Med vad, och hur, ersätter jag Sonos?

Permalänk
Medlem

Med vad, och hur, ersätter jag Sonos?

Hej.
Har sedan många år ett multiroom system med en Play5 och två Play1. Samtliga av generation 1 varför de inte stödjer S2 appen.

Detta är nu inte det största problemet utan att de börjar visa på sin ålder med att tappa nätverk så de av och till försvinner ur appen osv.
Jag är alltså i behov av ett nytt system som fungerar likartat (wifi/multiroom utan mer kablar än en nätkabel per enhet).
Men vad är det bästa alternativet idag? Sonos må vara bra, men åt helsike för dyrt!

Har kikat lite på om man kunde kombinera en streamer med några mindre aktiva bokhyllehögtalare. Men de flesta högtalare jag hittar har ju enbart BT vilket inte fyller den funktion jag är ute efter.

Så vad använder ni i era stugor? Har ni några bra förslag på hur ett alternativ skulle kunna se ut utan att behöva sälja en njure eller två?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Pro-Ject Stream Box S2
Valfri enkel förstärkare med högtalare i huvudrummet och sedan en annan mottagare i i annat rum med en enkel liten aktiv högtalare
Pro Ject har andra modeller i sitt sortiment fast de är lite dyrare ändå billigare än vad som finns. Den här boxen kostar runt 3K och stödjer det du letar efter om det är en enkel streamer.

Själv Marantz streamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Pro-Ject Stream Box S2
Valfri enkel förstärkare med högtalare i huvudrummet och sedan en annan mottagare i i annat rum med en enkel liten aktiv högtalare
Pro Ject har andra modeller i sitt sortiment fast de är lite dyrare ändå billigare än vad som finns. Den här boxen kostar runt 3K och stödjer det du letar efter om det är en enkel streamer.

Själv Marantz streamer

Bara för att var med i tanken du beskriver...
En streambox som är ansluten till nätet som är kopplad till en förstärkare som driver högtalarna i huvudrummet. Sen ytterligare en mottagare ansluten via wifi till streamboxen som är kopplad till ett par aktiva högtalare?

Men om vi förenklar ovanstående exempel och tar bort "huvudrummet" så behövs en streambox samt en mottagare/par aktiva högtalare!?
Problemet med detta är att det drar iväg ganska snabbt i pris...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Ja det kostar lite samtidigt får du något bra. Istället för att vara låst till ett par högtalare kan du byta efter hand.

Det jag är inne på är att du måste då sätta olika enheter/system

Samtidigt om du ser hur marknaden ser ut så är det en billig lösning. Bara några utav de flashigaste produkterna kostar 100K
En allt i ett lösning från Burnester och du gör ett extremt hål i plånkan

Vet ej din budget
För att få något vettigt som motsvarar Sonos och bättre är det nog minst 10K man får punga ut

Permalänk
Medlem

Bluesound.. jag och flera jag känner är grymt nöjda, bättre ljud än sonos någonsin haft också.

Permalänk
Medlem

Bluesound köpte en n330 samt ett par Bowers & wilkins ,slår det mesta jag haft