Permalänk
Medlem

Elgiganten+Asus gaming dator

Inne på att köpa ny gamingdator

har i dagsläget en i9 9900k, 2070 super, 32gb ram. funkar allmännt ok, men laggar titt som tätt i framför allt path of exile +path of exile 2 när extremt mycket händer. inte konstant

Såg att elgiganten och Asus har gjort ett samarbete och verkar som de har en gamingdator som verkar jäkligt bra i pris, iaf vad jag kan se på motsvarande delar.

Hur ser ni på paketet i allmänt? Andra tips?

Vill gärna inte lägga över 35k på en dator, men vill få "bang for buck" och går hellre upp i pris än dra ner på viktiga kompenenter

Vill typ ha 5080, 64gb ram, inne på 9800x3d osv, väldigt liknande paketet nedan

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/byg...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är förvånad, men det ser faktiskt bra ut för priset. Hade inte förväntat mig både bra delar och till och med ett "riktigt" nätagg, så kudos till dem för att hålla sig till standardgrejer.
Kanske kan den ökade satsningen på datorer + komponenter faktiskt fungera.

Värt att fundera på om du vill spara pengar på att byta ner dig på ffa GPU dock, när skillnaden till 5080 är rätt liten mot kort som kostar mycket mindre (ffa 9070 XT, men även 5070 Ti). I raster (som väl PoE lär vara) är det runt 15% skillnad i prestanda, till typ 5-6 tusen kr lägre kostnad. Om inte större skillnad iom att 5080 Astral löst kostar 20k och 9070 XT finns för 10k även nu när priserna är förhöjda.
Klart bättre "bang for buck" där, och jag skulle inte själv se det som att snåla på viktiga komponenter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det är premium grejer och faktiskt ett bra pris! Dock kan man såklart köpa billigare delar med samma prestanda, Rog är bland det dyraste. Värt att notera är att 1. Det är matx 2. Chassit som ska ingå i builden är för litet för grafikkortet, har för mig astral är typ 357mm och maxlängd i chassit är 333mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Det är premium grejer och faktiskt ett bra pris! Dock kan man såklart köpa billigare delar med samma prestanda, Rog är bland det dyraste. Värt att notera är att 1. Det är matx 2. Chassit som ska ingå i builden är för litet för grafikkortet, har för mig astral är typ 357mm och maxlängd i chassit är 333mm

Menar du att de har byggt ett paket som inte ens funkar/går ihop? :D.
Jag har varit lite orolig över mini chassiet också

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majken!:

Menar du att de har byggt ett paket som inte ens funkar/går ihop? :D.
Jag har varit lite orolig över mini chassiet också

Skrivet av Alex714:

Skall funka fint tillsammans med ett 5080 kort. googla ASUS Prime AP201 5080 så kommer det fram ett par byggen på Reddit

Permalänk
Medlem

Ja där fanns några byggen, verkar gå om man höjer psun så grafikkortet kan gå under den! Verkar inte vara något astral men var en bild på ett vanguard som gick in och det är typ lika stort som astral Jag hade personligen tyckt det var tråkigt att köra astral i ett mini chassi där jag halvt blockerar både top och bottenfläktarna men jag har också plats med ett större chassi! Du kan dock få ihop ett 5080 burk med bra komponenter för samma pris som detta på elgiganten med större chassi etc! Med mecenat på komplett kostar astral 17 755 och sen något i den här stilen: https://komponentkoll.se/bygg/STIhG så ligger du på ungefär samma pris