Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta skulle mycket väl vara felet, dock är msi kvalitets agg

Ja mitt SF750 är ett corsair platinum nätagg, ändrar inte att mitt skräp gs800 agg med flera år på nacken klarar av spikarna bättre

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja mitt SF750 är ett corsair platinum nätagg, ändrar inte att mitt skräp gs800 agg med flera år på nacken klarar av spikarna bättre

Sant 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sätt tdp på cpu i bios till 125W, se till att du har Intel default som val i settings.

Skaffa msi afterburner och sätt power limit till 70%
Håller allt nu? Isåfall är det over current trip protection som slagit ifrån på psu.
Testa öka Power limit på gpu till 100%
Fortfarande ok?
Njut av livet igen. Bör kanske köra en undervolt så du får ner effekten men mer FPS.

Crashar? Ladda ned occt och kör olika tester för systemet.

Senaste 3 defekta agg jag packat upp har varit MSI. Vi behöver inte överdriva.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Senaste 3 defekta agg jag packat upp har varit MSI. Vi behöver inte överdriva.

Låter ju dock orimligt? Köpte du verkligen deras gold? För de är väl seasonic agg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Låter ju dock orimligt? Köpte du verkligen deras gold? För de är väl seasonic agg

MSI MAG A750GL heter det, är ett Chanel Well Technology nätagg.

2 stycken hade en ljudbild som inte passar sig i ett gold agg (Toms hardware gav det 3,5/5 i betyg, kommenterar just detta).
1 var helt död ur kartong.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

MSI MAG A750GL heter det, är ett Chanel Well Technology nätagg.

2 stycken hade en ljudbild som inte passar sig i ett gold agg (Toms hardware gav det 3,5/5 i betyg, kommenterar just detta).
1 var helt död ur kartong.

Ah okej så en DOA... Och de andra med klassiska dåliga fläktar, förstår!
tänkte alla var DOA.. Vilket kändes orimligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah okej så en DOA... Och de andra med klassiska dåliga fläktar, förstår!
tänkte alla var DOA.. Vilket kändes orimligt

Ja, 1 DOA, 2 helt enkelt fläktar som inte borde passerat QC. Men det är såhär amöborna tjänar pengar.
Lättare att ta 5% av nätaggen i retur, än att ha personal som verifierar varje agg efter produktion. Löjligt miljö svinn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ja, 1 DOA, 2 helt enkelt fläktar som inte borde passerat QC. Men det är såhär amöborna tjänar pengar.
Lättare att ta 5% av nätaggen i retur, än att ha personal som verifierar varje agg efter produktion. Löjligt miljö svinn.

Håller helt med, tråkigt med dålig erfarenhet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Råkar inte vara som så att det klickar till när datorn startar om?

Har själv haft mer eller mindre samma problem (fast va i vissa spel för mig som va tyngre på gpun) och för mig försvann problemet helt när jag bytte ut mitt corsair sf750 mot ett äldre GS800.

Så gissar på att det är spikar från gpun som trippar PSUn att slå ifrån.

Så med allt jag läst här så ska jag köpa en ny PSU med lite mer kräm och testa. Har någon tips på bra 1000W PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Så med allt jag läst här så ska jag köpa en ny PSU med lite mer kräm och testa. Har någon tips på bra 1000W PSU?

Nej. Kräm är inte problemet. Glapp/defekt är problemet.

https://www.inet.se/produkt/6906569/be-quiet-system-power-10-... - Köp och njut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://www.inet.se/produkt/6906569/be-quiet-system-power-10-... - Köp och njut!

Ska köpa och testa 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

När det kommer till PSU så finns det ett enkelt sätt att få en vettig!

Önskad effekt och effektivitet, säg 1000 watt och gold, sen väljer man bara modellen med längst garanti (brukar ligga på 7 eller 10 år, ibland 12 år) och så lågt pris som möjligt!

Just nu så har dom en riktigt bra deal på denna
https://www.inet.se/produkt/6905583/nzxt-c1200-1200w
Dock verkar det såklart inte som att den kommer in i lager på ett bra tag.

