Vad har du för datorrelaterade kunskapsluckor?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vad har du för datorrelaterade kunskapsluckor?

Det jag undrar med min något otydliga frågeställning är helt enkelt om det finns någon del vad gäller ditt hårdvaruintresse där det finns kunskapsluckor du önskar att fylla. Detta gäller oavsett om du pysslar med datorer och hårdvara helt som hobby eller professionellt.

Personligen anser jag mig till exempel ha rätt bra koll på hårdvara generellt, framförallt på konsumentsidan då det är det jag arbetat med de senaste 13 åren och därtill haft som huvudsakligt intresse. Jag är däremot knappt mer bevandrad än en amatör vad gäller till exempel nätverk. Därtill har jag bara gått enstaka universitetskurser i programmering så skulle definitivt behöva putsa upp detta.

Hur ser det ut för dig?

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår nätverk och skrivare, samt linux är heller ingen stark sidan tyvärr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är ganska bevandrad inom IT då det varit intresse sedan barndomen, och något jag arbetat professionellt med sedan alltid. Programmerar inget längre och har väl inte direkt stenkoll på BGP routing om man säger så, men någonting jag absolut inte har minsta koll på är Mac OS.
Annars använder jag både Windows men främst Linux (och då Debian)

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Som relativt långvarig linux-användare har jag stora kunskapsluckor när det kommer till terminalens värld. Mest för att man behöver egentligen inte kunna det för att använda linux, handlar ju bara om att klippa och klistra från nätet oftast, eller AI nuförtiden (innan jag började med immutables, då behövs inte ens det nämnvärt) så jag har aldrig satt mig in i det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Programmering önskar jag att jag kunde och hade intresse för.

Utöver det så hade jag gärna kört lite mer Linux, har enbart testkört det lite smått för några år sedan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det finns alltid kunskapsluckor att täppa till som inte är spännande, men av det jag alltid haft lust att lära mig mer om är 3D-modellering. Gärna i samband med att jag lär mig mer om 3D-skrivare.