultra då dessa är nyast.

Med det sagt - Jag var med i svängen när de gamla Sonos 1 inte skulle funka med nya appen och därmed inte riktigt kunna få alla nya funktioner eller köras tillsammans med den nyare högtalarna - Då sa Sonos att det berodde på att hårdvaran i högtalarna inte klarade av det och höll tillbaka nyare hårdvara (hur sant det är, låter jag vara osagt).

Däremot fungerade högtalarna fortfarande och jag sålde dem för att köpa nyare generation av samma högtalare. Har i sin tur sålt dessa för att byta till större Sonos-högtalare och måste säga att andrahandsvärdet på Sonos står sig riktigt bra, förlorade 400kr per högtalare jämfört med nypris och då ägde jag dem i 3-4 år 😅

Edit: Som du ser är jag pro-Sonos, men jag är kluven för jag tycker inte de är prisvärda. Så är man på jakt efter bang-for-the-buck eller bästa ljud så ska du definitivt inte ha Sonos. Så kontentan är att Sonos är det minst ”dåliga” när jag lägger in alla mina parametrar 😎

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Jag har erfarenhet av Audio Pro, både från hemmabio högtalare och trådlösa multiroom.

Har i dagsläget https://audiopro.com/products/c10-mkii

En trevlig högtalare med förvånansvärt bra ljud och tryck för dess storlek. Har absolut inget negativt att säga om den.

Intressant, vad har du för setup i hemmabio? Använder du deras app mycket eller blir den lite överflödig när högtalarna har Chromecast och AirPlay? Ser ju bra ut för vårt hushåll som har både Apple och Android i sig, jämfört med Sonos som verkar vara bäst för Apple.

Jag har i princip inga befintliga högtalare hemma, så därav känner jag mig inte så sugen på att köpa förstärkare och t.ex. såna där wiim pro. Förstår att det blir superbra för de som redan har uppsättningar med högtalare. Tycker också de känns lite dyra, kostar ju nästan som en liten högtalare. Chromecast Audio kändes mer prisvärt men verkar ju inte gå att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Bästa du kan göra för att minska risken för att hamna i en bakåtkompatibilitetsproblem är i så fall köpa deras Era-serie & Arc Ultra då dessa är nyast.

Med det sagt - Jag var med i svängen när de gamla Sonos 1 inte skulle funka med nya appen och därmed inte riktigt kunna få alla nya funktioner eller köras tillsammans med den nyare högtalarna - Då sa Sonos att det berodde på att hårdvaran i högtalarna inte klarade av det och höll tillbaka nyare hårdvara (hur sant det är, låter jag vara osagt).

Däremot fungerade högtalarna fortfarande och jag sålde dem för att köpa nyare generation av samma högtalare. Har i sin tur sålt dessa för att byta till större Sonos-högtalare och måste säga att andrahandsvärdet på Sonos står sig riktigt bra, förlorade 400kr per högtalare jämfört med nypris och då ägde jag dem i 3-4 år 😅

Edit: Som du ser är jag pro-Sonos, men jag är kluven för jag tycker inte de är prisvärda. Så är man på jakt efter bang-for-the-buck eller bästa ljud så ska du definitivt inte ha Sonos. Så kontentan är att Sonos är det minst ”dåliga” när jag lägger in alla mina parametrar 😎

Tack för tipsen, det lutar åt att jag hoppar på Ikeas deal som mina första sonoshögtalare.
Men då kan det vara en bra idé att utöka med någon av dom modellerna du nämner senare.
Misstänker att Ikea har ett intresse av att deras högtalare inte bara slutar fungera helt plötsligt heller och om jag förstått det rätt är det "gen 2" av Symfonisk som säljs nu så dessa är något uppdaterade?

Har landat i precis samma slutsats som du att det verkar som att Sonos är "minst dåliga" men samtidigt, om man kan köpa några relativt kompetenta högtalare för knappa tusenlappen styck, det tycker jag ändå är prisvärt!

EDIT: Typos.