Så i skrivande stund hos inet så är det nog någon av dessa två
https://www.inet.se/produkt/6905850/asus-tuf-gaming-1200w-gol...
https://www.inet.se/produkt/6905687/corsair-rm1000x-shift-100... (värt att notera att denna har kontakter på sidan, så kan bli problem beroende på vilket chassi du har)

Brukar själv föredra Seasonic om jag rekommenderar något, men priserna verkar bara öka för varje dag och när man för typ ett år sen kunde köpa en 1000 wattare för 1000kr så kostar dom nu en bra bit över dubbla...

Edit: Hade absolut inte köpt be quiet PSUn som länkats innan, 5 år garanti så är inte ens be quiet säkra på att det är en vettig produkt.

Skrivet av AkUs:

Glapp/defekt? Du är medveten om att psun kan vara helt okej, bara att den inte klarar av spikarna. Just dessa spikar finns det två sätt att lösa, antingen med en psu av bättre kvalité eller så går man upp i effekt, den du har länkat är inget av dom två.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade problem under lång tid med min dator som bara stängde av sig och hade alla möjliga random minnesproblem. Jag testade allt möjligt och tillslut så köpte jag en thermal grizzly contact frame efter att ha sett någon GM video om att det kan bli problem med Intel CPU att få ordentlig kontakt. Efter detta har jag inte haft några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

När det kommer till PSU så finns det ett enkelt sätt att få en vettig!

Önskad effekt och effektivitet, säg 1000 watt och gold, sen väljer man bara modellen med längst garanti (brukar ligga på 7 eller 10 år, ibland 12 år) och så lågt pris som möjligt!

Just nu så har dom en riktigt bra deal på denna
https://www.inet.se/produkt/6905583/nzxt-c1200-1200w
Dock verkar det såklart inte som att den kommer in i lager på ett bra tag.

Så i skrivande stund hos inet så är det nog någon av dessa två
https://www.inet.se/produkt/6905850/asus-tuf-gaming-1200w-gol...
https://www.inet.se/produkt/6905687/corsair-rm1000x-shift-100... (värt att notera att denna har kontakter på sidan, så kan bli problem beroende på vilket chassi du har)

Brukar själv föredra Seasonic om jag rekommenderar något, men priserna verkar bara öka för varje dag och när man för typ ett år sen kunde köpa en 1000 wattare för 1000kr så kostar dom nu en bra bit över dubbla...

Edit: Hade absolut inte köpt be quiet PSUn som länkats innan, 5 år garanti så är inte ens be quiet säkra på att det är en vettig produkt.

Glapp/defekt? Du är medveten om att psun kan vara helt okej, bara att den inte klarar av spikarna. Just dessa spikar finns det två sätt att lösa, antingen med en psu av bättre kvalité eller så går man upp i effekt, den du har länkat är inget av dom två.

En i9 med ett 4080 Super drar 337watt enligt SweC mätningar. Vad är det för ”spikar” som ett 1000watt inte klarar över 337watt?

Att be quiet inte ger 10år utan 5år spelar ingen roll.
Mercedes ger sämre garantier än Dacia. Garanti är mera ett sälj trick än fakta numera.

Denna PSU hets är precis vad tillverkarna vill. Ta ett djupt andetag och en kopp Te

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt som att nätaggets fläkt inte snurrar. En av mina polare hade det problemet - datorn stod för nära en gardin och en bit tråd från den hade satt sig runt rotorn och den snurrade inte en millimeter. Så fort man gjorde mer än att surfa så tvärdog datorn. När tråden avlägsnades så funkade allt som det skulle igen.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

En i9 med ett 4080 Super drar 337watt enligt SweC mätningar. Vad är det för ”spikar” som ett 1000watt inte klarar över 337watt?

Att be quiet inte ger 10år utan 5år spelar ingen roll.
Mercedes ger sämre garantier än Dacia. Garanti är mera ett sälj trick än fakta numera.

