Varför köper folk 1080ti för dessa summor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

<Uppladdad bildlänk>

Denna bilden pratar sitt klasspråk ganska klart. Den ligger jämt/strax efter ett 2060 Super. Varför skulle det vara i par med 2080 då? Ökar det i prestanda när det jämförs emot RTX2080 eller vad har jag missat ? Är det också någon fix vision för det är ett coolt kort?

I vilket äldre spel är då ett RTX 2060 såpass dåligt att vi pratar "icke smärtfri" upplevelse? Precis denna tramset som ökar hypen på kortet. I Quake 3 med tävlingsconfig och inga texturer får du säkert 900fps med ett GTX 1080ti. I alla andra scenarion är det meningslöst att köpa för RTX2060 pengar.

Du inser att du argumenterar för att ett GTX1080ti skulle vara något o ha i DX11. DX11 kom när ATI gjorde Radeon korten fortfarande, Anno 2009.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16320?key=ce5056b...

Dx12 test 1/5, i par med 2080 i samtliga tester dom gjorde

Visa signatur

MSI Mag B850 Tomahawk Max Wifi | AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | Nvidia 5080FE | G.Skill Trident Z5 DDR5 6000MHz | Crucial T705 1TB |
NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Medlem

Ptja då 5000serien slopar physX så är ju 1080korten bättre än 5090 för retrospelande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16320?key=ce5056b...

Dx12 test 1/5, i par med 2080 i samtliga tester dom gjorde

Yes för 6 år sedan. Fastforward 60 drivrutins uppdateringar….

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Yes för 6 år sedan. Fastforward 60 drivrutins uppdateringar….

Tar ju inte bort faktumet att det fortfarande är ett kort som levererar utmärkt prestanda i 1080p trots sin ålder på vad, 8år?
Dom som köper korten tror jag ju knappast sitter och spelar dom senaste spelen som är krävande och till pengafrågan så tycker nog dom att det är värt att lägga en extra slant på något som en gång var det bästa kontra något som bara varit mediokert även om dom är i par med varandra i dagens tid.

Som jag skrev tidigare, priset är upp till var & en. Finns inget rätt eller fel, sålänge köparen är nöjd vilket jag antar att dom är.
Vad man sen tycker & tänker om det är överpris eller inte är liksom skitsamma..

Visa signatur

MSI Mag B850 Tomahawk Max Wifi | AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | Nvidia 5080FE | G.Skill Trident Z5 DDR5 6000MHz | Crucial T705 1TB |
NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

Tar ju inte bort faktumet att det fortfarande är ett kort som levererar utmärkt prestanda i 1080p trots sin ålder på vad, 8år?
Dom som köper korten tror jag ju knappast sitter och spelar dom senaste spelen som är krävande och till pengafrågan så tycker nog dom att det är värt att lägga en extra slant på något som en gång var det bästa kontra något som bara varit mediokert även om dom är i par med varandra i dagens tid.

Som jag skrev tidigare, priset är upp till var & en. Finns inget rätt eller fel, sålänge köparen är nöjd vilket jag antar att dom är.

Absolut. Det är utmärkt för att vara 8 år. Som jag skrev tidigare dock. Tråden handlar om att införskaffa ett 1080ti idag 2025. Betala pengar för det. Argumentationen ni för är hur bra det är trotts årens tand….

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Absolut. Det är utmärkt för att vara 8 år. Som jag skrev tidigare dock. Tråden handlar om att införskaffa ett 1080ti idag 2025. Betala pengar för det. Argumentationen ni för är hur bra det är trotts årens tand….

Och jag gav ju ett svar till det i mitt förra inlägg.
Folk betalar extra för något som en gång varit de bästa, gäller samma med bilar, mopeder, snöskotrar, klockor etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

Och jag gav ju ett svar till det i mitt förra inlägg.
Folk betalar extra för något som en gång varit de bästa, gäller samma med bilar, mopeder, snöskotrar, klockor etc.

I Malmö ger vi inga big bucks för en snöskoter... sådeså

Visa signatur

Permalänk

Min första tanke när jag såg rubriken på tråden var att det är ju inte bara 1080 korten som är hårdvaluta längre.
CRT skärmar, "tjock TV", gamla spelkonsoller så som Nintendo, Sega, atari etc.
Ta min granne som exempel. Hon är dryga 80 år gammal och hade en gammal 32 tum tjock TV som väger väldigt mycket.
Så någon gjorde inbrott i hennes förråd. Dom brydde sig inte om något annat än just TV:n. Och den stod längst in. Mitt förråd brydde dom sig inte om. Mitt lås var mycket enklare att klippa upp än hennes.
Så ni med tjock tv apparater som står och skräpar. Dom kan vara värda väldigt mycket pengar om det är en specifik modell.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

GTX 1080 Ti är det bästa "EJ RTX" kortet som fungerar absolut bäst för äldre DX11/DX12 titlar utan RT och har prestanda som räcker och blir över för 1080p och det får fortfarande uppdaterade drivrutiner samt att korten var byggda med kvalité fortfarande utan problem som coilwhine och andra defekter.

