Permalänk
Medlem

KVM switch

Jag har en gaming-PC som är direkt ansluten till min skärmarna via DisplayPort, och jag vill använda en KVM-switch enbart för min laptop via USB-C, som skickar videosignal när jag växlar mellan enheterna.

Min tanke är att när jag byter till exempelvis laptop PC2, kommer tangentbord och mus att kopplas bort från gaming-PC:n. Om jag ställer in gaming-PC:n på att gå i viloläge efter en minut, bör skärmarna slockna och sedan automatiskt fånga upp rätt källa när jag byter tillbaka till laptop PC1.

Tror ni att detta upplägg skulle fungera? Vilken KVM-switch skulle i så fall vara bäst för detta scenario? Jag behöver Power Delivery, men endast 60 Hz på skärmarna från laptopen (det är en jobbdator), medan jag inte vill kompromissa med prestandan för gaming-PC:n, vilket är anledningen till att den är direktkopplad.

En annan fråga: Om jag ansluter mitt USB-ljudkort via KVM-switchen, skulle det fungera smidigt när jag byter mellan enheterna?

Här är en bild hur jag tänkt...

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en simpel USB switch och har separat DP kabel till varje burk och skärmen, en knapp på USB switchen kopplar om tangentbord och mus till laptop eller desktop.

Betydligt billigare än om du skall ha en KVM-switch som klarar av nånting annat än typ 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Själv kör jag en simpel USB switch och har separat DP kabel till varje burk och skärmen, en knapp på USB switchen kopplar om tangentbord och mus till laptop eller desktop.

Betydligt billigare än om du skall ha en KVM-switch som klarar av nånting annat än typ 60hz.

Jag har också en sådan lösning:
https://www.dustin.se/product/5010781551/us424-4-port-usb-per...

har den här och sedan byter jag med ett knapptryck på den där switchen.

Nackdel är att du får iterera över de som inte är ikopplade. Så går jag från dator 1 (laptop) till dator 2 (stationär) behöver jag klicka igenom 3 och 4 (icke inkopplade) för att komma tillbaka till 1 igen.

I övrigt är jag väldigt nöjd Tangentbord, mus, hörlurar och webcam är ikopplad i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jag har också en sådan lösning:
https://www.dustin.se/product/5010781551/us424-4-port-usb-per...

har den här och sedan byter jag med ett knapptryck på den där switchen.

Nackdel är att du får iterera över de som inte är ikopplade. Så går jag från dator 1 (laptop) till dator 2 (stationär) behöver jag klicka igenom 3 och 4 (icke inkopplade) för att komma tillbaka till 1 igen.

I övrigt är jag väldigt nöjd Tangentbord, mus, hörlurar och webcam är ikopplad i den.

Dom har en som "bara" har stöd för 2 PC's, jag kör med den och behöver då bara trycka en gång för att byta emellan. Men i övrigt sjukt smidigt bland det bästa jag köpt.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jupps, köpte denna 2019 tror jag de var, precis innan covid slog till. Finns ju nyare och säkerligen bättre, men den var redigt billig. Jag kör bara tgb, mus och arctis pro nova wireless via den. Funkar fin-fint

https://www.amazon.se/-/en/Computers-Printers-Scanners-Keyboa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Dom har en som "bara" har stöd för 2 PC's, jag kör med den och behöver då bara trycka en gång för att byta emellan. Men i övrigt sjukt smidigt bland det bästa jag köpt.

Ja precis Tänkte att jag skulle använda för raspberry pi också men blev ej av ^^,

Såg inte på dustin om 2 ports varianten också har den där switchen i sladden? Den jag länkade har iaf.

Permalänk
Medlem

Du kanske inte ens behöver en KVM-switch, kan ju vara så att din skärm har inbyggt KVM. Jag kör så idag både för mus och tangentbord. Kopplas rätt in i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Du kanske inte ens behöver en KVM-switch, kan ju vara så att din skärm har inbyggt KVM. Jag kör så idag både för mus och tangentbord. Kopplas rätt in i skärmen.

Ingen KVM switch i min skärm

Permalänk
Medlem

Jag kör en uppsättning med 2 datorer och 2 skärmar via en KVM switch.
Tangentbord, mus och headset byter smärtfritt mellan datorerna så USB ljud fungerar bra.
Allt går genom KVM switchen så det är 2 DP från dator 1 och två DP från dator 2 till KVM.
Sedan är det 2 DP från KVM till skärmarna.
Min Dell laptop är en jobbdator så de fick hosta upp en docka med dubbla DP.
Om du kan få ut DP ur laptop så blir det lite lättare.

Din 3840x1600 drar 32 Gbit med 160 MHz och 10 bitars färg, detta är för mycket för DP 1.4 utan DSC så jag antar att DSC är på.
Denna KVM har stöd för 2x2 DP och kan nog klara av din skärmar, man kan aldrig vara helt säker utan att testa:
https://noerdic.se/products/kvm-2x2-dp-switch-dual-monitor-di...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Jag har en gaming-PC som är direkt ansluten till min skärmarna via DisplayPort, och jag vill använda en KVM-switch enbart för min laptop via USB-C, som skickar videosignal när jag växlar mellan enheterna.

Min tanke är att när jag byter till exempelvis laptop PC2, kommer tangentbord och mus att kopplas bort från gaming-PC:n. Om jag ställer in gaming-PC:n på att gå i viloläge efter en minut, bör skärmarna slockna och sedan automatiskt fånga upp rätt källa när jag byter tillbaka till laptop PC1.

Tror ni att detta upplägg skulle fungera? Vilken KVM-switch skulle i så fall vara bäst för detta scenario? Jag behöver Power Delivery, men endast 60 Hz på skärmarna från laptopen (det är en jobbdator), medan jag inte vill kompromissa med prestandan för gaming-PC:n, vilket är anledningen till att den är direktkopplad.

En annan fråga: Om jag ansluter mitt USB-ljudkort via KVM-switchen, skulle det fungera smidigt när jag byter mellan enheterna?

Här är en bild hur jag tänkt...

https://i.ibb.co/rKs4YYNt/BIld.jpg

Jag kör en ganska lik koppling som i bilden. Bild Från stationära går direkt till skärmarna.
Tangentbord och mus sitter i en USB-c-docka, dockan har också DP-kablar till skärmarna. Istället för att knappa på en KVM-switch så flyttar jag bara USB-C-kabeln mellan stationär och laptopen. Eftersom stationär inte har stöd för att skicka bild via USB-C så får den bara TGB+mus medan laptopen laddas när den kopplas in.

Har en Kensington liknande denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag kör en uppsättning med 2 datorer och 2 skärmar via en KVM switch.
Tangentbord, mus och headset byter smärtfritt mellan datorerna så USB ljud fungerar bra.
Allt går genom KVM switchen så det är 2 DP från dator 1 och två DP från dator 2 till KVM.
Sedan är det 2 DP från KVM till skärmarna.
Min Dell laptop är en jobbdator så de fick hosta upp en docka med dubbla DP.
Om du kan få ut DP ur laptop så blir det lite lättare.

Din 3840x1600 drar 32 Gbit med 160 MHz och 10 bitars färg, detta är för mycket för DP 1.4 utan DSC så jag antar att DSC är på.
Denna KVM har stöd för 2x2 DP och kan nog klara av din skärmar, man kan aldrig vara helt säker utan att testa:

3840x1600 kör den 160hz i 8bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Jag kör en ganska lik koppling som i bilden. Bild Från stationära går direkt till skärmarna.
Tangentbord och mus sitter i en USB-c-docka, dockan har också DP-kablar till skärmarna. Istället för att knappa på en KVM-switch så flyttar jag bara USB-C-kabeln mellan stationär och laptopen. Eftersom stationär inte har stöd för att skicka bild via USB-C så får den bara TGB+mus medan laptopen laddas när den kopplas in.

Har en Kensington liknande denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Jag har exact en sån docka fast den som är lite längre 135w men att flytta USB C dagligen kommer jo ta livet av den och den USB C som aktiverar allt på den usb dockan ligger på baksidan inte så smidigt.

Permalänk
Medlem

Denna lösning kanske är nåt faktiskt.
fast den hade ingen USB C så laptopen kan skicka bild samt laddas. grrrr

Permalänk
Medlem

Funderat på "remote desktop" eller annan form av skärmdelning via mjukvara istället?

Kör så hela tiden på jobbet, så jag skulle nog försöka samma sak, om jag behövde det hemma också.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med. Om du har en https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh... till laptoppen så har den ju 2 DP och USB A.
Så då har ju bägge datorerna 2 DP + USB A som kan kopplas till KVM switchen.
Laptoppen laddas via dockan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Nu hänger jag inte med. Om du har en https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh... till laptoppen så har den ju 2 DP och USB A.
Så då har ju bägge datorerna 2 DP + USB A som kan kopplas till KVM switchen.
Laptoppen laddas via dockan.

Då måste jag ha både docka och kvm switch blir typ en sjö av kablar vill bara ja en grej som jag kan swticha mellan. Idock c20 verkar klara detta jag behöver men måste fundera om det är rätt observera att skärmarna har bara hdmi portar lediga och dp portana vill jag ha kvar som direkt kopplade till de pga höga hertz o upplösning samt gsync osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Då måste jag ha både docka och kvm switch blir typ en sjö av kablar vill bara ja en grej som jag kan swticha mellan. Idock c20 verkar klara detta jag behöver men måste fundera om det är rätt observera att skärmarna har bara hdmi portar lediga och dp portana vill jag ha kvar som direkt kopplade till de pga höga hertz o upplösning samt gsync osv..

Vill du ha G-Sync så får du nog direktkoppla och ja det blir mycket kablar.
Jag hade en lösning med olika input på skärmarna men eftersom jag byter ofta mellan jobbdator och egen dator blev det påfrestande med så mycket handgrepp. Byta på USB switchen, hitta input switchen på första skärmen och sedan andra skärmen.

Om man bara använder en dator i taget och är beredd att stänga ned så skärmarna byter automatiskt så fungerar det bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det får vara så här, får bara byta USB C stoppa in en HDMI i laptopen sen byta källa f00k it alla setups har kompromisser vad jag kunde se, eller så kostar de sjuka mängder för att kanske fungera. så nu när jag byter kabel får jag keyboard mouse bild samt ljud direkt på mina datorer.