Denna PSU hets är precis vad tillverkarna vill. Ta ett djupt andetag och en kopp Te

Well sweclockers test är inte riktigt något jag skulle lita på där..

Här är bara ett 4080 super, ett snitt över 13 spel eller vad nu techpowerup har. 300 watt!

Här är snittet över 13 spel med en 14900k 144 watt
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-14900k/images/power-g...

Då är vi uppe i 444 watt, sen lägg till säg 100-200 watt för allt annat så som fläktar, moderkort osv osv. Då ligger vi någonstans runt 550-650 watt och nu vet jag inte om 4080 har samma problem som 4090 har med spikar men skulle rekommendera dig att kolla på gamers nexus test av rtx 4090 där dom har en bit där dom går igenom det hela. Men dom ser spikar på 40% över snittet och även om det inte går över som i TS fall 850 Watt så kan den spiken ändå trippa skydden i psun om dessa skydd är mediokert gjorde.

Sen är det klart som fasen att garantin kommer återspegla kvalitén, att jämföra det med en bil är bara dumheter.. Det ärotroligt många fler faktorer som spelar roll när det kommer till bilar.
Är snarare en självklarhet att om ett företag har två produkter, en med 5 års garanti och en med 10 år garanti så är den med 10 år av bättre kvalité då företaget annars inte hade satt den längre garantin på produkten då det hade varit en enorm risk.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well sweclockers test är inte riktigt något jag skulle lita på där..

Här är bara ett 4080 super, ett snitt över 13 spel eller vad nu techpowerup har. 300 watt!
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-super-founders-edition/images/power-gaming.png

Här är snittet över 13 spel med en 14900k 144 watt
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-14900k/images/power-g...

Då är vi uppe i 444 watt, sen lägg till säg 100-200 watt för allt annat så som fläktar, moderkort osv osv. Då ligger vi någonstans runt 550-650 watt och nu vet jag inte om 4080 har samma problem som 4090 har med spikar men skulle rekommendera dig att kolla på gamers nexus test av rtx 4090 där dom har en bit där dom går igenom det hela. Men dom ser spikar på 40% över snittet och även om det inte går över som i TS fall 850 Watt så kan den spiken ändå trippa skydden i psun om dessa skydd är mediokert gjorde.

Sen är det klart som fasen att garantin kommer återspegla kvalitén, att jämföra det med en bil är bara dumheter.. Det ärotroligt många fler faktorer som spelar roll när det kommer till bilar.
Är snarare en självklarhet att om ett företag har två produkter, en med 5 års garanti och en med 10 år garanti så är den med 10 år av bättre kvalité då företaget annars inte hade satt den längre garantin på produkten då det hade varit en enorm risk.

Det med garanti fungerar inte alls så. Den som ger lång garanti kan likaväl ha en billig skit produkt och vågar ta smällen att ersätta kunden i framtiden, för deras skit är billig att tillverka. Finns många olika approach varför man ger lång garanti. Finns nya tillverkare som kommer in i branschen genom att just ge lång garanti, billigare att göra så än att slå sig in med låga priser.
Uppenbart fungerar deras taktik då du sitter här o argumenterar emot att det måste vara bättre grejer... Mission acomplished..

Sen ang förbrukning. Ja SweC mäter i väggen under spel. Vet inte riktigt vilka "hemliga" siffror som måste fram. Klart en CPU / GPU kan under korta stunder dra mera. Men att det skulle hoppa på en oklockad plattform från 337 till 1000...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt tdp på cpu i bios till 125W, se till att du har Intel default som val i settings.

Skaffa msi afterburner och sätt power limit till 70%
Håller allt nu? Isåfall är det over current trip protection som slagit ifrån på psu.
Testa öka Power limit på gpu till 100%
Fortfarande ok?
Njut av livet igen. Bör kanske köra en undervolt så du får ner effekten men mer FPS.

Crashar? Ladda ned occt och kör olika tester för systemet.