Att det "får stryk" av nyare gpuer är bara trams, dessa kort kan inte tävla på 1% low's då GTX 1080 Ti garanterat ger dig en mer smärtfri och stabil upplevelse speciellt i äldre titlar.

Vad menar du med ”får stryk” av nyare gpuer. Du ser ju att det får stryk av 2060 super i fler titlar än det vinner samt 2060 super har ray tracing. Sen släpps det speltitlar hela tiden där gtx kort inte kommer fungera tillslut.

Permalänk
Skrivet av reezx:

Då kan man ju undra varför man inte köper ett 2060 super som slår 1080ti i mer spel än vad det förlorar plus att du framtidssäkrar.

Tror ju inte alla som köper 1080ti har tänkt sitta och spela 5-7 år gamla spel endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Då kan man ju undra varför man inte köper ett 2060 super som slår 1080ti i mer spel än vad det förlorar plus att du framtidssäkrar.

Tror ju inte alla som köper 1080ti har tänkt sitta och spela 5-7 år gamla spel endast.

Jag tror man kan komma sanningen lite närmare när man ser vilka det är på Tradera som dammsuger upp datordelar över lag. De bygger "nybyggd dator" och säljer till överpriser, ofta med med riktigt gamla och kassa komponenter (Om man jämför med idag). Väldigt många av dem försöker även framstå som "företag" och använder beskrivningar som inte är helt sanna.

Kika t ex i kategorin "Gaming Datorer", jag tror inte jag har sett ett enda prisvärt bygge, inte ens i närheten faktiskt. En majoritet av dem passar däremot perfekt in i tråden "Det här med Blocket" här på Swec

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Jag tror man kan komma sanningen lite närmare när man ser vilka det är på Tradera som dammsuger upp datordelar över lag. De bygger "nybyggd dator" och säljer till överpriser, ofta med med riktigt gamla och kassa komponenter (Om man jämför med idag). Väldigt många av dem försöker även framstå som "företag" och använder beskrivningar som inte är helt sanna.

Kika t ex i kategorin "Gaming Datorer", jag tror inte jag har sett ett enda prisvärt bygge, inte ens i närheten faktiskt. En majoritet av dem passar däremot perfekt in i tråden "Det här med Blocket" här på Swec

Håller helt med dig.

Grym gaming dator säljes, så sitter det en i5 6600k, 1070 8gb, 16gb ram och en ssd disk. Sedan ett chassi med mycket rgb belysning. Stackars 16 åringar som köper sånt för 5999kr. När de kostar 2500-3000 att sätta ihop burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Håller helt med dig.

Grym gaming dator säljes, så sitter det en i5 6600k, 1070 8gb, 16gb ram och en ssd disk. Sedan ett chassi med mycket rgb belysning. Stackars 16 åringar som köper sånt för 5999kr. När de kostar 2500-3000 att sätta ihop burken.

You broke the code!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

You broke the code!

Men tillslut borde dom få skatteverket på sig om dom säljer 20-30 sådana burkar per år.

Man får sälja saker för upp till 50 000kr per år men då ska det vara saker du ägt, inte sånt du införskaffat på loppisar eller köpt genom annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Men tillslut borde dom få skatteverket på sig om dom säljer 20-30 sådana burkar per år.

Man får sälja saker för upp till 50 000kr per år men då ska det vara saker du ägt, inte sånt du införskaffat på loppisar eller köpt genom annonser.

Nja du måste över 50 uppge om du tjänat på dem. Du får visst köpt dom på loppis och ”damsugit” nätet. Men om du säljer mer än 50k måste du bevisa att du inte tjänat på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Som jag skrev, folk betalar extra för saker som varit bäst kontra något mediokert oavsett om dom presterar lika nu.
Du kan lägga den principen på typ alla saker..

Nä obv inte alla men väldigt många sitter och spelar äldre spel. Sen finns det ju många "nya" spel som kortet ännu funkar bra till, ow2,d4,cs2,apex osv

Ska man nu vara ekonomisk så nä då är det inte värt det, men folk gör ju vad dom vill med sina pengar som tur är!

Visa signatur

NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Vad menar du med ”får stryk” av nyare gpuer. Du ser ju att det får stryk av 2060 super i fler titlar än det vinner samt 2060 super har ray tracing. Sen släpps det speltitlar hela tiden där gtx kort inte kommer fungera tillslut.

Man får inte en mer kompetent GPU för runt 1200kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Finns väl ingen som köper ovan nämnda kort för att spela i 4k, 1080ti är fortfarande ett utmärkt kort i 1080p, fungerar även hyffsat i 1440p.