Permalänk

Har en likadan som HiGrip, mycket nöjd med den.
Gjorde mycket research hur jag skulle få till multiroom här hemma.
Har en stereoförstärkare i vardagsrummet som jag gärna ville använda. Tillslut hittade jag den enkla lösningen att alla enheter som har inbyggd möjlighet för chromecast kan läggas till i en grupp. Så kan använda min gamla Chromecast audio tillsammans med min nya C10 och mina andra planerade inköp på ett enkelt sätt och få perfekt synk i ljudet!

Permalänk

Jag har kört HEOS sedan starten, har högtalare överallt. Som högtalare är de bättre än Sonos, speciellt deras stora Soundbar. Grymt också med HEOS built in i Marantz och Denons förstärkare. Däremot är appen otroligt korkat gjord och den har varit så i alla år. Sen är gen1 endast på 2,4ghz vilket ställer till det för trådlösa enheter. Idag hade jag nog valt Bluesound.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Grejen är ju att man gjorde inte högtalarna obrukbara utan det var saker som släpptes innan 2010 som man kände inte hade hårdvaran för att följa med framåt. Dom fungerar fortfarande bra däremot men du kan inte koppla dom till helt nya.
Saker från 2011 stödjs fortfarande.

https://support.sonos.com/sv-se/article/sonos-app-version-com...

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonos

Permalänk
Medlem

När det gäller trådlösa aktiva högtalare rekommenderar jag KEF som säljs av Hifi klubben med 30 (60 medlem) dagars returrätt. De finns i spannet 10-60 kkr.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har haft Bluesound i ungefär 5 år, väldigt nöjd.

Samma här..kört bluesound i snart 8 år och tycker det funkar bra. Kör Bluesound powernode och Pulse flex 2 tillsammans med trådade Dali Fazon och Dali Sub-E9.

Permalänk
Medlem

jag har haft sonos i många år men efter haveriet med appen i våras så har det funkat så dåligt att jag till slut gav upp och köpte mig en denon home 350 till köket till att börja med. Har inte haft några problem alls och tycker att både ljudet och appen presterar skitbra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

varför inte någon Denon heos 150,250,350? vi är som sagt väldigt nöjda med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att även Samung har nån form av Samsung Multiroom med varierade storlek och pris på ett gäng högtalare i den serien.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

varför inte någon Denon heos 150,250,350? vi är som sagt väldigt nöjda med detta.

Fungerar dom via Google Home?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Fungerar dom via Google Home?

ja, är det korta svaret
vill du se vad den kan göra via dom olika röststyrningarna kolla här.

https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/6803/relate...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Samma här..kört bluesound i snart 8 år och tycker det funkar bra. Kör Bluesound powernode och Pulse flex 2 tillsammans med trådade Dali Fazon och Dali Sub-E9.

Jag också. Har två Pulse M-högtalare som jag kör i stereo eller flyttar utifrån behov, jag tycker de har riktigt bra ljud. Samt en NAD C700 kopplad till TV:n med HDMI-ARC, som driver ett par högtalare. Allt fungerar bra ihop, jag tycker att det är en riktigt bra plattform och alla deras produkter får fotfarande uppdateringar. Nu har jag även köpt ett par Genelec 8330 och en Bluesound Node Nano som får bli skrivbordssetup.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ja, är det korta svaret
vill du se vad den kan göra via dom olika röststyrningarna kolla här.

https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/6803/relate...

Hmmm ok, men betyder detta att jag måste använda Demon Heos appen för multi room eller kan jag köra via Google Home?

Har en NAD förstärkare samt en Riva Arena som fungerar via Google Home idag, skulle isåfall vara bra om man kunde bygga vidare på det med en Denon högtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomilainen:

Hej! Jag är på jakt efter högtalare nu när jag flyttat till hus och tänker mig något trådlöst multiroom system. När jag läser runt så hör jag mest en massa klagande, är allt så dåligt som det låter? Eller är det folk som kanske själva har dålig uppkoppling eller använder systemen för svårare saker än att bara lyssna på Spotify?
Jag är inte ljudkräsen, har lyssnat runt och gillar det mesta, men drar väl gränsen att det ska vara bättre än Google Nest Mini som är liten väl liten och platt ljud. Det jag tycker är mest avgörande är att det ska vara ett stabilt system gällande uppkoppling och användning. Men vi kommer mest lyssna på Spotify och inte hålla på med egna ljudfiler, lyssningen kommer ske från både Android och Apple mobiler. Kommer väl vara en ca 5 utspridda enheter. Möjligt att vi i framtiden vill koppla något system till tv:n också.