Krashar fortfarande med nya PSU

Funderar på att lämna in datorn till Inet

Permalänk
Skrivet av Albin06:

Har du kört intel diagnostic?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorag:

Jag hade problem under lång tid med min dator som bara stängde av sig och hade alla möjliga random minnesproblem. Jag testade allt möjligt och tillslut så köpte jag en thermal grizzly contact frame efter att ha sett någon GM video om att det kan bli problem med Intel CPU att få ordentlig kontakt. Efter detta har jag inte haft några problem alls.

Okej, men varför skulle det bli dålig kontakt med CPU? moderkortet är gjort för min CPU. Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Skulle kunna vara instabil CPU clock/vcore. Har du överklockat den idag? Är coresen synkade i bios? Finns tydligen ett problem att vid osynkade cores kan en core dra iväg i boost med instabil vcore.

När jag väljer alternativet att alla cores ska synca så trycker jag "OK" men det sparas inte.. Är det något jag måste göra innan?

Permalänk
Medlem

Om degradering är problemet så kan du pröva med högre vcore, om de stabiliserar sig har du ett rma ärende på hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Tjena, jag har under en längre tid haft problem med att min dator stängs av under spelande. Detta är på alla spel, jag har återställt datorn och gjort felsökningar på systemfiler och hårdvara. Men inget fel har visats, är det någon som vet vad orsaken kan vara?

Mina specs på datorn:

CPU - I9-14900KF
CPU kylare - Corsair iCUE H115i RGB ELITE - Black - CPU Vattenk
GPU - GeForce RTX 4080 Super TUF Gaming 16GB
Moderkort - Z790-H https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z790...
PSU - MSI MPG A850G PCIE5 Strömförsörjning - 850 Watt
RAM - G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 - D

Tack på förhand

Mvh

Albin

Hur gammal är datorn? Hade den körts mycket innan Intel kom med BIOS-fixarna till CPUn?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Drar du kablarna direkt från psu till komponenterna? Inga extensions eller custom kablar emellan? Det var det som var problemet för mig, löste sig när jag tog bort dem.

Visa signatur

i7 14700k | Arctic Freezer III 360 | Z790-A STRIX Gaming Wifi II | Trident Z 6400MHz 2x16 GB | Zotac 3080 Trinity OC | NZXT C850 | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

GPU är kopplad till PSUs PCIe 16 pin. Men CPU var bara kopplad till en 8 pinnars power på moderkortet, är nu två stycken. Hoppas att det löser problemet.

När det blir svart skärm, går fläktarna igång väldigt mkt?

Hur ser elkablarna ut som fäster i GPUn? "Dras" de åt något håll?
Känt problem för 4xxx-serien nämligen. Hände mig, jag fick köpa en vinklad strömkabel.

Permalänk
Medlem

Jag hade gigantiska problem med ofrivilliga avstängningar. insåg att särbon fick gå, efter det stängs den inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur gammal är datorn? Hade den körts mycket innan Intel kom med BIOS-fixarna till CPUn?

Byggde datorn mars 2024 så ja körde innan intel blev fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

När jag väljer alternativet att alla cores ska synca så trycker jag "OK" men det sparas inte.. Är det något jag måste göra innan?

Vad menar du med att det inte sparas? Väljer du Save and restart/exit efteråt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Drar du kablarna direkt från psu till komponenterna? Inga extensions eller custom kablar emellan? Det var det som var problemet för mig, löste sig när jag tog bort dem.

Till GPU har jag nu en extension för att få in 3 st VGA kablar till en 16 pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Till GPU har jag nu en extension för att få in 3 st VGA kablar till en 16 pin

Som sagt en extension som jag hade mellan psu och gpu skapade först omstarter och senare svart skärm. Skippa all typ av konvertering och köp en officiell 12VHPWR som går från din psu direkt till ditt kort. Tror garanterat att det löser dina problem direkt.

Visa signatur

i7 14700k | Arctic Freezer III 360 | Z790-A STRIX Gaming Wifi II | Trident Z 6400MHz 2x16 GB | Zotac 3080 Trinity OC | NZXT C850 | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD