Optisk nätverksförbindelse på 30 meter - produktrekommendationer sökes

Permalänk

Optisk nätverksförbindelse på 30 meter - produktrekommendationer sökes

Hej forumvänner!

Jag behöver er hjälp med att hitta rätt produkter för att skapa en optisk nätverksförbindelse på cirka 30 meter.

Utgångspunkt:

Punkt A: Ansluten via RJ45/CAT6 (1000 Gbps) till en Asus-router.

Punkt B: Tre enheter anslutna via RJ45 (10/100/1000 Gbps).

Krav och önskemål:
Galvanisk isolation – därför vill jag ha fiber mellan punkterna.
Minimala radiostörningar (RFI) – enheterna får varken skapa eller vara känsliga för störningar.
Strömförsörjning vid punkt B – jag har 13.8V DC tillgängligt och vill helst undvika billiga nätadaptrar som kan skapa störningar. Om enheten inte direkt stöder 13.8V kan jag kanske lösa det ändå.
Hobbyprojekt med rimlig budget – kostnaden får gärna hållas nere, men kvaliteten får inte vara alltför låg.

Jag har tittat lite på Amazon och hittat denna lösning:

Dock är jag osäker på om jag valt rätt produkter och fiber.

Alla tips och rekommendationer och tips om bättre alternativa produkter uppskattas! 🙏

Permalänk
Medlem

Konvertern ser ut att ha singel SC kontakt och kabeln du länkat är duplex LC. Det är olika typer av kontaker.

Om du ska ha den konvertern så behöver du ha en SC patch, ser ut som denna:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/ruggad-...

Tänk SC = Stor kontakt och LC = Liten kontakt.

Permalänk
Medlem

På det avståndet och med den låga hastigheten är det ju inget problem att köra multi-mode istället för single-mode. Kan möjligen vara lite billigare. Multi-mode klarar 10 Gbit/s upp till 400 meter. I så fall är det OM3- eller OM4-kabel samt passande mediakonvererare (eller switchar + transceivers) du letar efter.

Single-mode är dock mer framtidssäkert eftersom det redan finns betydligt högre hastigheter över de kablarna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det här kan vara ett bättre alternativ om du behöver skydda fiberkabeln lite mer och har tänkt installera allt själv. Kommer färdigt och klart för att installera, du kan dessutom välja vilken längd du vill ha.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/ruggad-...