Kollat/lyssnat på Audio Pro, Sonos, Bluesound, Yamaha, Heos/Denon och tycker allt låter bra, men har ni någon erfarenhet om vad ni tycker fungerar bäst? Eller fungerar det mesta likvärdigt för mitt enkla användarfall? Lite sugen på Audio Pro sett till pris, men om det är mindre plug and play än de andra eller instabilare uppkoppling så lägger jag hellre en slant extra.

Sonos är solklar etta. Fungerar perfekt, hög WAF, Nya Arc Ultra är riktigt bra så du kan få allt från TV ljud till högtalare för endast musik till batterihögtalare för utsidan mm... Ser man helheten är ingen annan i närheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Vad är det för lögner du sprider? Det är EN högtalare som inte fungerar med nya appen, den är från 2009. Den hade alltså fullt stöd i 15 år ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad är det för lögner du sprider? Det är EN högtalare som inte fungerar med nya appen, den är från 2009. Den hade alltså fullt stöd i 15 år ca.

så då är det högtalare som det varit kompabilitets problem med? eller nja det var visst fler

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Hmmm ok, men betyder detta att jag måste använda Demon Heos appen för multi room eller kan jag köra via Google Home?

Har en NAD förstärkare samt en Riva Arena som fungerar via Google Home idag, skulle isåfall vara bra om man kunde bygga vidare på det med en Denon högtalare.

det kan jag inte svara på då jag inte använder google home själv,
det jag kan säga är att tex via homeassistant kan du gruppera som du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Och vilken är den öppna ersättaren till Squeezebox?

Sen heter (för tillfället) "Lyrion Music" Server (de verkar ha lite svårt med att låsa ner brandingen i vanlig öppen ordning.

https://lyrion.org

Denna är perfekt för att hålla igång sina befintliga Squeezeboxar.

Nu använder jag den dock "utan server" eftersom den redan är en del av "piCorePlayer". Alla spelare kan alltså även vara servern. Så perfekt om man främst eller enbart sätter ihop hårdvaran själv.

https://picoreplayer.org

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Sen heter (för tillfället) "Lyrion Music" Server (de verkar ha lite svårt med att låsa ner brandingen i vanlig öppen ordning.

https://lyrion.org

Denna är perfekt för att hålla igång sina befintliga Squeezeboxar.

Nu använder jag den dock "utan server" eftersom den redan är en del av "piCorePlayer". Alla spelare kan alltså även vara servern. Så perfekt om man främst eller enbart sätter ihop hårdvaran själv.

https://picoreplayer.org

Tackar, det måste jag kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Grejen är ju att man gjorde inte högtalarna obrukbara utan det var saker som släpptes innan 2010 som man kände inte hade hårdvaran för att följa med framåt. Dom fungerar fortfarande bra däremot men du kan inte koppla dom till helt nya.
Saker från 2011 stödjs fortfarande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonos

Mina sonos-prylar köpte jag typ 2016-hållet, de gjordes mer eller mindre obrukbara med nya uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Sonos är för dyrt för prestandan man får, men uj så smidigt. Gammal ”hifi”-nörd som inte orkar hålla på längre.

Deras större högtalare låter tillräckligt bra för att kunna leva med och funkar med flera streamingtjänster samtidigt (du kan lägga in youtube och spotify, så söker den låtar i båda som du kan köa om någon låt inte skulle finnas på den ena tjänsten exempelvis).

Funkar utmärkt med flera användare i hushållet som kan streama egna låtar på sin enhet och när det passar kan man slå på alla för en ström eller dela som man vill (har testat ha tre olika låtar på samtidigt som max).

På sommaren lagar jag mat med musik på och sen när vi går ut och äter tar jag med musiken ut via move 2. Supersmidigt.

Gamla stereon kan man få att funka tillsammans med allt om du skaffar en connect.

Som sagt, smidigt, okej ljud men dyrt.

Vad är connect för pryl? Låter intressant.