Permalänk

Ingen DHCP-server hittades

Jag har två datorer, en tv och en Shield kopplad på samma switch.
TVn och Shielden har internet men inte datorerna.
Har provat koppla i och ur startar om osv utan resultat.
Har kopplat bort routern och kör direkt från fiberomvandlaren.
Igår lyckades jag plötsligt få internet på ena datorn men det var borta idag när jag startade den.
Står bara att ingen DHCP-server hittades.

Någon som har någon idé hur man kan lösa detta?

Visa signatur

SFF Vardagsrum:
Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Team Group T-Force Delta 32GB RGB DDR5-6000 CL30 | Gigabyte RTX 5090 32GB Gaming OC | Cooler Master NR200P V2 | Corsair SF1000 Platinum ATX 3.1 1000W | Samsung 75" 4K QN90C

Permalänk
Medlem

Oftast är det routern som agerar dhcp server, så när du kopplade bort den tog du också bort möjligheten att få IP dynamiskt tilldelad på dina klienter.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Skrivet av vipers:

Oftast är det routern som agerar dhcp server, så när du kopplade bort den tog du också bort möjligheten att få IP dynamiskt tilldelad på dina klienter.

Hur kommer det sig då att tvn och shielden har internet och fungerar som vanligt?

Visa signatur

SFF Vardagsrum:
Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Team Group T-Force Delta 32GB RGB DDR5-6000 CL30 | Gigabyte RTX 5090 32GB Gaming OC | Cooler Master NR200P V2 | Corsair SF1000 Platinum ATX 3.1 1000W | Samsung 75" 4K QN90C

Permalänk
Medlem

Du ska ha routern först sen switchen i routern, annars slås enheterna om IP adressen du får antar att du bara får 1 IP tilldelad. TV'n går antaglien på TV porten

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Du ska ha routern först sen switchen i routern, annars slås enheterna om IP adressen du får antar att du bara får 1 IP tilldelad. TV'n går antaglien på TV porten

Det är inte tv som i tv-kanaler utan apparna fungerar.
Jag kopplade bort routern igår för att typ hälften av webbsidorna fungerade och hälften inte.
Hade så en gång tidigare men det löste sig till slut.
TVn och Shielden har olika IP.

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Det är inte tv som i tv-kanaler utan apparna fungerar.
Jag kopplade bort routern igår för att typ hälften av webbsidorna fungerade och hälften inte.
Hade så en gång tidigare men det löste sig till slut.
TVn och Shielden har olika IP.

Du måste ha routern ansluten direkt till fiber om du skall tilldelas fler privata ip-adresser. Förmodligen får du ut två från fibern, max. Sätt tillbaka routern och anslut switchen till den. Om det är vissa sidor som fungerar och andra inte, så hade jag sett över dns-inställningar. Körde du någon custom DNS, antingen på router- eller klientnivå?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Du får antagligen bara 2 eller 3 stycken publika IP adresser, och de apparater som kopplar upp sig först kommer att få dem tilldelade. De som kommer senare får ingen IP. Därför måste du ha en "router" emellan, för den delar ut IP-adresser till alla dina enheter.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Du måste ha routern ansluten direkt till fiber om du skall tilldelas fler privata ip-adresser. Förmodligen får du ut två från fibern, max. Sätt tillbaka routern och anslut switchen till den. Om det är vissa sidor som fungerar och andra inte, så hade jag sett över dns-inställningar. Körde du någon custom DNS, antingen på router- eller klientnivå?

Tack för info.
Provade routern igen men den lyser bara rött. Så jag kopplade ur alla enheter från switchen och lät bara ena datorn vara kopplad och satte kabeln rätt i fibern igen. Nu har den datorn internet.
Så nu kan jag spela åtminstone 😅
Gällande DNS så har jag inte ändrat något. Bara kört plug and play.
Gammal skitrouter från Telia 🙄

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem

Lyser den rött så har den inte släppt sitt lån av IP, låt routern sitta i ett tag och kolla. Tar du bort routern så sitter du helt oskyddad mot internet och kan bli en bot i ett större nät av skit.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Lyser den rött så har den inte släppt sitt lån av IP, låt routern sitta i ett tag och kolla. Tar du bort routern så sitter du helt oskyddad mot internet och kan bli en bot i ett större nät av skit.

Det låter ju inte så bra.
Har gjort om och låtit routern vara. Nu fungerar det igen.
Får se hur länge det går innan vissa sidor slutar att fungera igen 🙄

Visa signatur

SFF Vardagsrum:

Permalänk
Medlem

internet/fiber->(wan)-router-(lan)->switch->enheter.

Kopplar du switchen mot fiberdosan, eller någon annan enhet än routern så är risken stor att du får den här typen av problem, då din ISP inte delar ut mer än 1 eller 2 ip till din anslutning. Säkerställ att inget annat än routerns wan-port är ansluten mot internet, allt annat ska kopplas mot routern på dess lan-sida.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Hur kommer det sig då att tvn och shielden har internet och fungerar som vanligt?

För att din ISP också delar ut IP adresser, men inte lika många. Din tv och shield kan ha råkat vara de första som bad om nya adresser och fick detta, men sen ville inte ISPn dela ut fler då publika adresser är dyra. Din router delar ut privata adresser och kan därför dela ut väldigt många fler då dessa adresser inte kostar något.

Googla på publik vs privat IP och kolla om din TV har en publik eller privat IP adress.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Gammal skitrouter från Telia 🙄

Köp en ny?

vilket fall som helst måste du ha en router som alla andra sagt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Får se hur länge det går innan vissa sidor slutar att fungera igen 🙄

Tills dess kan du läsa på lite om grundläggande nätverksfelsökning. Lär dig hantera nslookup, ping och tracert på Windows kommandorad. Bekanta dig med nätverksfliken i webbläsarens utvecklarläge.

Du kommer få mycket bättre hjälp om du kan ge konkreta exempel på vad som inte fungerar och hur.