Behöver snabbt svar ang, APIC, ska formatera NU!

Permalänk
Avstängd

Behöver snabbt svar ang, APIC, ska formatera NU!

Nu skall jag formatera datorn. Jag bara undrar, skall jag ha API aktiverat eller avaktiverat?. Jag har inte haft problem med att ha det på med varför ska man ha det på? Är det mer resurskrävande om man har det på? Om man sätter den på disabled så kommer väl alla enheter få en helt egen IRQ adress? Vilket är bättre än att dom delar väl?

Hjälp fort!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

hmm undrar jag med, men eftersom funktionen finns så måste det ju vara någonting bra med den... så ha den aktiverad om du inte har några problem...

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Hedersmedlem

ACPI menar du väl?

Det funkar såhär: PCI-bussen har 4 fysiska IRQ-trådar som alla kort delar på. Antigen mappar du varje tråd till en IRQ eller så kopplar du alla trådar till ACPI och så får den en IRQ. Om inte du har jättegamla kort med kassa drivrutiner ska det inte bli några som helst problem med ACPI trots att det ser ut som om de delar på IRQ.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

IO APIC och ACPI är väl inte riktigt samma sak?

Kör man Windows2000 eller XP Pro kan man få fler IRQ-adresser om man aktiverar APIC och installerar windows med alternativet "ACPI Uniprocessor" (tryck F5 i början av installationen när den säger man ska trycka F6 för scsci drivrutiner). Jag tror även LINUX kan använda sig av APIC.

En del hävdar datorn funkar bättre om man disablar APIC innan man installerar Windows, och att de kan överklocka mera, får mindre problem med ljudet och annat. Jag har installerat med APIC enable och alternativet "ACPI Uniprocessor" och har inga problem, men så har jag inte överklockat så mycket heller. Enligt microsoft så får man snabbare interrupthantering (lower interrupt latency) med APIC. Kanske därför en del överklockade datorer har problem med APIC då processorn får arbeta hårdare på grund av effektivare interrupt-hantering?

IO APIC är gjort för hantering av interrupter när man har fler processorer men även datorer med en processor kan dra nytta av det när man kör ett operativsystem anpassat för multiprocessor (Win2000, XP Pro).

http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/IO%20APIC%20Gu...

http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/platform/proc/IO-APIC.msp...