Det drar för mycket watt egentligen för att spela i 1080.. gammalt kort och inte värt priset folk ger för det idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du får inte heller ett 1080ti för 1200kr, kring 2000kr skulle jag nog säga att du får betala för ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nä helt rätt. Vid 1200kr kan det vara värt att köpa en. Men nu begär folk 2000kr+

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Nja du måste över 50 uppge om du tjänat på dem. Du får visst köpt dom på loppis och ”damsugit” nätet. Men om du säljer mer än 50k måste du bevisa att du inte tjänat på det

” När du säljer dina saker (personlig egendom) behöver du deklarera inkomsten om din totala vinst är mer än 50 000 kronor under året. Tjänade du mer än så ska du betala 30 procent i skatt på vinsten.

Om du köper och säljer varor som inte är din personliga egendom, till exempel när du köper och säljer många saker som du bara äger under en kort tid, kan det räknas som näringsverksamhet och då gäller andra skatteregler.”

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Tittar du på sålda på tradera Ligger Rog Strix 1080ti mellan 2200-2400.

Som ja skrivit tidigare snart har amds rx 6700xt 12gb gddr6 sjunkit till 2400 begagnat, det är ett kort som du faktiskt kan spela 1440p och 2160p med okej fps.

Försök lira 2160p med ett 1080ti 20-30 fps. Det är inte ens spelbart.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Det drar för mycket watt egentligen för att spela i 1080.. gammalt kort och inte värt priset folk ger för det idag..

Sant, jag hade ett 6650xt 175w kort, ganska likt ett 1080ti prestandamässigt några procent efter, men 1080ti är ett 250w kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Tittar du på sålda på tradera Ligger Rog Strix 1080ti mellan 2200-2400.

Som ja skrivit tidigare snart har amds rx 6700xt 12gb gddr6 sjunkit till 2400 begagnat, det är ett kort som du faktiskt kan spela 1440p och 2160p med okej fps.

Försök lira 2160p med ett 1080ti 20-30 fps. Det är inte ens spelbart.

Fast, ett 6700xt är ca 25% bättre än ett 1080ti
Så om det ger 20-30 så skulle ju då 6700xt ge 25-35 ungefär...

https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Det är därför många av dem sitter med flera olika konton, inte alls ovanligt att se användare med väldigt många konton där vissa används för att köpa och andra för att sälja... och även komma undan reservationspriser genom att buda på sina egna auktioner.

Skulle jag vilja, med ganska liten social krets, vore det inga problem för mig att skaffa runt 10-15 konton som alla är bundna till olika personnummer. Då kan man tjäna ganska fina pengar utan att skatteverkets öga landar på en.

50k är inte ristat i sten heller, det gäller även hur många försäljningar man gör och om det kan anses som näringsverksamhet, då spelar summan ingen större roll, dvs den kan vara lägre än 50k. Därav olika konton för köp/sälj.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nä helt rätt. Vid 1200kr kan det vara värt att köpa en. Men nu begär folk 2000kr+

Verkligen? Även för basic modellerna? Helt otroligt för det är ju 2080 Ti pengar runt 2000.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Verkligen? Även för basic modellerna? Helt otroligt för det är ju 2080 Ti pengar runt 2000.

Nja 2080ti är nog snarare kring 3000-3500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du hittar inget 2080ti för 2000kr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Fast, ett 6700xt är ca 25% bättre än ett 1080ti
Så om det ger 20-30 så skulle ju då 6700xt ge 25-35 ungefär...

https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/...

Du räknar fel i 2160p ligger 6700xt 25fps över 1080ti så säg spontant du får ut 30fps i 4k med 1080ti då kan 6700xt ge 55fps. Det är långdraget och väldigt simpelt räknat.

Men till 4k duger helt enkelt inte 1080ti, du kan inte spela med 20-30fps det är ospelbart. Medans de funkar med ett 6700xt. Har sett ett sånt kort säljas för 2500 eller om det var 2600 begagnat.

Om ett Rog strix kostar 2300 och ett 6700xt 2500 vad hade du valt? I min bok är det ett enkelt val.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Det är därför många av dem sitter med flera olika konton, inte alls ovanligt att se användare med väldigt många konton där vissa används för att köpa och andra för att sälja... och även komma undan reservationspriser genom att buda på sina egna auktioner.

Skulle jag vilja, med ganska liten social krets, vore det inga problem för mig att skaffa runt 10-15 konton som alla är bundna till olika personnummer. Då kan man tjäna ganska fina pengar utan att skatteverkets öga landar på en.

50k är inte ristat i sten heller, det gäller även hur många försäljningar man gör och om det kan anses som näringsverksamhet, då spelar summan ingen större roll, dvs den kan vara lägre än 50k. Därav olika konton för köp/sälj.

” När du säljer dina saker (personlig egendom) behöver du deklarera inkomsten om din totala vinst är mer än 50 000 kronor under året. Tjänade du mer än så ska du betala 30 procent i skatt på vinsten.

Om du köper och säljer varor som inte är din personliga egendom, till exempel när du köper och säljer många saker som du bara äger under en kort tid, kan det räknas som näringsverksamhet och då gäller andra skatteregler.”