Permalänk

Problem med 9800 pro

jag har köpt ett Hercules 3D Prophet 9800 Pro för en vecka sen, och innan hade jag ett geforce 4 ti 4200, och nu så låser sig datan i BF och CS, som det alldrig hände medf mitt GF 4,
är det kanske dags att formatera datan?

och vilka drivrutier är bäst?

3.6 från Hercules
eller
3.6 från ATI

???

Permalänk
Medlem

har du formaterat och allt sådant imellan?

jag skulle satsa på att ATI's och hercules drivisar är samma

Visa signatur

Permalänk

OBS,! mitt winxp är ca 37 veckor gammalt

Permalänk
Medlem

Alltid en klok idé att rensa systemet _totalt_ från tidigare drivers = helst formatera!

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk

ok, bios då?
och måste man inte installare om moder kortet

Permalänk
Medlem

Installera om moderkortet? Nej, det har inget med bios att göra. Det ligger garanterat gamla drivrutiner bakom och stör, eftersom du säger att WinXP-installationen är 37 veckor gammal. Formatera om datorn är mitt tips, och installera allt på nytt. Då lär du inte ha några problem sedan. Det är nästan ett måste när man skaffar ny hårdvara såsom grafikkort och så vidare.

Visa signatur

[size="1"]Abit NF7-S 2.0, Barton XP2800+ @ XP3200+ (200x11), Spire WhisperRock IV, 2x512 TwinMos Original 3200, Hercules 3D Prophet 9800Pro, Maxtor 120 GB, Antec LANBOY.[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
jag skulle satsa på att ATI's och hercules drivisar är samma

Du har fel, ATI's drivrutiner är för kort GJORDA av ati (Built by ati).
Hercules (och alla andra Non-ati kort) är sk. Powerd by ati, och de använder andra drivrutiner.
Oftast funkar ati's på PB korten men det finns ingen garanti att dem gör det.
Vill man slippa ominstallera drivrutiner och annat trubbel bör man hålla sig till "rätt" drivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Sälger du ditt geforce 4 ti 4200?

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Du har fel, ATI's drivrutiner är för kort GJORDA av ati (Built by ati).
Hercules (och alla andra Non-ati kort) är sk. Powerd by ati, och de använder andra drivrutiner.
Oftast funkar ati's på PB korten men det finns ingen garanti att dem gör det.
Vill man slippa ominstallera drivrutiner och annat trubbel bör man hålla sig till "rätt" drivrutiner.

Nja, nog är det så att built by Ati som du nämner så är hela grafikkortet från Ati, medans powered by Ati, t.ex Hercules, Sapphire, så är det Atis Radeonchip som används, fast då sätter tillverkaren sin egen prägel på kortets utseende. På både Hercules och Ati´s hemsida finns att ladda hem samma drivrutiner, d.v.s Catalyst.

Lorden, gör som nämns ovan om du inte redan gjort det, formatera och instalera allt från scratch.

:-]

Visa signatur

ABIT IC7-G v2.7 - 2.8@3.3 - Zalman 7000CU - 2x1024 GEIL@ CL 2.5-4-4-8, 1:1- HIS X800XT PE - Lian Li 65B

Permalänk
Medlem

Känns om vi är lite off topic men jag kollade runt på ATIs och Hercules sidor nyss. Det är som du säger att de är samma drivrutiner. Då har de ändrat det ganska nyligen, för det har vart olika Catalyst drivrutiner beroende på om man haft PB eller BB.